|
|
|
|---|---|
|
Ja...finns det komponenter i luftburken vars främsta syfte är ljuddämpning? I så fall - var sitter de och hur ser de ut? | |
Jesper von Wowern |
Benämningen insugsljuddämpare används nog ganska sparsamt idag, men ett pappersfilter är ju även en ljuddämpare om än dess främsta funktion är att hålla skräp borta från motorn. Byter Du ut pappersfiltret mot ett finmaskigt metallnät så låter det mer men Du håller ändå undan löv, småfåglar et c. /Jesper von Wowern |
|
Om du undrar om det finns något som man kan ta bort för att öka ljudet utan att påverka funktionen att förse motorn med kall och ren luft så är svaret nej. Ljuddämpningen kommer av utformningen av luftburk, filter och de två luftkanalerna till fronten o.s.v., och dessa komponenter behövs ju även för kalllufthämtandet och renandet, så det blir inte så bra att ta bort någon av dem. :-) |
|
|
Jag tänkte inte ta bort luftinflödet precis, men jag undrade alltså om det fanns komponenter vars enda syfte är att ljuddämpa där i burken. Att borra en luftburk vore ju ett sätt att få ett lite "murrigare" ljud, men om det påverkar luftströmmarna i luftburken negativ, är det ju ett dåligt alternativ. |
|
|
hade vare ute och maxat bilen innan jag skulle byta filter i min. jag hittade en oval liten grej i min luftburk som satt precis där luften kommer in i luftburken. plockade bort den när jag monterade mitt K&N filter. va inget nät där då. men satte dit ett filter på utsidan (typ som svinto fast ull eller nått) lät mer + att jag va ut och maxade igen för att se för skojs skull om något hade påverkats negativt. och den gick 2km/h fortare tyyyp :) BMW ownz |
|
STi |
På vilken modell hade du 'ull' i luftburken? Vore inte fel om man kunde få ut lite mer ljud utan att borra sönder burken lr byta till öppet filter. |
STi |
På vilken modell hade du 'ull' i luftburken? Vore inte fel om man kunde få ut lite mer ljud utan att borra sönder burken lr byta till öppet filter. |
|
på min 328i som jag har nu. det är inte i luftburken jag har det. utan vid lyset utanpå där luften sugs in, först är det ett rör som börjar vid lyset, och de röret ansluter ju till luftburken sen. man kan alltså se det om man kollar noga mellan lyset och plåten som lyset angränsar mot. mot grillen. BMW ownz |
|
|
Men du har en e36:a, Frrla. Jag tror inte det ser likadant ut i min bil t.ex. |
|
|
måste ju finnas nått som sitter i dem med? eller så är kanske hela burken juten i 2 delar som är ihop skruvade eller nått.. skulle inte förvåna mig som de håller på med nyare bilar :/ men går väll att ta ut filtret och kolla i alla fall? tar ju inte mer än 5 min från att du tagit på dig skona tills att du tar av dem igen. BMW ownz |
|
|
har också sett på 330:in att den inte tar in luften samma väg som min. men går väll att lösa om man tänker till lite :) BMW ownz |
|
|
I min fd 328 e46 fanns inget lös ljuddämpare tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.