|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Va idag och besiktigade bilen en 325:a av årgång 92. Det hela började så här. När jag köpte bilen gjorde jag ett M-test och då påpekade dom på att spindellederna började bli dåliga. Dåvarande ägaren blev förvånad eftersom han hade bytt dom på en bmw verkstad för lite mindre än ett år sen *kvitto fanns*, jag tar kontakt med bmw, och dom lovar efter en del diskutioner att jag ska få dem utbytta utan kostnad *bra. Kör med bilen (på ett normalt sett) i ett år fram till nu, då säger dom på besiktningen att dom bör bytas snart (?)... vad är detta!! ska man behöva byta spindellederna varje år eller? ../molle | |
jogge |
bytte för ett tag sedan på min 540. nu igår tyckte jag att det började leva fan därframme igen???? vet inte om det är samma, låter lika. bara att byta. ska man åka får man pynta.... |
| Min gamla E36 compact var allergisk mot trottoarkanter, dom gick på 3000mil dvs ett år.... | |
|
Om det är till någontröst så verkar det inte som om E46:orna är ett spån bättre på denna punkt. :o( Snarare värre då spindellederna sitter ihop med bärarmarna och de kostar cirka 2000kr st! :o(( BMW-verkstäderna måste ha framtiden säkrad ekonomiskt med dessa inbyggda fel. Mvh |
|
|
Hej! på E36 är spindellederna gummiinfattade, vilket gör att oerfarna biltestare tror att den är glapp när leden rör sig. kolla det på BMW, de brukar veta vad de håller på med. Jag har hört talas om folk som bara körde in igen utan att byta spindelleden, och då gick den igenom.... Mvh Johan |
|
|
Spindellederna på 3-serien är ett klassiskt problem. Hela konstruktionen med gummielement är från början tokig. Många bilar har glapp, lederna håller ofta bara ett eller några år efter byte, och uppskattningsvis 5-10% av de nya lederna är defekta redan från fabrik. Jag är ganska övertygad att alla anställda på bilprovningen vid det här laget vet hur kontrollen ska utföras (var kanske lite si och så med det när problemen började), däremot har många verkstäder inte utrustning för att kontrollera lederna på ett tillfredsställande sätt. Dessutom gör konstruktionen att glappets karaktär ändras efter olika förhållanden. Hissar du t.ex. upp bilen så framhjulen blir hängande i lederna så är chansen att hitta glappet inte så stort. Glappet måste nästan kontrolleras i körläge, med rätt vikt på lederna, och utan att framvagnen varit hissad. Jeppe |
|
|
Har 5-serien samma problem som 3-serien? Eller håller delarna i framvagnen längre? Jag tänker mest på e34 eftersom jag själv har en sån. |
|
|
5-serien är inte alls lika drabbat av glapp i spindelleder som 3-serien. Däremot är det ganska vanligt med styrleder (kanske mest för att den har så många?) Även lagringen till hjälpstyrarmen brukar kunna vara dålig. Jeppe |
|
Crusty |
Har hört att var tredje 3-serie BMW får underkänt på spindellederna hos SBP. Har själv råkat utför det! |
|
Enligt både SBP och BMW Group Stockholm så håller spindellederna på E36 ca 1-2 år... ett general fel typ... Mvh Johan |
|
|
Enligt vad jag har hört har M3 inte samma konstruktion (gummi) på spindellederna och således har de inte heller samma problem med dem. Jag vet inte om M3:ans spindelleder passar på en vanlig E36, i såfall kanske det är en lösning som är bättre i längden. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.