AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.562

service kontra garanti E61 -06

Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Hejsan!
Vi har köpt en 530i Touring -06 (tillverkad 2006-09 enl uppgift)
Jag har upplevt ett problem med ett kraftigt ryck i bilen vid kraftig acceleration från ca 1500 varv (om man ligger på 1500 varv, typ hamnat bakom lastbil, och sedan när man får läge trycker man på o kör om så får jag ett ryck typ "kickdown effekt" trots att jag har manuell låda ibland är det så kraftigt att det dunkar till i bilen). Jag var tidigare i år inne på den lokala BMW verkstaden och påpekade detta men deras dator var sönder och de rekommenderade mig att återkomma på servicen.
Nu hade jag inne bilen på service, den har gått drygt 4900 mil. Idag kom en räkning på 4800kr. Det var omprogramering av bilen samt byte av kylvattentermostat.
När jag pratade med verkstaden så var det "tyvärr" så att garantin hade gått ut så jag får betala det själv! Progamera om bilen kostade nog ca 1000:- för ett fel som varit på bilen länge, och tyvärr hjälpte inte omprogrameringen fullt ut heller. Kostar det nästan 4000 att byta termostat på en BMW som gått 4900 mil? de var ju snälla och gav gratis service!!! jag behöver ju bara betala 4800 kr!

Är det någon mer som råkat ut för detta?
Man väljer ju att betala lite mer för en BMW för jag trodde man köpte kvalitet och service anda!
Men det kanske är som kompisarna säger: köp Renault istället ddå får du 3 för samma kostnad! (och samma garantier eler bättre)
Problemet är at tjag vill inte ha Renault ;)

MVH
En nöjd BMW ägare som är missnöjd med servicen!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Alltid lika tråkigt att läsa detta. Jag känner inte igen mig i BMW:s agerande. För mig verkar det konstigt att de tagit betalt för programeringen, mycket märkligt. Bytet av termostaten, ja lite märkligt att den gått sönder så tidigt, visst kan sådant hända men lite goodwill borde de givit dig, delat på kostnaden vore inte mer än rätt. Felet påpekades när du var i kontakt med verkstaden, att sedan de lokaliserat och åtgärdat det senare spelar ju ingen roll, fanns garanti då felet uppstod och du meddelat det så är det den tid som gäller.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
En bil rycker inte vid gaspådrag pga en vattentermostat.
Termostatens reaktionsförmåga är inte direkt digital.
Kanske värt att ta upp för diskussion...
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Nej de sa inte att termostaten hade något med ryckandet att göra de hade hittat den när de läste felminnet! Försvinner det försvinner det 5 liter glykol vid byte av en termostat?

Problemet är att jag köpte bilen i november och då hade den gått 3900 mil. jag märkte problemet med ryckandet, ganska snart, men kunde inte avgöra när det dök upp. Jag vill ju veta lite vad det är innan jag åker till verkstad, så jag försökte ta reda på själv var när och hur det uppstod, så jag lämnade den till BMW service i Januari, (då hade jag ju om inte annat de 3 mån garanti kvar på köpet), men de hade ju inte sin dator iordning, men de sa till mig att ta upp det med dem på nästa service, vilket fick mig att tro att "de fixar detta" så jag pratade inte med firman där jag köpt den (ej BMW för de var inte intresserade o sälja bil). Men nu när jag kommer så säger de att det kostar och att det var ju synd att jag inte sagt till stället där jag köpt den, nu har ju den garantin gått ut med. Jag blir så trött! Jag trodde jag köpte kvalitet och service när jag köpte en bil som ny kostar över en halv miljon kronor. Jag jobbar själv med att sälja varor i lite högre kvalitetsläge, och vi står för en hel del goodwill för att få nöjda kunder som även i framtiden kan tänka sig att lägga sina surt förvärvade pengar hos oss och vara nöjda med den varan och servicen de får! De ska kunna lite på oss. BMW verkar leva på namnet och att folk köper den ändå!
Jag kanske är gnällig, det är ju inga jättepengar det handlar om (fast för mig är det det) utan det är mer principen!

Hur brukar era BMW serviceställen göra? Jag kanske ska byta serviceställe?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

5 liter glykol låter lite mkt. Däremot så är 5 liter kylarvätska rimligt. Mao ca 2,5 liter glykol. När jag bytte vattenpumpen så gick det endast åt ca 3 liter kylarvätska.

Tråkigt med garantin, men du borde som sagt kontaktat firman där du köpte bilen. Är bilen svensksåld så prova med att hävda att du har rätt till garanti enligt konsumentköplagen. Är felet från fabrik så har du rätt till 3år garanti enligt denna. Konsumentköplagen gäller alla produkter, även bilar.

Lycka till!
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Jag har mailat till BMW på deras hemsida.
Får se om jag får något svar.
Eller ska man ta och ringa till dem istället?

Ray_Ban:
Ring istället det är bättre, dom svarar inte alltid på mail.
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
befarade detta!
om det är något med fakturan ska man ju höra av sig inom 8 dagar, och fakturan tar ju 2 dagar att komma fram och så är det helg alltså bara någon dag tillgodo sedan!.
St
3
SthlmDoe
525 IA Touring 03
Kan starkt rekomendera att köpa till garanti från fragus
köpte till 2 år till min 525 för 3800 sek vilket har betalat sig vid första garanti reparationen (byte av toplock ) själv risk 495 sek
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
vad är det för garanti?
np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Jag har haft samma fel på min E60 525i 2007
Kör i 80km lugnt och sansat, ska sen köra om och trampar på gasen och bilen hackar till ungefär som man stänger av tändningen och sen slår på den igen.

