|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Såg precis en annons på kvd där en schyst 535dA med svart skinnklädsel har träpaneler...! Personligen avskyr jag träpaneler i moderna bilar och ännu mer avskyvärt anser jag att det är i moderna bilar som har en sportig framtoning. I veteranbilar, Rollsar och lyxmeschor kan det ju vara ok... Tyvärr så är just de lite dyrare modellerna i begagnat marknaden ganska ofta bestyckade med träpaneler (vilket kan bero på att det oftast är något äldre herrar som har råd att köpa dessa bilar nya och har därmed valt trä för att 1. det är snyggast enligt deras smak 2. det är dyrast 3. de inte har tänkt utan bara slänger i något som anses vara smakfullt... eller något annat. Det är med andra ord inte konstigt att träpaneler förekommer mest i Mercedes...). Vad tycker du? Är du en fan av träpaneler eller är du som jag och tycker bilarna blir förstörda av en fjantig träpanel inklämd mellan hi-tech material..? Ni som gillar träpaneler, och nu vågar ge er till känna, motivera gärna varför ni gör det. Detta är givetvis skrivet med glimten i ögat och inget påhopp mot alla träpanelsälskare! ;) | |
|
Jag gillar träpaneler i kombination med en ljus interiör. Däremot tycker jag väldigt illa om kombinationen av svart skinn och träpaneler. Jag vet inte vad du lägger i begreppet "sportig framtoning", men jag ser det så här. På bilar som är riktiga sportbilar, t ex Ferrari, Porsche och Lamborghini så känns inte träpaneler som första handsvalet. BMW har dock ingen sportbil på programmet. Den enda BMW som otvetydigt har varit en sådan är M1. Kanske kan M3E30 platsa där också. Eftersom BMW i mina ögon står för familjebilar som har köregenskaper och motorkaraktär som gör att de fungerar hyfsat bra vid hårare körning, bör inte bilarna spökas ut så att de ser "sportiga" ut. En bil som inte är en sportbil ska inte försöka se ut som en sådan. Mycket bättre i så fall att formge bilarna på ett sätt som ger intryck av klass, finess och förfining. |
|
| Sedan bör man ju inte glömma att det ofta är lätt att byta dekorpaneler på moderna BMW. Det är ofta ingen stor sak att köpa en BMW med "fel" paneler och byta dem efter köpet, om man har andra önskemål. | |
| Jag tycker det är riktigt snyggt med ljus skinnklädsel och träpaneler. Alu lister däremot har jag väldigt svårt för. | |
|
Nockenwelle, Med sportig framtoning menar jag allt från riktiga sportbilar till bilar som har en sportig framtoning... tex en "familjebil" som har ett "sportpaket" eller en 535:a med feta lågprofilsdäck och sportstolar eller en 330 coupé... Många bilmärken har olika utrustningspaket som tex "Sport" och "Executive". Bilen som har ett sportpaket får enligt mig per automatik en sportig framtoning även om det är en slö familjebil. BMW som varumärke vill ju generellt andas lite mer sport än executive och vice versa med Mercedes, skulle jag vilja påstå vilket också märks på just träpanelerna då Mercedes betydligt oftare är bestyckade med träpaneler. Jag åkte i en S-klasse för inte så länge sen och där var det riktigt snyggt och passande med träpaneler. Tack för tipset om enkelheten att byta dekorpaneler på begagnade BMW :) |
|
|
Jag skall inte svära på att det är enkelt på alla BMW att byta paneler. Det har dock varit enkelt på de 3-serie sedaner jag testat på (E46 och E90). När det gäller sportig framtoning tycker jag att en BMW 5-serie aldrig kan vara sportig. Den är lika mycket en familjebil hur många M-Paket den än har, oavsett vilka fälgar och däck den rullar på. Det finns mycket att säga om bildesign, men en bra regel tycker jag är att en bil aldrig skall försöka se mer sportig ut än vad den är. Bland det mest patetiska som finns är bilar som Saab 9-5 kombi med den fjantiga vingen överst på bakluckan. Jag håller med om att BMW, jämfört med Mercedes, ligger mer mot sport och mindre mot executive, men det tycker jag skall avspegla sig i köregenskaperna, inte designen. Jag vill att en bil skall se snygg ut (speciellt invändigt). Det är inte lika med sportig (förutom om bilen verkligen är en sportbil). För mig är sportighet ett positivt värdeladdad ord när vi talar om köregenskaper, inte när vi talar om design, för då är det i sig varken positivt eller negativt. |
|
|
Personligen så tycker jag trevliga trälister är mer tidlöst i en bil än kolfiber/alu-lister. De senare passar givetvis bättre än trä-dito i en mer seriös sportig bil. Men t ex i en 7-serie så är nog trä det trevligaste och tidlösaste. Det hänger mer på bilens utstrålning överlag än bara listerna i sig liksom. Själv har jag en 740iL E38 med "Fonussvart" skinninredning, och trälister och paneler, vilket jag tycker inte alls är fult. Men, jag håller med Nocken om att det kan vara ännu trevligare på en ljusare inredning. Hur som helst så tror jag kolfiber/Alu-lister i min lyxvagnsosande 740iL skulle ge fel atmosfär. Däremot kanske det funkat i en E38 "shorty" med sportpaket och Shadowline utvändigt. Samma bil liksom, men ändå så olika i utstrålning. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Fonussvart var ett bra ord, det skl jag komma ihåg :-) Jag gillar helt enkelt inte svart interiör, men skall den ändå vara svart föredrar jag ljusa paneler, t ex alu, men jag håller med dig Dr. Tinnitus, att det kanske inte är den typ av paneler som passar bäst i en 740iL. |
