AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
498

Torkarlänkage e34, finns det olika?

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Mitt länkage har nu fått stora spelet... började med det "klassiska" glappet och skavet mot motorhuven, men nu efter ihärdigt regnande så har högra torkaren fått ett kraftigt glapp i rörelsen (går att flytta över decimetern, mätt i toppen). Medför att den vänstra torkaren "hinner ikapp" den högre och "hjälper" den lite att komma ner. Inte särskilt bra :(
Har nu hittat ett komplett länkage till en 535 -90 och undrar om det kommer att passa till min 525 tds T -93? Har läst i forumet lite där det talas om insex till torkararmen (gällde e34 -89), men jag har en vanlig mutter som håller min arm. Finns det olika modeller? Kan man i annat fall lätt konstatera om det passar (altså genom frågor på telefon utan att jag först måste skruva isär mitt eget länkage)...

Tacksam för svar!
finns 2 olika typer, en med en slags motor som trycker armen mot rutan och en utan dito, den med motor har en förkortning på 3 bokstäver. Jag TROR att du har den UTAN motor då jag har insex och om ja g inte minns fel så sa reservaren till mig sist jag köpte torkararm att jag hade den MED motor.

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Länkarmen med bussningar finns lös på BMW för ca 50:-
Går enligt uppgift att byta "uppifrån" utan att riva fläktpaketet. Fixar du sedan lagringen av torkaraxlarna enligt inlägget nedan så har du klarat dig med MYCKET mindre arbete, fixar du inte lagringarna får du göra om allt inom kort....

Beslutar du dig ändå för att satsa på ett bättre begagnat länkage, så kolla bussningar och lagring av axlar innan du sätter dit det. Kör lös mekanism (AKTA FINGRARNA) och se till att axlarna går lätt.

Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hmm... jag är rätt säker på att lagringarna inte kan fixas med lite fett eller olja :( Det är inte så att de verkar kärva, utan lagringarna för axeln glappar rätt friskt (om det både glappar och kärvar så borde de vara för slitna ändå). Dessutom har länkarmen gett sig... så antingen får jag bara laga länkarmen och låta högra torkaren ligga högt upp i rutan under viloläge (för att inte ta i motorhuven), eller så få jag byta allt... men jag tror nog att det enda raka är att göra det sistnämnda, även om det blir mer arbete...

Så återigen, hur kan jag lättast avgöra skillnaden mellan mitt länkage utan extra motorn, och modellen med extra motor (nån slags tryckreglering tror jag den är), fler modeller finns väl ej? Jag har nämligen talat på telefon med en skrot som ville ha ynka 300:- för komplett kit, men vi kunde inte komma fram till om det passade (se ovan). Jag har 10 mil dit så jag vill inte åka dit för att konstatera att det är fel, inte heller vill jag riva mitt först utan att ha ett annat i handen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.