Problemet är en magnet ventil till vanos, BMW stod för materialet men inte arbetskostnaden.

Be dom kolla magnetventilen..

Hälsningar Peter
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Tackar Peter!
Ska kontakta BMW service igen, men risken är väl att det blir en saftig faktura igen!
Kostade den "fria" servicen 4800:- (eller rättare sagt byte termostat 4000:- omprogramering 800:-) så lär väl ett sånt här fel kosta 4 dagar arbetskostnad.

By the way, jag har mailat BMW sverige 1 gång, jag har ringt dem 3 gånger, men jag har fortfarande inte fått kontakt med dem!

Hur gärna jag än vill åka BMW igen, så blir det nog märkes byte nästa gång, pga av så tråkiga kontakter med dem.
Köper jag en bil i det högre "kvalitetssortimentet" och betalar lite mer för den, så räknade jag ju med god service.
Men verkar vara som att köra vilket märke som helst, när det gäller service, garanti och kontakt så........
np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Japp, kostnad för mina problem som jag fick åtgärdat igår skulle BMW Göteborg ha 6301:- för och då fick jag magnetventilen på godwill, arbetskostnad för att byta ventilen var 1915:-.
Termostatbytet ink. material och arbetskost skulle gå på 4386:-

Som tur var hade jag 6mån/1000mil från Eklundsbil där jag köpte bilen i mitten av Mars.

Just det ja, när jag talade om för BMW Göteborg att jag tyckte det var dåligt att en bil som kostat över halvmiljon ny skulle ha dessa fel efter 2år fick jag till svar: så är det....

Fick mycket bättre bemötande på Wölkes i GBG så dom får ta servicen på min...betydligt trevligare att ha att göra med..även om man kanske inte får allt på goodwill eller garanti så vill man ju inte ha otrevliga svar..

hur som helst, lycka till med bilen..

Hälsningar Peter
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Uppdatering!
Så här 1,5 månad efter så har jag fortfarande inte hört från BMW sveriges kundsupport. jag har ringt och mailat, sista mailet skrev jag att jag tröttnat.
De är svårare att få tag på än sveriges hemliga armé så försvaret kanske kan köpa utbildning av dem.

Har nu i efterhand även fått reda på att serviceverkstaden inte hade rätt o byta termostaten utan att fråga mig innan när det var en kostnad på nästan 4000:- med. Kul o få reda på det så sent kan ju inte klaga på fakturan nu, och som sagt BMW går inte nå!

Blir troligtvis sista BMWn jag äger ... TYVÄRR.. är ju skön bil, men vill ju ha lite service efter köpet med!

Har pratat med Wölkes, och fick ett trevligt bemötande i telefon, så jag får bita i sura äpplet och försöka reda ut mina bilproblem där! ( är ju bara 17 mil enkel dit)

Tycker ni jag ska starta en tråd där man anger servicebemötande på olika firmor?

GLad påsk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej!

Är det autopartner i Skövde du anlitar?
Har inte haft med dem att göra på ett tag, men de var alltid otroligt serviceminded och trevliga på verkstan förr, iaf under bilsalongen-tiden, om det nu ska ha någon betydelse? Kanske har det bytts personal?
Träffade dock på en trevlig säljare.

Jönköping har man väl inget större förtroende för, där kan det gå till såhär:
-Jag vill ha en yttertempgivare till en E39:a!
Reservdelspersonen: - Eeeh, E39, är det en BMW eller?

- Hej, jag skulle vilja titta på en E91:a
Försäljaren: - Vad hette det sadu? Näe såna har vi nog inte!

Tipset är väl att besöka BMW i grästorp.
I jönköping kan jag rekommendera Rinaldos, om man vill serva /reparera sin BMW.

Fanns ju en bra oberoende verkstad med BMW-kunniga i skövde förut, vet inte om den finns kvar, i vilket fall som helst har den flyttat för byggnaden den fanns i är borta numer, låg innan hallenbergsrondellen på höger sida.

Lite babbel, men kanske nåt vettigt....
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Ja det är autopartner jag har varit hos, gamla bilsalongen.
Känner mig tyvärr missnöjd, och fått så dåliga förklaringar genom tiderna samt att det kostat skjortan. Tex servicebullentin för stötdämparbyte fram på min E39, ok vi gjorde det, 8000 kr. Nu i efterhand har jag fått höra att var det servicebullentin på det så ska jag troligtvis inte ha betalat ombyggnaden!!! med mera med mera, jag får känslan av att jag betalt alldeles för mycket till dem vid flera tillfällen.
Nu det sista så byttes termostat på min bil utan att tillfråga mig först, "det var ett måste" som det hette. Har i efterhand fått veta att de får inte byta utan o säga till först!

Så vi kommer prova andra serviceställen, får bita i sura äpplet o åka en bit.
Så dina tips är välkomna! O alla andras med, och det kan kanske vara bra för andra här på autopower och veta var man i alla fall får bra och korrekt bemötande!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.