AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
571

USA M3 = trimmad 328?

Crusty
Har läst eller hört en massa om att i USA fick dom inte ha den riktiga M3 motorn utan istället en trimmad 328 motor?
Stämmer det?
Hade jag varit jänkare hade jag nog flugit över hit o hämtat hem en riktig M-bil istället!
Om detta nu stämmer!
PP
218
PP
BMW 320i Touring -07
Grejen är väl att dom har helt annorlunda avgas regler där. Det är väl därför dom inte har den riktiga M3:an.
Crusty
ja, jag vet men jag trodde bara att dom var så hårda med det i carlifornien o inte i hela landet?
Men e M3 en sån riktig smutsgris då?
Ja menar en Camaro eller en Firebird, e dom mycket renare?
Crusty: USA:s miljöklassningar är lika intetsägande som den svenska miljöklassningen...dvs de är uppfunna av diverse politiker och byråkrater som hade 1:a/IG i kemi och skippade lektionerna i miljökunskap eller toxikologi till förmån för diverse engagemang i politiska ungdomsförbund...
...kan tilläggas att USA M3:an dock hade lite vassare bromsar och standardutrustad med sportchassi. Vad jag har läst så skall den riktiga M3:an vara synnerligen ren och miljövänlig för sin motorstorlek, särskilt vid aktiv körning. Dock släpper den ut mycket skit vid lugn körning (enligt Rototest) varför detta bör undvikas hos de lyckliga M3-ägarna :-)

Mvh
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Å bara på 240hk om jag minns rätt..

J
Det finns teorier om att det var en pris fråga också.
En "riktig" M3:a skulle ha kostat mer än en 540 i USA och då räknade de med dålig försäljning av M3:an. Då det var en mindre bil med "mindre" motor, tokiga amerikaner;)

De hade antingen en M50B30 eller S52B32 (byggd på M52). Båda hade 240hk.
Crusty
Stackars jänkare! =0)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag har i alla fall haft en del diskussioner med folk på DTMPower i staterna och det e riktigt kul att ha en äkta M3:a då, speciellt en GT. Dom håller på oh tubrokonverterar och trimmar och har sig. Haha! Deras motsvarighet till GT'n den heter ju M3 Lightweight (Lackad i vitt med shackrutigt mönster bak) men till skillnad från den äkta GT'n är Lwt. versionen bara lättad, inget mer. Nä tacka vet jag europa.
328-Johan: Schackrutigt mönster på en M3...jisses. Tala om att jänkarna är "tackie people". Vi har det nog ganska bra här...samt att vi slipper ha highway patrols i varje buske som fångar fortkörare...

PS. När får man glädjen att se GT:n live? Vi bor ju trots allt i samma by :-)

Mvh
/K

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det e bara till att öppna öronen och spänna ögonen ;o) Det händer väl att jag e inne på ASG strippen ibland...
M3 motorn är tillräckligt ren för USA men priset skulle bli för högt och kunderna där vill inte varva över 5000 varv. Automatlåda var visst ett annat önskemål. För att kompensera för den lägre effekten i USA har man en annan utväxling i bakaxeln. Betydligt lägre toppfart utan spärr men lite bättre acc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.