|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fast Nocken, hur sjutton är det där med äkta trä i BMW:s lister och paneler? På min E38 740iL så är det ju en hel del trälister och paneler, men det är ju i de falla jag lossat och kollat, en formgjuten aluminiumlist med nåt som kanske kan vara träfaner limmat utanpå och sen en massa klarlack på det. Men är det verkligen äkta träfaner då? För om man kikar på t ex fronten till den lilla naviskärmen så är det ju trä på hela framsidan, men det finns ett flertal rätt skarpa svängar och hörn där jag har svårt att förstå hur man ska kunna forma träfanéren runt utan att den spricker och sen får det att sitta fast på alumiumramen i all evighet. Samma sak med listerna tvärs över instrumentbrädan, det är i hörnen på dessa aluminiumlister tvära radier åt två håll där jag tycker det borde vara jäkligt svårt att forma och få fanéren att sitta fast. Har även för mig att det varit inlägg här på forumet där det sagts att det inte är äkta trä, men jag vet inte vad som är sant. Jag har förövrigt idag lagt in lite fler bilder på interiören på min 740iL i länken i min signatur. Tog lite bilder här om dagen och klickar man på bilderna så öppnas de i ett eget fönster och blir lite större. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Underlaget är inte trä, men däremot läggs ett lager trä ovanpå metallen. Så var det i alla fall med de paneler som satt på min E46, där det var (vilket noga framhölls) odlad ädelträ, inte taet från regnskog. Så det har en hel del likheter med fanér. |
|
|
Antrazitsvart lönn är en bra kompromiss till de "vanliga" träpanelerna. Jo det är riktigt trä som är fanerat på aluminium. Förmodligen det bästa sättet att få ett formstabilt trä som inte spricker. |
|
| jag tycker att det ser billigt ut med trälister. detta för att de är så blanka ser bara plastigt ut. hade det varit en matt finish så kan det passa i rätt bil. men jag håller inte med om att aluminium och metall inte skulle vara lyxigt iallafall inte om det är äkta så det inte är någon plastimitation. titta bara på b & o där andas det lyx med borstad aluminium men även med trä men då med matt finish. | |
|
Givetvis finns det inget rätt eller fel när det gäller tycke och smak. Vill bara poängtera att jag är införstådd med det. ;) Tråden skapade jag för att se hur det står till med tyckandet och smaken när det gäller träpaneler. Många som kommenterar verkar tycka att just ljus inredning (helst ljust skinn) i kombination med trä är snyggt och det kan jag väl hålla med om att det kan vara. Personligen skulle jag nog aldrig komma på tanken att välja ljus inredning såvida jag inte skulle köpa en lyxbil med ej sportig framtoning... ;) Det kanske är här skon klämmer till största delen för min aversion mot träpaneler..? När jag talar om träpaneler så syftar jag på paneler som ser ut som trä, dvs trä som tex har lackats med svart "pianolack" räknas sålunda inte. Inte för mig i varje fall. |
|
|
Träpaneler är nice! Det fulaste som finns är alupanel mot en beige interiör... Pianolack funkar också. Den mörkbetsade träpanelen (kommer inte ihåg namnet) som finns som tillval är ruggigt snygg. Speciellt emot cremebeige eller natur/sadelbrun. MMMmmmm |
|
|
träpaneler är Mercedes från sent 80-tal. Ohyggligt fult (förutom då i en tidsenlig rolls.) Får rysningar och väljer omedelbart bort bilar med denna styggelse. |
|
|
Hubbe, du har ju en E46 som det är oerhört enkelt att byta panerler på. Med undantag av den kring växelspaken sitter alla så att du kan lossa dem bara genom att dra rakt ut. Den kring växelspaken kräver att du lossar två skruvar. Sedan kan du lika enkelt sätta dit paneler som du vill ha. Således verkar det lite dumt att rata en beg bil på grund av panelerna, om allt övrigt (utrustning, pris, skick, dokumentation, osv) stämmer. OBS, det ovanstående gäller E46 sedan och touring, jag har för mig att coupé har något besvärligare interiörlister. |
|
|
Märkliga åsikter om träpaneler.... Det ser billigt och plastigt ut. Fast i alla tider har välsnidade och högblanka lister i div. ädelträ varit uttryck för flärd stil och lyx. Se bara på båtar och båtinredningar i djupblankaste Mahogny, de flesta lyxbilar har än i dag trädetaljer i ofta högblank finish. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja, det låter konstigt. Möjligen kan jag tänka mg två förklaringar. Den första är överdrivet mycket klarlack på träet, vilket gör att det faktiskt kan se plastigt ut, oavsett hur mycket äkta virke som ligger under lacken. Den andra är att bilens interiör inte är utformad för att smyckas med träpaneler. Då blir det lätt så att det trä som ändå sitter där ger ett påklistrat intryck. I mitt tycke belyser E36 och E46 det sistnämnda. De träinlägg som BMW skickar med i E36 passar (med några få undantag) inte in i bilens övriga formgivning. De ser mer ut som något som satts dit bara för att det skulle med. E46 har däremot en interiör som redan från början getts ett sådant formspråk att dekorpaneler av flera olika slag smälter in på ett bra sett i det övergripande formspråket. |
