|
|
|
|---|---|
|
Har problem att hitta bra sommardäck som inte gör bilen spårkänslig och svajig. Har haft bilen inne på 4-hjulsmätning på BMW men dom hittade inget fel. Idag har vi 245/40 -18 "Hankook med förstärkt sida". Vad ska vi ha för däck? | |
| Min E46 är också spårkänslig som attan. Har Bridgestone Potenza till 18" och det svajar rejält på vägen ibland när vägen är lite sliten. Enligt ägaren före mig hade han också gjort en hjulinställning innan han sålde den men att den fortf. betéer sig svajigt. Så jag skulle också vilja veta om det beror på mina däck eller inte. :) | |
|
Jag har 265 back och 235 fram / 18 tum Kumho ecstra sport, jag tycker inte det ör speciellt spårkänsligt, men dock vibrerar det ibland i 90 |
|
|
Har Falken 245-40-18 på min E61 inga problem men då räknar jag med att det är bredddäck så visst lite svajigt är det men lite får man räkna med Vet iofs inte hur svajiga era bilar är men brukar alltid ta en sväng till däck makaren efter vintern sen blir det sämre ju äldre däcken blir r.r är det punkteringsfria däck i så fall brukar de vara extra känsliga har jag hört |
|
|
Börja med att byta ut dina RFT däck, dom är fruktansvärt spårkänsliga. Jag hade originaldäck på min e60 Bridgestone Potenza re050a RFT,Köpte bilen med vinterdäck och nu när jag byta till sommardäck så körde jag endast en dag med RFT däcken, dagen efter köpte jag nya Bridgestone Potenza fast vanliga inte punkteringsfria och det var som natt och dag i spårkänsligheten. Han som sålde dom nya däcken till mig säger att många går ifrån RFT till vanliga. Får du punktering på ett RFT däck så måste du köpa nytt eftersom det inte går att laga. |
|
| Har 245/40-18 snik-Hankook på vinterhjulen, inga problem, Vredestein Sessanta 285/25-20 i bak och 255/20-20 i fram på sommarhjulen, känns inte speciellt spårkänslig med några av hjulen. Något svajig på vinterhjulen vid mycket sidovind. | |
|
Hej har en e39 02 Köpte nyligen dotz fälgar med continental sport 225/40/18 går hur bra som helst,värt att kolla upp ha det Thomas. |
|
|
Har en E39M-sport -01 med Nokian Z 245/35/19 och det spårar inte det minsta. Fantastiskt nöjd, trodde aldrig att komforten skulle vara så bra med 19"! På landsvägkörning är det helt underbart, bilen är så kursstabil och trevlig att köra att man bara vill piska mer! Den svajar inte en millimiter.... Mvh Micke |
|
|
Spårkänslighet, sidvindskänslighet, kärt ämne för BMW ägare, inklusive mig. Kör E60 med BMW originalfälg Stjärneker 124 (8 tum fram o bak) med GoodYear Eagle F1 245/40/18 -93Y. Lufttryck 2,4 fram och 2,9 bak, allt enligt instruktionsboken. Inte fan blev det bättre för det. Åkte E4 från Malmö norrut häromdagen. Till och med på nylagda fina avsnitt spårade och svajade eländet, därtill lite blåst ute så lillpojken i sin barnstol blev så åksjuk att han spydde i bilen. Så alla Herr diplomatingenjörer på BMW AG använd era kunskaper och se till att nästa generation 5-serie går att köra som en normal bil. Nått fel på E60/61 måste det ju vara när detta ämne kommer upp hela tiden. Knepigt |
|
|
BengtPeter! Kör du med 2,4 fram med 18 tum är nog det ett av problemen, 3 kilo hade jag i mina 18 tum, hade inte kört med mindre. 2,5 kilo är ju specat till 16 tum, tror jag körde 2,9 i min gamla 17 tum. Tryck du i 3 kg runt om om du inte redan provat det. MVH Baccala |
|
|
RFT däck går visst att laga, det beror på hur skadan/punkan ser ut. Var själv in till A-Däck förra veckan och de sa inget utan lagade med en ¨plugg¨ . Men jag håller med om att man bör ha ca 3kg lufttryck i om man har 17´, det sa de även på firman för att få dem mindre spårkänsliga. Mvh |
|
|
Åker med Fulda Carat Exelero 235/40x18" runt om, 2,8 kilo i däcken. Ingen spårkänslighet eller vibrationer. Funkar jättebra. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
Baccala! Jag har tidigare prövat högre tryck i däcken, har t o m varit över 3 kg. Kollade sedan den där svarta lappen som sitter innanför dörrstolpen och såga angivna värden gällande aktuell däckdimension och belastningsindex. Därav sänkningen till 2,4, 2,9. Skall se vad BMW-verkstan har för tips när jag orkar hämta ut bilen efter rep av samtliga insprutningsspridare. Det är ju en så lång promenad till verkstan....ca 600 meter, fan vet om bilen är värd en sådan kraftansträngning.... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.