|
|
|
|---|---|
|
Är det lönt att rostskydda en 10 år gammal bil? Vad händer om man sprutar rostskydd över befintlig rost? | |
Buspelle |
Nej, är nog det enkla svaret. Sanningen beror dock på vilket skick bilen befinner sig i. Är det en bil i mycket gott skick, d v s i stort sett helt utan rostangrepp, så kan det möjligen vara försvarbart. |
|
Om bilen inte har några allvarligare rostangrepp (hål eller gravrost som gått för mycket på djupet) så lönar det sig definitivt att rostskydda den efter 10 år. Förutsatt att du skall behålla den så att du kan dra nytta av den förlängda livslängden. Rostskydd av synliga ytor Rostiga ytor skrapas helt plåtrena (helst blästra) och grundmålas före rostskyddsbehandlingen. Sprutar du på rosten så är risken stor att det rätt snart fortsätter det att rosta under rostskyddsbehandlingen. Ytor som ser fina ut skall helst inte rostskyddsbehandlas eftersom det dels blir tjockt och tungt och dels för att det nya rostskyddet inte alltid fäster så bra på det gamla rostskyddet. Då bildas "fickor" som man inte har kontroll på. Rostskydd av hålrum Du skall använda ett relativt tunnflytande rostskyddsmedel som sprutas flödigt. Har du gravrost ("tjocka" rostkakor på plåten) måste behandlingen göras om en eller ett par gånger rätt snart igen (tex med ett års mellanrum) eftersom dessa rostkakor har en tendens att lossna från plåten när dom suger upp rostskyddsmedlet. På dessa ställen blir det då "plåtrent" dvs utan rostskyddsmedel. Du behöver säkert borra MÅÅÅÅNGA hål för att spruta rostskyddet genom för att komma åt överallt. På min 3.0S -72 har jag borrat en bra bit över 100 hål utöver de som borras för en "normal" rostskyddsbehandling. För att se vart man skall borra dessa hål behöver man egentligen skrota en bil och skära isär den (eller på annat sätt titta in i alla hålrum). Min 3,0S -72 var 8 år då jag köpte den och mig veteligen aldrig rostskyddsbehandlad sedan den var ny. Jag har hittills rostskyddsbehandlat den 14 gånger under de 58.000 milen jag kört den och det har inte blivit rosthål någonstans där det normalt rostar på en E3. Däremot har det kommit rost på några få ställen där jag inte haft full kontroll på hur hålrummen ser ut. Detta har resulterat i att några ytor inte fått tillräckligt rostskydd (tex ett mycket litet hålrum längst upp och längst fram på framdörrarna. Per L |
|
| 58000 mil!? Du gillar din bil va? | |
|
Ja, det är den i särklass bästa bil jag haft! Per L |
|
|
Har man "bara" gjort förarbetet ordentligt och efter konstens alla regler så är det naturligtvis vettigt att göra en rostskyddsbehandling även på gamla bilar(ja, bilar som är i ett välskött ej "hopplöst" skick innan man börjar).. om man ska ha kvar bilen ett längre tag.. Men att spruta rostskydd över befintlig rost är ju ett "vågspel", se iaf till att du har tagit bort löst sittande rost + att det är torrt osv innan du själv börjar kladda med rostskyddsmedel.. Men åker du in till en verkstad som gör rostskyddsbehandlingar så får du säkert mer utförliga/exakta svar på din nu generella fråga här... Beror som sagt på hur din bil ser ut idag, det vet vi ju inte någonting om här t.ex.. Jag har t.ex gjort rostskyddsbeh. på min 735:a i somras(det var dock en del "förarbeten" innan det bar iväg till rostskyddsbehandlingen om man säger :))...skall göra det på min 523:a också hade jag tänkt. Mvh Janne. |
|
| Naturligtvis är det enkla svaret. Det gör att din 10åriga bil kan fylla både 20 och 30. Om du inte rostskyddsbehandlar är det snart inte längre lönt att laga mekaniska fel heller på din rostburk = skroten nästa. Försök inte kladda med detta själv utan slå sönder spargrisen och anlita ett proffs! Bara det att du kan köra året om med gott samvete är värt slantarna + alla glada miner hos Bilprovningen./ TP. | |
|
Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.