|
|
Även jag väljer bort träpaneler. Hade gjort det även om det var ett option utan kostnad. Varför ? Tjaa, jag är nog inne på lite på samma linje som trådskaparen. I E60 så ser de för blaffiga ut, dvs träpanelerna är oproportioneligt stora i förhållande till övriga instrumentpanelen. Skulle vara mycket stilrenare med en diskret trälist som följer panelen. NN/ |
|
|
Nocken. Jag tror jag ska hälsa på dig i vår och skjutsa dig i min bil tills du spyr... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| nnnneeej usch för träpanelerna ser så billigt ut ; o | |
|
Cykeltjuv. Japp, håller med dig, träpaneler ser så billigt ut.... Länk :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja, du får gärna erbjuda skjuts, Dr. Tinnitus. Jag tror dock knappast att din svarta läderklädsel kommer att befläckas av mitt maginnehåll :-), Jag lär nog trivas alltför bra för det, Fonussvart till trots. Cykeltjuv, varför ser träpaneler billigt ut? Jag menar då generellt. Visst kan en formgivare se till att något får ett billigt eller vräkigt intryck, men det gäller väl alla typer av panaler, att dålig design kan rasera goda material. |
|
|
Alla dagar i veckan föredrar jag trä före plast.... Oavsett om det är trä eller alu eller kolfiber panelen ser ut att vara av så SKA det vara äkta vara!!! Har nog sagt det förr men när jag köpte min nuvarande bil så var det alu i den. Tyckte inte det såg särskilt snyggt ut men blev än mer besviken när jag upptäckte att det bara var silverfärgad plast. Hade det varit äkta, som i min tidigare 530, hade jag nog kanske ev behållit. I den här frågan finns det inga rätt eller fel. Det handliar om tycke och smak och då kan man inte generellt säga att det ena är rätt medan det andra är fel. Min bil är oxå "fonussvart" inne och ute och jag har bytt till mörkt trä. I mina ögon en väldigt snygg kombo. I bilar med ljus klädsel tycker jag att att det är snyggare med ljust trä. Men igen, det är ju jag det och det behöver ingen annan tycka. Har prövat att byta i både e39 och e46 och det är inte svårt, så jag misstänker att är man lagom händig kan man säkert byta det i nyare modeller med. Det är dock ganska dyrt att byta i efterhand. Min slutkläm är den att då det handlar om tycke och smak finns det inga rätt eller fel. Min smak behöver inte sammanfalla med din smak. Alltså blir det lite fånigt att säga att "hur kan man välja nåt så fult som...!!" Niklas Fransosen |
|
Buspelle |
Har för tillfället bara alulister i bilarna, men jag erkänner gärna att trä kan vara väl så snyggt. Min senaste bil med trälister var en oxforgrön 528a med beige skinnklädsel. Det var en snygg ock klassisk kombo tycker jag. Mitt intryck är dock att "träkvalitén" varierat med åren; på E38 och E39 var det på topp, men är sämre (ser sämre ut) på dagens modeller. |
|
Visst är det en fråga om tycke och smak och det är väl just därför som huvuddelen av panelerna bara sitter dittryckta, så att kunderna lättre skall kunna få det som passar deras smak. Jag håller med dig fransosen om att äktheten är viktig. Av en del inlägg här på forumet att döma finns det de som tror att BMW:s träpaneler är fuskträ och jag håller med om att träimitiationer är tramsiga. Jag kan inte säga att så aldrig är fallet, men de BMW jag stött på med träpaneler har alla haft äkta trävara. Tyvärr ibland med så mycket klarlack att träkänslan går förlorad. |
|
| BTW, jag har inte träpaneler i min bil (vilket kanske någon kan förledas att tro efter mina inlägg). | |
|
Vi har nu träpaneler i den ena BMWn, aluminium i den andra och gråaktig blanklackad panel i noname-bilen från Ingolstadt. Träpaneler gör sig bra i kombination med ljusare läder eller ljusare träpaneler i kontrast till mörkt läder, men aldrig träpaneler med tygklädsel! Därmot tycker jag att aluminiumpaneler är tråkigt, sterilt och inte passar i premiumbilar. Jag tycker inte BMW har så många alternativ till trä och aluminium som är attraktiva. Det enda är Pianolack och några ur individualsortimentet. |
|
| Mörk poppel med creameläder passar bra ihop tycker jag :-)) | |
|
Jag har träpanel i M3án och personligen avskyr jag de till den grad att jag tycker de sabbar interiören fullständigt. De må va acceptabelt i en Merca 190 med tärningar och wunderbaum i backspegeln eller en Bentley, men annars... NEJ TACK! Hur man ens kan välja de på en ny bil med sportiga ambitioner som M3 är för mig mkt märkligt. |
|
|
Jag tycker att träpaneler är snyggt. Blir en sjyst kontrast om man väljer rätt. Audi har en som verkligen känns som oljat trä bara. Ganska grov i texturen och matt finish. Att ha trä i sportigare modeller tycker jag inte är helt fel. Men då får det gärna vara mörkare varianter. Typ svart eller mörkgrått. En sak jag verkligen avskyr är aluminium! Brrr.. Det ger en så kall och ofärdig look. Det enda som verkligen andas sport då tycker jag är kolfiber. Det känns mycket varmare och ger väldigt mycket sportigare utseende! :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.