AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
927

BMW 318i -02 - Är detta ett bra köp?

Jag har en fin BMW på gång, den har gått ungefär 12000 mil, har nån form av paket så den är utrustad med farthållare, klimatanläggning osv, den ser riktigt bra ut och eftersom den "nya" motorn är snål på soppa så känns denna väldigt intressant

Det jag undrar är om det är nått speciellt man ska kolla när det gäller denna bil? Har kollar begagnatguiden men tänkte fråga iaf, är det nått speciellt man ska kolla när det gäller motorn? Den var väl ny för året om jag inte har misstagit mig.

Har läst lite trådar om att motorn har krånglat, den har gått lite ryckigt. Är det kanske bättre man satsar på nån lite nyare där de har fixat dessa "barnsjukdomar" eller är detta nått man får leva med?

Kanske ska tillägga att priset ligger runt 80 000, är det ett bra pris ?
DMZ
Tycker nog att 80.000:- för en motorklen 318 med med 12000 mil på mätaren låter orimligt dyrt. borde kosta max 60.000

För ungefär samma pengar får du denna betydligt mer roliga 325:a

Länk
Sant, men den borde dra betydligt mer bensin än med den nya 318 motorn?
Jag kör sex mil om dagen till jobbet (långkörningar), och vill ha en bil som är billig i drift och drar lite i soppa.

Så därför känns det som en fyrcylindrig skulle vara ett bättre alternativ
Jag har precis skaffar en bil som överenstämmer välldigt bra med den du uppger.. dock 14000mil. har gått från en 320i, förbrukningen är betydligt bättre på 318i. Kom ner på 0.67 igår, tycker det ska gå att bättra på vid senare långkörning.

320i är en mer harmonisk bil med sin jämnagång. Men 318i motorn är ÄNDÅ otroligt bra och modern motorteknink.

Hur som helst tror jag inte 60tkr är realistiskt pris att hitta en sådan för.. då ingen finns annonserad för det priset just nu.
Opps dubbla inlägg nu men..

Talat med en bekant bmw mek. Han säger att dom är mycket strulfria maskiner i sin helhet. Det är ytterst lite fel på dom. Oftast är det bara tändfel när dom rycker.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns inga 318 med 12.000 mil för 60.000kr, det är ett orealistiskt pris. Att det finns äldre 325or för för 89' innebär inte att en 318 ska vara 30.000kr billigare.

Med dagens bensinpriser är det inte säkert att 325 står så värst mycket högre i pris. Jämför med E39 540 vs 530 exempelvis, 540 var hundratusentals kronor dyrare som ny men nu återstår inte många tusenlappar av den skillnaden.

Jag tror också att 60tkr är lite väl lågt, men jag kan nog få ner den till 75tkr om jag jobbar lite på det.

Vet du vad man ska kolla när man köper en begagnad? Du kanske har lite tips :)
andreas_lofgren:

Det är det jag också känner, ska man ha en bmw med sexa så drar ju den 2-3 dl extra per mil. Med tanke på att jag åker sex mil om dagen till jobbet så skulle bensinkostnaden snabbt dra iväg.

Men sexorna går fint, ingen snack om saken! Hade jag inte haft så långt till jobbet så skulle man säkert ha satsat på en sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.