|
|
Nocken. Där håller jag med. Det viktigt, jag i princip avgörande, vilken utstrålning resten av bilen/interiören andas. Ta t ex en säkert alldeles äkta och oerhört blank trälist eller panel från en Maybach eller phetaste Rolls/Benley, och kläm in den i en snikbil som en Dacia eller Daoeouwoo (eller vad fan de heter) så kan jag förstå att det liksom blir fel och uppfattas plastigt. Men samma panel/list i ursprungsbilen passar som en fläskläpp (ja i princip om man generellt gillar trä eller inte) just för att hela inredningen formligen osar lyx och gedigenhet. Så, oavsett om det är äkta trä eller inte, så kan svårligen några sporadiska träbitar rädda en i övrigt snikig och intetsägande interiör till att upplevas lyxig. Medan det i en från början bedövande tydligt lyxig och exklusiv interiör oftast är grädden på moset med snofsiga trädetaljer. Vet inte hur "plankorna" i en E38 generellt uppfattas av folk, men personligen tycker jag de passar bra i min lyxiga "zigenarsläde" av långmodell. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Trä i: 3-serie, nej absolut inte. (1-serie får åka med här) 5-serie, njaaa i undantagsfall. 7-serie, finns det annat alternativ? |
|
| E39 är ju en bil som passar klockrent med trä. Så också E46 och E90. Däremot inte E36 och E30. E60 har jag inte funderat så mycket på, men den kanske också passar bra med trä. 1-serien är jag däremot mer tveksam till. | |
| Nockenwelle: Jag är paniskt livrädd för att lossa plastprylar i bilar, det brukar alltid sluta i katatrof med spruckna fästen och annat trassel. Sen måste man ju köpa nya lister också, kan inte tänka mig att de är jättebilliga. Just vid detta bilköp var det inte ett problem, bilarna med M-paket har otroligt sällan träpaneler, jag tror kolfiber looken ingick i paketet. (passar mkt bra till klädseln och det mörka taket.) | |
|
Skall det vara trä i en E39 skall det inte vara något M-paket och helst en 540. Kolfiber i en dekorlist har jag svårt för, just för att det är en dekor. Form och funktion gillar jag och då skall kolfiber användas där dess fysikaliska egenskaper gör nytta. Och ser jag ett emblem med vitt och kolfiber blir jag både uppretad och illamående :) Dock hör jag till en smal skara med min smak, så ta inte illa upp ;) |
|
|
Hubbe, jag tror du just beskrev den – i mina ögon – absolut fulaste interiören som finns till E46, men smaken är ju olika :-) Du kanske skulle tycka lika illa om den variant jag hade i min E46. Plastprylarna som du beskriver är välgjorda och du skall vara riktigt hårdhänt för att ha sönder dem. Nya lister är inte så dyrt, men prislappen beror på vad du väljer för alternativ. Kan ju vara ett prutargument om inte annat :-) |
|
| Anders, jag delar helt din syn på kolfiber. Det fina med materialet är ju dess låga vikt i förhållande till styrkan. Att då tynga ner bilen med en dekorlist av kolfiber framstår för mig som rent ut sagt fjantigt. | |
|
Denna tråd visar ju att det finns ett behov av olika inredningar ändå. Tacka vet jag min gamla dieselmerca där man fick välja vad man ville bara man valde zebrano-trä ;) |
|
|
Nu tillför ju kanske inte listen någon vikt mer än övriga lister, men point taken och jag förstår den. Jag gillar den, men inte just för att det "ser ut som kolfibernät" utan den svarta matta diskreta brytningen mot övrig instrumentbräda. /Christofer |
|
|
Det är som sagt var många olika smaker som framkommer här och det är väl tur det :-) På coupe och cab är det lite knöligare att byta om man fått fatt i en bil med fel paneler men det går. Som redan sagt så sitter alla paneler i instrumentbrädan bara dittryckta och den runt växelspaken med två skruvar. Armstöden i dörrar och där bak som då även måste bytas sitter skruvade så att man måste ta ner dörrsidan eller inredningen där bak. Det är lite knöligt men det går på någon timme. Det är inte gratis att byta!!! Det kostar ca 12-14 tusen med en komplett träinredning, det vet jag för jag har frågat. Plastvarianterna är säkert billigare men inte så mycket tror jag. Vad jag vet så finns det till e46 inget äkta alu att välja öht. Om deras kolfiber är äkta vet jag inte heller. Till e39 är det äkta vara om du väljer alu. Kolfiber osäker. Övriga modeller ingen egen erfarenhet så jag säger inget... Tycker inte att man ska avfärda en bil endast pga av fel inredning. Har läst flera trådar här på forumet där man funderar på att lacka om en felaktigt variant. Vet inte om det gått bra men varför skulle inte den varianten funka? Finns en massa på ebay med... Jag har som sagt bytt från aluplast till Myrten i min och inte ville jag betala priset hos BMW. Efter lite letande fick jag fatt i en komplett för 1500 spänn :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.