|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har läst en hel del ang problem med bakrutetorkare och kabelbrottsorsdaker. Har haft problem som många med mig med att min torkare slutat fungera och så även spolningen. Detta hände för ca 1 mån sedan. För ca 1 vecka sedan fick jag även larm att min koffertlucka var öppen, vilket den inte är, kommer varje gång jag startat bilen och kör iväg. Så idag så skulle detta fixas. Så jag plockade ner efter alla inläggs goda minne och Japp jag hittade en röd/vir kabel som var av. Klart tänkte jag när jag skarvat ihop den men nix. Jag kolla även de andra kablarna som gic i samma "härva" inga fler med brott. Kan det vara så att det är kretskortet på torkarmotorn som också gått i samma veva? eller när jag fick larm och bakluckan kanske. Tacksam för svar om någon vet så jag inte byter motorn i onödan. | |
|
Ingen som vet? Jag har beställt en beg motor. Jag får testa med denna. Någon som vet hur jag kan test om den gamla är kass utan att plocka loss den? Hur kortsluter/byglar man den för att se detta. |
|
|
Hei har du sjekket om din visker går lett att flytte på når du har oppe bakruten? er også en vanlig feil att gjennomføringen i ruten blir treg, veistøv og dritt som kommer inni der og fastnar armen. |
|
|
Kom du underfund med hur och om man kan testa torkarmotorn? Min torkare startar inte, torkararmen löper enkelt med handkraft (när jag öppnar rutan) spolaren fungerar och enligt uppgift matas spolaren ifrån torkarmotorn så ström bör den ha men startar ändå inte, skulle vilja testa torkarmotorn på något sätt men vet inte hur. |
|
|
På min gick inte bakrutetorkaren och luckan var "öppen" Jag dränkte torkaren med spraybar rostlösare/smörjmedel och efterhand ledade den upp sig och helt plötsligt var rutan "stängd" Min bil hade stått ute ett bra tag innan jag köpte den och förmodligen hade inte torkaren bak använts på länge. |
|
|
Har samma problem på min nyinköpta 530 E39 Touring . Spolningen funkar inte. lucken är öppen enligt displayen. och torkaren funkar inte heller. När glasluckan är öppen så sitter torkaren som berget. Är det kabelbrott samt enromt med wd40 eller 5-56 som krävs eller kan det vara något annat? Rätta mig om jag har fel |
|
| Om den sitter fast när luckan är öppen så är det vd40 som gäller i lagringen. Jag fick byta hela för det satt fast totalt. Det är nån mässing/brons skitkonstruktion som fastnar ihop om man inte regelbundet kör torkaren bak. | |
|
Har samma problem som beskrivs i tråden Råkade bryta av torkararmen i höstas och böt den i morse, trodde det skulle fungera.. Glasrutan är öppen och då ska det ju bara vara att dra torkarn fram och tillbaka men den sitter som berget.. Har sprejat med 5-56 men verkar inte hjälpa. Hur plockar man isär axeln som torkarn sitter på? Finns dessa delar på RealOem? |
|
| Sätt en skiftnyckel på medbringaren på glasluckans insida så kan du ta i rejält o vrida igång armen. Funkade för mig. | |
|
Tror jag hittade delarna på RealOem nu Länk Torkararmen sitter fastspänd med en 13mutter och bricka, #8 & #9 på bilden. #7 var helt sönderrostad på min, jag kunde lyfta ur den muttern utan att röra vid något. #11 vet jag inte vart den är.. kanske sitter den fastklämd BTW torkar armen tog Novation i Uppsala 330kr för! Hur fan kan den kosta så mycket? $26.50 = 185kr räknat på 7kr/$... |
|
| Då jag hade detta problem gjorde jag enligt Anders-72s beskrivning och det funkade utmärkt efter en del bändande och rejäla duschar rostlösare. | |
| Men #7 mutten var helt bortrostad.. den borde ju uppfylla en funktion? Ska montera isär skiten i morgon igen och försöka dra ur hela axeln.. Först ska jag prova skiftnyckel sättet men tvivlar att det skulle fungera. | |
|
YES! Fick ur axeln efter att dragit fram och tillbaka med en blocknyckel ett tag och hamrat ovanifrån. Fy vad det såg ut i hålet, fullt med gammalt torkat fett och rost.. Gjorde rent och smörjde med kjedjeolja(enda jag hade hemma), nu går axeln som en oljadblixt! |
|
|
Ska det inte vara två O-ringar som tätar axelhålet? Jag kan inte se den på länken ovan. Jag hade samma fel på min E39 T, torkararmen fastnade och jag fick skruva isär samt knacka ur axeln. På insidan mot motorn satt det kvar en hel O-ring, på utsidan mot torkararmen kunde jag enbart hitta rester av tätningen, min slutsats är därför att när denna O-ring ger upp så kan fukt tränga in i axelbussningen, som kort därefter ärgar ihop. Jag slipade ren axel och bussning med smärgelduk och sandpapper, därefter återmonterade jag den med kullagerfett. Dett bör vara mycket bättre än enbart olja eftersom det stannar kvar längre. Jag har ännu inte monterat ngn ny O-ring, delvis för att jag inte vet vilken storlek det ska vara, någon som vet detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.