|
|
|
|---|---|
Stenmark |
M3 3,0 -95 med esstuning's kompressor paket verkar väldigt roligt (357hk). Vad gäller? 1. Köra olagligt och hoppas på att inte bli upptäckt. 2. Installera och avinstallera etc vid varje besiktning? 3. Hoppas på att få ett typgodkännande från BMW (omöjligt?) 4. Svårsåld med kompressor? sälja kompressor separat? vad får man för en beg. sådan? 5. Hur struligt är det att avinstallera / installera själv? Vore kul att få höra lite erfarenheter angående detta...55 000:- är en del :). Tack på förhand. |
|
Stenmark: M3 3.0 med ESSkompressor monteras eller säljs inte av ESS för marknaden här enligt den uppgift jag fick av Asbjörn och Hans-Petter när jag var där och monterade min. Endast för USAmarknaden således. Svaren gäller sålunda inte E36 M3 av varken 3.0 eller 3.2 variant utan E46 E38 E39 samt E53 6 och 8cyl bensin. 1. Ja det gör man. 2. Man provar att besiktiga med rem och blir rimligen inte upptäckt pga det snygga montaget. Känner flera som besiktigat u.a. med remmen inkopplad. Alternativt man besiktigar utan rem och då är den inte i funktion. Riktigt ambitiöst så monterar man av kitet, ca 10-15 timmar arbete besiktigar och monterar på igen. En fri värld. 3. Typgodkännande är inte möjligt med de efterforskningar jag gjort hos BMW Sverige, har dock inte lagt stor möda på det hela. 4. Det är enkelt att montera av kompressor och sätta den på sin nya bil när man nu byter. Kan vara värd kring en 20-25kkr är en gissning. 5. Priserna på hemsidan i Euro inkluderar montage hos ESS i Aremark. Man kan montera själv men det blir inte billigare för det mig veterligt. 6. Det är viktigt att skicket på bilen och maskinen är mycket gott före monteringen. ESS har avvisat bilar pga att de inte fyller maskinella grundkrav på perfekt gundmaterial. Jag har väldigt goda erfarenheter själv med en knapp vecka med kompressor. Käkar både diverse hojar samt bakdäck dagligen:)) Kort sagt som den som fick mig att skaffa kitet säger "Det finns ett liv före kompressor och det finns ett liv efter kompressor". Det stämmer.... Mvh Asken |
|
|
Hej. ESS har satser till M3 3.0 och 3.2 under utveckling. Tror det dröjer ett par månader till innan de är klara. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
Stenmark |
Stort tack för informativt svar Asken :). Vad blev pris / prestanda / vrid vs original på din 540? |
|
bumper: Som sagt, tyvärr inte för den här marknaden. Stenmark: Lungt. Pris ca 65k beroende på vilken växelkurs man får, prestanda *tokig fånflin varje gång man kör ordentligt* har inte kört in allt klart än(litet svagt vin från lådan i kompressorn, rakskurna drev som på tomgång hörs lite), om ett par hundra mil kan man börja mäta ordentligt. vridet minimum 570Nm mot 420 NM orginal. Det går inte alltid att beskriva en känsla i text. Känslan är bara nu efteråt, varför gjorde jag inte det här tidigare? tokflin förklarar kanske känslan. 65k för detta är billigt, riktigt billigt. M5 kostar bra mycket mer. Asken |
|
|
Stenmark: priserna finns i Euro på ESS hemsida. Det är inkl montage. Mvh Asken |
|
|
Om jag hade pengar.... Fast å andra sidan har jag bara en 528 så jag får inte så mycket effekt.. ;) "bara" 290hk och det räcker ju knappt ens mot en trimmad T5:a!! Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Det är STOR skillnad på hästar och hästar! Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Asken: M5:an kostar mer ja, men ställ dig oxo frågan vad du får för dessa pengar. En 540 kostar idag ca 540" naken, lägg till kitet med din kompressor, resor och uppehälle i Norge så hamnar du på ca 620". Du har nu fått en pigg 540, du har desutom dragit på dig ett par problem, dels har du böket med besiktningen(kanske går chansningen igenom och du slipper montera av kompressorn eller så är det bara hem och meka igen). Nästa problem är att bilen slits snabbare(jo den gör faktiskt det, bilen var inte avsedd för kompress när man byggde den), andrahandsvärde går garanterat ner (dvs om du är ärlig och berättar för nästa ägare att du haft kompressor monterad, för vem vill köpa en bil som har "busskörts"?, inte jag iallfall). Men kanske det största problemet av alla, vad gör du om olyckan är frame och du smäller? Tror du försäkringsbolag eller polisen kommer uppskatta att du åker omkring i ett fordon som inte är godkänt? Lycka till att få ut några pengar från försäkringen och hoppas att polisen ser mellan fingrarna... En m5 kostar strax över 700" naken och då har du endå 400hk och en hyffsad accelaration på strax över 5 sekunder, du behöver dessutom inte bekymra dig om vare sig besiktningen eller försäkringsbolag. Mycket märkligt att du har ändrat inställning totalt, så länge jag har känt dig så har du varit en extrem "orginal bög", inte enns andra fälgar skulle kunna få sitta på din bil. Varför denna helvändning med trimmning, vad blir nästa steg?? En zatzy dekal??? Sov gott. ---------------------------------- Länk |
|
|
"orginal bög" - va fan e de? :-) |
|
Peter bmw325 cab |
det verkar som folk läser Bilsport |
mag |
Raggarsport menar du :D //Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.