|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har min BMW330d till salu, nu är det så att en kille från Finland är intresserad av att komma och köpa bilen av mig. Jag var ut och läste på transportstyrelsens hemsida för att få lite info. Dock så tyckte jag att det känndes krångligt och besvärligt att sälja bilen till en utan svenskt personummer som är bosatt i Finland. Är det någon här som har erfarenhet av dylik försäljning. Hur ska jag göra för att inte få några problem om jag går vidare med försäljningen. Tacksam för svar. | |
| Jag sålde en bil i oktober till en finländare, visst det tog ca: 3 månader innan bilen blev avregistrerad men något problem var det inte, se till att ställa av bilen innan du säljer den så slipper du betala försäkring och ev skatt under tiden. Observera att han skall ha både den blåa och gula delen för att kunna föra in bilen i finland. Det kan säkert gå fortare också att få den avreggad också, men jag behövde iaf inte skicka in några papper utan det gick per automatik. Men utöver regbeviset får du se till att skriva ett kvitto för försäljningen om det skulle uppstå några problem, det är även bra att ha med sig till banken om man får kontant betalning då dom inte gärna tar emot x antal tusen utan att få en verifikation på att det är ärliga pengar du kommer med. :) | |
|
Tjena, tack för ditt svar. Om jag ger finländaren mina reg papper så kan jag inte skicka in om ägarbyte eller avregistrering Då står jag alltså kvar som ägare enda tills dess att han har fixat allt i finland. |
|
|
Samma här, jag sålde min 530 till finland. Var inga problem, han fick påskrivna regpapper med sig,efter att han fått bilen genom tullen, skrapade han skattekvittot så att jag kunde ställa av bilen.Han skickade registrerings plåtarna till mig efter 1 vecka, jag skickade dessa plåtar till vägverket. efter ca 2,5 månader fick jag ett papper från vägverket att bilen var avregistrerad. Smidigt kan man säga. På banken frågade dom var jag fått pengarna ifrån 110000:-, jag sa sålt bilen, jaha sa dom så var de inne på kontot. FLAYEN |
|
|
Då är det inte så knepigt, men vad händer om köparen inte skrapar skatte märket och skickar mig plåtarna. |
|
| Fast du kan ju göra som så att på regbeviset finns ju en kod, skriv upp denna innan och fixa e-legitimation om du inte har det så kan du ställa av bilen via internet utan att du behöver skrapkoden! Jag fick aldrig plåtarna skickade, min bil avregistrerades ändå, jag tror motsvarande transportstyrelsen i finland har god kontakt med transportstyrelsen här i sverige så när dom får in bilen i sitt register vidarebefodras detta till transportstyrelsen. | |
|
Bara som information så kan väl jag berätta om andra hållet. Jag köpte min 330 xi från Stockholm och importerade den till Åland (= Finland). Väldigt smidigt för säljaren bara man gör det rätt från början, och såklart att köparen är ärlig. Killen behöver egentligen inte skicka dig plåtarna, utan de skickas automatiskt till Vägverket från den finska motsvarigheten när bilen registreras i Finland. Jag kanske minns fel nu, men jag har för mig att det går att göra på två sätt. Ifall brickorna skickas till säljaren direkt, så måste bilen bli avreggad för att kunna reggas i Finland, vilket ju är ett riskmoment för köparen. Ifall brickorna inte skickas, så sköter respektive lands vägverk om avreggning i säljarlandet och påreggning i köparlandet. Däremot kan (och bör) köparen skrapa skattemärket, så att du får lägga upp den och slipper betala vägskatt (eller vad det nu är). Vill killen chansa så är det ju bara att skrapa det vid försäljningen, eftersom det bara är inom Sverige som den delen är giltig. När han väl kommer in i Finland så spelar det ingen roll längre, eftersom han stannar direkt i tullen och får försäkring och nya temporära brickor. Det som kan ta tid är finska tullens värdering av bilen, och före den är klar så kan inte bilen reggas permanent i Finland, utan man kör på en temporär registrering. Det är först vid permanent reggning som brickorna skickas över till Sverige. I mitt fall tog det 2,5 månader innan tullbeslutet kom, och säljaren var av naturliga skäl lite orolig och hörde av sig, eftersom bilen inte blivit avreggad. Jag skulle rekommendera att ni skriver ett separat köpebrev. Vill inte köparen ha med sig stora summor i cash, så går det ju väldigt smidigt att göra utlandsbetalningar via nätet nuförtiden. Vill man vara 100% säker som säljare , så kan man ju göra som vi gjorde. Jag ringde min bank, och snackade med min bankman samt berättade att jag skulle köpa en bil. Jag meddelade summan år bankmannen, och sedan gav jag telefonen åt säljaren. Säljaren meddelade sen vilken bank, samt kontonummer. Bankmannen fixade betalningen, samt faxade över bevis på att det var ordnat. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.