|
|
|
|---|---|
|
Mina föräldrar köpte en E34 för massor av år sedan. En 525 med då fyra år bakom sig. Mint condition och låga mil. Idag har den gått strax över 18k mil. Den går som en dröm och får alltid beröm hos bilprovningen och hos olika verkstäder. Men som med allt annat går utvecklingen framåt även inom bilindustrin. Nu efter många års trogen tjänst börjar det bli dags att kanske hitta en ersättare till deras fina bil. Det är (som vanligt) jag som sitter inne på den mesta kunnskapen om olika bilar. En 525 eller 530 blir det. Vad jag har förstått så är det årsmodell 05 eller senare som gäller eftersom det kom ny motor då. Väl? Men efter det så slocknar mina kunskaper om E60. Vilka kända fel finns? Vilken utrustning är att föredra och vilken utrustning blir "onödig"? Dra på med allt matnyttigt ni kan komma på. Vill kunna hjälpa föräldrarna att hitta en pärla som dom kan trivas med länge till. :D /Räven | |
|
Annars så ar det lockande priser på tidiga 530i numera. En mycket trevlig bil.Har haft min i ca. 3 månader nu.Lite dyr førsækring,annars jætte nøjd. Befinner mig i Norge nu,derfør den konstiga stavningen. |
|
|
Det kan absolut vara intressant. Hur är det med barnsjukdomar på så pass tidiga bilar? Nya modellen kom väl runt 02? Vilken bensinförbrukning ligger du på vid blandad körning? Vad har du haft för bilar tidigare och vad har du upptäckt för bra och dåliga saker med bilen hittills? |
|
| kan tipsa att komfortstolarna är otroligt sköna. Rekommenderar de starkt. | |
|
Hej! E60 kom hösten 03 som årsmodell 04. Min 530 -04 med gamla motorn har dragit 1,07 liter per mil sedan jag nollställde bränslemätaren i färddatorn för 23000km sedan .Då har jag kört 700 mil på landsväg på semestern i somras med nån enstaka gasfot inblandad. Övriga 1700 mil är i stads,förort och motorvägskörning i huvudstaden. Har för mig att sommaren 2007 så fick 530 270 hk i motorn samt att de sänkte förbrukningen i motorn med 10 procent redan 2005. KÖP en 530 -07 |
|
|
272hk motorn går mjukt och fint, dessutom relativt snålt. Min drar runt 1l per mil och jag kör 50% stop/go stadstraffik i Köpenhamn 2 gånger per dag + 50% motorväg. Dock har det funnits en del barnsjukdomar på LCI(facelift) bensinmodeller med direktinsprutning.... Komfortstolar, M-pkt och skinn är ett måsta på E60/61 enligt min åsikt :D |
|
|
Jag hade en 523i i 7 år innan jag køpte min 530.Ar i Norge just nu,derfør blir stavningen lite udda.Dom allra førsta E60-bilarna raknas som 03:or,dom førsta tillvarkades i innan sommaren 2003. Min bransle-førbrukning stammer bra med det Olemi skriver. Har också komfortstolar,det ær ett måste enligt mig.M-paket kom først 2005 års-modell. Personligen tycker jag inte att det ær ett måste.Men det ær ju smak och behag. Barnsjukdommar var vel mest mjukvaru-relaterade.Och det ær nog omhændertaget av tidigare ægare. |
|
|
Finns inga måsten tycker jag. Men om du frågar efter min personliga åsikt så tittar jag lite bredare än bara på utrustningen. Jag hade följande kriterier när jag köpte min E61: Årsmodell 06 eller nyare. Fick dra gränsen nånstans och 06 kändes lite modernare än 05. Få mil. Helst inte mer än 5000 mil. Svensksåld hos en auktoriserad BMW handlare. Vad gäller utrustning så värdesätter jag M-paket, helskinn och automat. Panoramasoltak är en bonus om det finns med. Tycker personligen att E60/E61 passar bäst i en mörk färg. Det jag saknar är bättre stolar. Sportstolarna är inte så sköna, jag börjar vänja mig men till en början fick jag ont i ryggen. Har aldrig provat, men kan tänka mig att komfortstolarna är bra. Dock kan det vara knepigare att hitta dessa stolar i en 530 än om man tex. jämför med 535 där det mer eller mindre verkar vara standard. |
|
|
Tack för alla svar. :) Vi vart iväg till Förenade bil igår för att känna E60 på pulsen. Fick bara tag i en E61 demobil. Visserligen 525, men diesel. >< Varken pappa eller jag blev så imponerade av den faktiskt. Jag tyckte inte stolarna vart sköna alls (sportstolar) och pappa tyckte inte om displayerna eller panelen vid passagerarsidan. Han gillar den lite mer ombonade looken i exempelvis E39 och E46. Resultatet blev att vi åkte hem och tittade på E46 cabriolet på Blocket. Dom står i valet mellan gamla 3serien och nya 5serien kan jag nog säga. Dom är sällan fler än två och dom vill ha något kul och snyggt. Det verkar som om maxpriset är satt till typ 250k nånstans. Får man en okej E60 från 05 -> med skinn, taklucka och max 7k mil för dom pengarna eller är det bara att gå på E46? |
|
|
Før 250 K. får ni nog en fin sen E60,se till bara att ni tar en med komfortstolar.Dom ar underbara.Att jæmføra dessa med Sportstolar och standard,ær som att jæmføra Inter med Gais och Haparanda IK. Personligen tycker jag att en E60 ska ha ljus færg,derfør att då kommer designen mer till sin rætt. Men før 250 K så får man ju också en sen 330 Ci Cab/Coupe med riktigt låga mil.Blir sækert en del pengar øver också. Eller varfør inte en sen M5 E39 med låga mil? |
|
|
M.A - En sen M5 e39 vore trevligt.. Men mina föräldrar uppskattar inte motorstyrka på samma vis som jag gör. :P 330 cab tycker jag är ett bra val. Då får jag något trevligt att låna på sommaren! :D Mjo många säger ju att komfort är ett måste. Det är dom som har justering i ryggens vinkel också va? Alltså ryggen på sätet är ledad star under skulderhöjd? Tråkigt att det vart så fel demobil på Förenade bil. Inget stämde. Gjorde ju inte direkt att köpsug uppstod. :P |
|
|
Denna bilen har komfort stolar.Man kænner lættast igen dom på den justerbara "kudden" på nackstødet.Och att lårstødet ær bredare æn på sportstolarna. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.