|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Tänkte höra med er om några saker... För några dagar sen så tände sig motorlampan på min BMW 325 -01 på instrumentpanelen (den oranga lampan). Men har inte upplevt något konstigt i och med detta förrän idag. Åkte en sväng och plötligt tände sig batterilampan på instrumentpanelen och samtidigt så slutade servon att fungera. Sen när jag kom hem så stod jag på tomgång i någon minut när jag får se att nålen för vattentempen lägger såg på "rött" och jag stänger av tändningen, öppnar huven och ser att de ångar litegrann och luktar kylarvatten...men den hann aldrig att koka. Va e allt detta tro...kan tillägga att mitt batteri e jättedåligt...laddar de väldigt ofta, men servon har väl inte med de att göra väl...å varför blev motorn så jädra varm?? Självklart bör jag väl åka nånstans där man kan plugga i bilen till en dator och kolla vad de kan vara men tänkte höra era spontana åsikter. Har inte kollat vattennivån i kylet än men den lampan har heller inte tänds i samband med detta. Tacksam för era värdefulla åsikter... Mvh Perra | |
| Låter som att drivremmen till servon och vattenpumpen kan ha gått.... | |
DMZ |
Se till att EJ starta motorn förrän remmen är bytt. Annars kommer den omg att koka. |
|
ok...så både vattenpumpen och servon drivs av en och samma remm...bra att veta!? Kan de ha varit detta som gjorde att motorlampan tändes för fyra dagar sedan? OM de skulle vara remmen som rykt va ligger de för prislapp på en sådan? Tack för era svar... |
|
| Även generatorn drivs av samma rem.... | |
|
okey...de skulle ju förklara varför batterilampan tändes... Att byta den där remmen är väl inget man bör ge sig på själv kan jag tänka mig eftersom vattenpumpen, generatorn, och servon drivs av samma remm!? Tack för era svar...//Perra |
|
DMZ |
Skaffa en Haynes gör det själv bok över E46. finns hos bl,a Biltema. Det framgår nog med största sannolikhet hur exakt du går tillväga vid rembytet. Alternativet är ju att bogsera bilen till verkstad. För du kan ju inte köra omkring med den utan rem. Kokar t,ex motorn, så kan det sluta riktigt illa. |
|
Beror på hur långt du har till närmaste verkstad skulle jag vilja säga. Det är inte att rekommendera, men är det bara några få kilometrar skulle du kunna klara det utan att det skadar motorn. Det tar en bit för motorn att bli varm speciellt om den stått ute i minusgrader. Gäller bara att man ser till att köra direkt och undviker att stå på tomgång. Observera att detta görs helt på egen risk om du testar, men det är fullt möjligt. |
|
|
Hej på er igen... Kan säga att i mitt fall visade de sig att de va nån axel i vattenpumpen som de blivit glapp i och därav hade remmen "kanat" av sitt läge. Men jag kom ändå billigt undan måste jag säga...300:- för remmen och 700:- för vattenpumpen, de kunde ju varit mycket värre... Men tack för alla era värdefulla svar...uppskattat!! Mvh Perra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.