|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga människor Har letat runt men kunde inte hitta det jag sökte på forumet... Jag har precis köpt min första bil, en BMW 528iA -96A e39... Har för närvarande endast kassettbandspelare i bilen som inte är förberedd för växlare. Nu har jag precis fått en stereo som jag köpt på blocket. Enligt säljaren ska den passa alla e39:or. Frågan är bara hur man får den att passa. Det som fortfarande gör mig hoppfull är att det står e39 på kabelstammen. Jag fick fyra enheter med. Lägger upp bilder här: Länk logga in med Användarnamn: djmixer@telia.com och lösenord: autopower Inte det mest smidiga sättet men det fungerar.... Nummer på grejerna: Huvudenhet: 65.52-8 372 759 cd: 65.90-8 378 168 "Låda 1": 65.90-4 149 541 "Låda 2": 8 383 520 Hoppas på rådgivning. Tack för att ni finns, alla mina vänner! /Andreas | |
|
Hej! Jag saknar bilder på både kabelstammen samt radiomodul. Till navigation kan man nämligen inte använda samma radiomodul som till bilar utan navigation. /Andy |
|
|
Hej och tack för svar Har laddat upp lite nya bilder på kontakter mm. Denna gången med lite vettigare filnamn också! Sitter det en radiomodul i bilen någonstans? Fick ingenting sådant med när jag köpte stereon i alla fall. det är en vanlig antennkabel framdragen till huvudenheten i bilen men inget uttag på den nya stereon. Har hittat ett kopplingsschema över några pinnan på min gamla enhet här på autopower lägger upp det bland bilderna också. Hoppas på fler goda råd. Vad vore livet utan bmwforum? :-) /Andreas |
|
| Den nya enheten du har är bara en monitor med kassettespelare , det sitter ingen radio eller förstärkare i den utan i navi bilarna sitter det i en radio-modul som monteras i bagaget. | |
| Jag måste alltså köpa en radiomodul. Vet någon vart man kan köpa en och vad det är för modell? Låter som att det kan bli en hel del kabel att dra också. Är det ens möjligt att bygga om på det vis jag tänker mig? | |
|
Hej, Du saknar kabelstammen mellan monitor och bagaget. Den enda kabelstammen du har är den som går i bagaget (supplemental cable). Att dra dessa kablar separat kan jag ej rekommendera. Du bör köpa denna på skroten eller ebay. /Andy |
|
|
Jag ska föröka få tag på kabelstammen och en radiomodul. Har hittat en firma i närheten som jobbar med just bilelektronik och bilstereo som kan hjälpa mig. Hittade en länk som kan vara lite intressant om man funderar på att göra ett sånt jobb själv: Länk Kan bmw ha radiomoduler och kabelstammar till försäljning? Hur vet jag vad som passar till mina grejer? /Andreas |
|
|
BMW tog ca 7300:- för en radiomodul sist jag kollade. Skroten brukar ha humanare pris på ca 50%. Ibland dyker det upp begagnade på blocket eller autopower till lägre priser. Se bara till att du får en som ej är trasig då det cirkulerar många sådana. /Andy |
|
|
Modulen som satt i E39 1996 med navigation var "Business RDS" även kallad BM23. (OBS enbart Business RDS utan knappsats) De moduler som passar är främst dessa, men i vissa fall även BM24. Systemet kan modifieras till att ta BM53 / BM54 moduler, men dessa är dyrare i inköp och kräver ytterligare kostnader för adaptrar samt ombyggnad av antennförstärkare etc. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.