|
|
|
|---|---|
|
Som sagt har kylar problem med bmwn... Vi har bytt termostat och vatten pump, Det jag är förtvivlad över är att när vi luftat den och fyllt på kylarvätska men ändå körde jag en bra stund och stressade motorn ganska väl och nålen rörde sig inte, förrens idag 5 dagar senare så sticker värmen till rött.. Har läst lite och folk har pratat om "wisko" kopplingen som jag har förstått sitter i fläkten? Dock snurrar fläkten på och verkar inte vara det som är problemet. Mvh Clabbe | |
| Testa att lufta den igen. Hade samma problem med 528an, men när ja luftat den nåra gånger så blev de bra. | |
|
Hur är det med: - Termostaten, monterad åt rätt håll? - Får du tryck i slangarna på båda sidorna av kylaren när motorn blir varm? - Ja, kolla så inte viskokopplingen är körd. - Kylarvätskenivån håller sig på rätt höjd? - Kass tempgivare? - Kass instrumentpanelsindikation? Kolla tempen på vattnet och kolla om det är indikationen som strular eller om motorn verkligen går varm! |
|
|
Men kolla som sagt först luftningen igen! |
|
|
ja de är mycket känsliga för små luftfickor. måste vara helt tomma på luft för att fungera bra. BMW ownz |
|
DMZ |
En fråga till TS: Hur har du gått tillväga vid luftningen ? |
|
- Termostaten, monterad åt rätt håll? Japp - Får du tryck i slangarna på båda sidorna av kylaren när motorn blir varm? aa - Ja, kolla så inte viskokopplingen är körd. Hur vet man att den är "körd"? - Kylarvätskenivån håller sig på rätt höjd? den håller sig bra - Kass tempgivare? vet inte :S - Kass instrumentpanelsindikation? vet inte Men angående luftning så antar jag att man gör det med några timmar mellan rum eller kvittar det om det går en dag eller så? men hur gör dom på en bmw verkstad då?:P Tackar alla för sina ord! Då detta är det första forum jag skrivit i så känns det skit bra med folk som kan hjälpa till och ge ideer !!! |
|
|
nu vet jag inte hur de gör på verkstad gällande luftning men såhär gjorde jag efter några tipps från autopower forum. ställde bilen med nosen uppåt på garageuppfarten. motor på tomgång. vred på full värme i kupén och 2an fläkt. sen kollade jag vattennivån så de va lite för mycket i den. vred upp luftnippeln så pös det ur den och kom lite vattenskvättar. efter en stund hade det försvunnit vatten i kylaren. då fyllde jag på. sen vred jag upp nippeln igen tills det bara kom vatten. va också på nipplar som satt till värmepaketet vid torped väggen. far var med och satt i bilen och gasade lite ibland (1500rpm) och sa till när det kom värme. och det kom bara värme när han gasade först. sen även på tomgång. först blev bilen överhettad också. när jag var nöjd efter 3 timmars luftning tog jag en tur. men den blev för varm igen efter ett par timmars körning. tillbaka till garage uppfarten och samma procedur igen. sen höll det några dagar innan jag fick lufta igen. men sen blev det helt bra. detta på min 328i -95 BMW ownz |
|
|
Ställ bilen i uppförsbacke. Det underlättar luftningen. |
|
DMZ |
Termostaten skall vara vänd med fjädern pekandes mot själva motorn. Sedan är det noga att man luftar via luftningsnippeln, man öppnar luftnippeln samtidigt som man gasar upp till 1500-2000rpm, och då ska det spola ut en stråle med kylarevatten. Detta moment görs med fördel upprepade gånger. Har sett att allt för många som felaktigt tror att bilen luftar sig själv genom att locket till expansionskärlet står öppet;-) Detta är nu helt fel metod. |
|
tack för alla svar och allt, vi körde en luftning till idag, vi gjorde så att vi hissade upp den med 2 domkrafter och fyllde på vatten och luftade via luftnipplen och det verkade fungera, vi fick varme i bilen osv. Som frrla sa så kan det nog komma tillbaks men det är bara och lufta igen tills allt funkar! Tack så mycket för hjälpen! Hoppas någon annan har nytta av detta då det var mycket bra information enligt mig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.