|
|
|
|---|---|
|
Har en e30 som jag håller på och labbar med framvagnen på, dvs Toe värdet. Nu är det så att styrväxeln sitter i nya fästen ca 1 cm nedanför ordinarie placering vilket medför en olämplig vinkel på styrstagen och resulterar i en så kallad Bump steer och när den fjädrar fram får jag alltså en ökad Toe-in. Ställer jag den lastad enligt spec. med lite Toe-in så känns bilen bra och stabil upp till ca 80km/h men över det så accelererar ostabiliteten och den känns mer överstyrd. Ställer jag däremot den med lite Toe-out så känns den väldigt stabil även i de högre hastigheterna vilket gör mig lite förbryllad. Läser man om tävlingsbilar så verkar aerodynamiken spela in en hel del då den gör bakvagnen lättare vid högre hastigheter men får man också effekten att framvagnen trycks ned skulle ju detta kunna förklara att ett för mig statiskt ställt Toe-out värde i högre hastigheter blir dynamiskt neutralt eller lite Toe-in på grund av min olämpliga framvagnsgeometri? Kan det vara så? För en Toe-out inställning ska väl annars gör bilen mer ostabil rakt fram? / Micke "I love the smell of diesel in the morning" | |
| Ett tips är att besöka www.rejsa.nu - finns oändligt med information i detta ämnet där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.