AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
868

Felet borta på verkstaden

Tänkte bara kolla om någon av er varit med om något liknande. Man har hittat ett fel på bilen som man inte reder ut själv, exempelvis ett svårdiagnostiserat missljud som irriterat under en längre tid. Man åker till verkstaden och lyckas få med sig en av de hårt prövade mekarna ut på en provtur.
Ljudet är som bortblåst.
Och där står man som ett fån och säger något i stil med "Ljudet fanns där på hitvägen, men nu verkar det vara borta." "Uhmm", svarar mekanikern och himlar – knappt märkbart – med ögonen innan han säger något om att "Kom gärna tillbaka om ljudet kommer tillbaka...".
Vilket det naturligtvis gör. När man kör över fartguppet strax utanför hemmet. Tre mil från verkstaden. Klockan 16 en fredag.
Samma scenario kan säkert uppstå med allehanda varningslampor, vibrationer eller startproblem. Eller? Jag kanske borde ställa frågan på alfapower? :)

Seså, flytta dig
Jesper von Wowern
Mmm...intermittenta kombinationsfel. Nästa gång Du är där så hör han felet - lagar det - och sen kommer det tillbaks, om och om igen...
Tag med Dig en vän i bilen som kryper runt och spelar in medan Du kör.

/Jesper von Wowern
En liten uppföljning: Efter ytterligare ett besök på verkstaden, då ljudet såklart åter lyste med sin frånvaro, delgav jag mekanikern mina misstankar om vad som kunde vara fel. Misstankar som väckts efter idogt surfande efter möjliga felkällor (i det här fallet handlade det om taskiga bussningar i framvagnen) på nätet. Mekanikern sa "Okej, vi bokar en tid och gör vid bilen enligt dina önskemål". Tid bokades, åtgärder vidtogs. Ljudet har inte hörts sedan dess. Jag ska aldrig mer prata illa om bilmekaniker.

Seså, flytta dig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.