AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.058

Bruksvärde på en M3 -94?

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vad skulle ni betala för en Italien(ny)importerad M3 -94, mätarställning 14000 mil utan servicebok?
Bilen hade som alla andra italienimporter lite skavanker på karossen men dessa är åtgärdade med hellack på motorhuv. framskärmar och spoilers. Enligt säljaren snyggt gjort, glömde dock fråga om det finns kvitto med på arbetet. Förmodligen inte va... ?
Säljaren kunde såklart inte garantera miltalet men har tittat på ratt, pedaler och övrig inredning. Enligt honom var det normalt slitage på dessa detaljer och kontakten han har i Italien: "Brukar leverera ärliga bilar". Har svårt att tro att han ljuger på den punkten då säljaren i fråga importerat MÅNGA bilar genom åren och jag har aldrig läst något om att han ska sälja skruvade bilar.
Vet egentligen inget om utrustningen på bilen, tänkte åka till BMW nu och plocka ut en lista. Återkommer med detta men borde kvitta på denna typ av värdering. Vet dock att bilen har klimator och svart skinn.
Säljaren hade monterat nya vinterhjul på bilen och det medföljde inte några sommarhjul vilket borde tas med i värderingen. -5000 kanske?
Bilen levereras nyservad med olja, filter, luftfilter och stift. Och motorn/vanos låter enligt säljaren som den ska. Inga vibrationer eller ojämn tomgång. Och bilen gick igenom besiktning helt utan anmärkning igår.

Vad skulle ni max ge för denna?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Oj, väldigt svårt att säga.. Men en sak är säker, och det är att du måste kolla på bilen själv innan du köper. Ingen annan kan värdera bilen åt dig än just du. Jag kollade själv på några M3or innan jag köpte min, som enligt säljarna var i bra skick. Fyf**n vilka skrothögar det var! Serviceboken spelar egentligen inte så stor roll om bilen i övrigt går bra, känns tajt, inga missljud osv. En servicebok behöver egentligen inte betyda så mycket. Även fast service är utförd på firma så kan den ändå vara tok-gasad och allmänt misshandlad.

/Jonas
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Casy: Ja det är klart du har rätt, personligen skulle jag säga mellan 50-60 000:- ifall lackjobbet är snyggt gjort och att passformen på karossdelarna är bra. Några punkter till som jag prioriterar är att länkaget känns tight å fint liksom resten av drivlinan. Är inte så sugen på att byta koppling så den ska testat efter bästa förmåga.. Och sen att motorn svarar hyffsat på gasen, räknar dock med att få byta lite o-ringar i vanos men lite pyssel är ju bara roligt=) Kanske blir att löda om magnetventilerna också ifall ni som redan gjort detta har lust att ge lite support? ;) Sist men inte minst att inredningen inte skvallrar om 25-30 000 mil, då blir det tack hej... Om bilen nu bara har gått 14k så borde den vara hyffsat fin invändigt!

Syftet med tråden är från och med nu hur andra värderar denna bil ifall dessa punkter uppfylls! Ska nämligen sälja bilen efter sommaren då jag ska börja plugga!
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det är nog nåt sånt pris som jag också hade kunnat betala för denna bilen, om allt stämmer och ser bra ut. Men kommer du åka ner och kolla på den först, eller köper du utan att titta?

/Jonas
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag ska självklart titta på den först. Gambler är jag men inte så extrem! Nog stor chansning ändå att köpa en sådan bil utan dokumentation och möjlighet att prata med tidigare ägare
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Sätt ut en länk på bilen ifråga? För den står väl till salu nånstans?
Kanske nån annan som Sett eller provkört den här? Alltid bra med feedback:-)

Tyvärr brukar spaghetti-krökarnas bilar vara väldigt risiga så man ska nog inte ha för stora förhoppningar......
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Söker man på "m3 italien" på blocket så hittar man en bil! Söker man på M3 -94 och lägger till 14-15000 mil hittar man 3! För den som kollat på bilen vore det alltså inte så svårt att lista ut...;) Annonsen säger inte så mycket men för den som ändå är nyfiken:
Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Svårt att avgöra, men det ser ut som en viss nyansskillnad mellan framskärm och dörr. Men jag är ganska trött nu... =) Får titta en till gång efter jag sovit.

/Jonas
Om han annonserar den för 69000 kr och har gjort sig jobbet att ta hit den från Italien och registrera den här, serva den och montera vinterhjul, vad har han då betalat för den? 40000 kr?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag har svårt att tro att den ens kostade 40 i Italien... helt osäljbar pga dyra skatter och försäkringar. Allt över 2 liters cylindervolym kostar skjortan att äga. Och dom som har råd köper knappast en så gammal bil, därför går det att göra riktiga fynd i Italien. Om man nu lyckas hitta en bil som varit välskött.....
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bara att titta på subito.it (italienska blocket) så ser man att det enda som kostar 4.000€ är en M3 med skuren motor, resten ligger runt 6-8.000€ så frågan är i vilket skick bilen egentligen är med tanke på att M3'or i sverige är billigare än i Tyskland just nu + eurons inverkan.

M V H
Stephan

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bilen togs tydligen in innan kronan föll och har stått ett halvår innan registrering nu i feb.

Bilen var inget för mig i alla fall. Svetsfogar som inte hör hemma på en M3a både fram och bak Kopplingen var dålig, bromsskivorna dåliga och mannen som gjorde förarbetet på bakluckan en gång i tiden måste varit full för lacken hade rest sig precis över hela luckan. Sen paja vänster elhiss under färden så rutan gick inte upp..

Men det fanns faktiskt positiva saker, Fanns inga missljud i motor eller drivlina.
lacken var i övrigt mycket fin. Fanns inte en enda repa eller bula och inga nyansskillnader jag kunde se iaf. Med en polering ser den bilen ut som ny. Inredningen var lite smårisig men med en ny ratt och växelspaksknopp samt en behandling av skinnet kommer det se bra ut! Det fanns inga skador på skinnet faktiskt.

Fick ett prisförslag från honom att om han skulle fixa alla småfel på bilen som koppling, bromsar, lack på baklucka, ny ratt och växelspaksknopp så skulle jag få bilen för det utannoserade priset. Och hade jag kunna leva med att bilen varit krockad så hade jag nog slagit till. eller rättare sagt, hade jag inte varit observerat detta hade jag slagit till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.