AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.198

Blir E39 för hög med 18" utan sänkning? Bökigt att sänka?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag ska montera 18" hjul nu till våren och undrar om bilen kommer se "hög" ut jämfört när den har 16".

Är det bökigt att montera sänkningssats? Hur mkt tid ungefär?

/Tobias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här finns bra beskrivningar som innehåller det mesta. Har själv bara bytt dämpare fram. Det går helt ok, men tar lite tid då det är mycket som skall bort. Var observant på hur fjäderavslutet ligger i tallriken på fjäderbenet innan du plockar isär. Möjligen byter du kanske både dämpare och fjädrar. Byt lagringarna också, så slipper du riva en gång till sedan.

Länk
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Tidsåtgång för att byta både fram och bak uppskattar jag till cirka 3-4 timmar om du inte gjort det förr. Det är en stor fördel om du har tillgång till lyft då det är lite småbökigt annars. Se till att tejpa skärmkanterna fram så du inte repar dem när du ska ta ur fjäderbenen fram, det är ganska tajt när de ska ut.

Mvh Henrik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns inte en chans att man byter dämpare runtom på en E39 på 3-4 tim. om man aldrig gjort det innan, inkl. demontering/montering av själva fjäderbenen. Särskilt om dämparna läckt vill man ju göra rent lite också.
Möjligen om Henrik menar 3-4 tim. fram och lika lång tid bak?
På besiansystems-sidan är tiden 8 tim fram och 10 tim. bak angiven, vilket är lite väl i överkant.
Räkna med en hel arbetsdag plus moms för att byta rubbet. Möjligen trimmar man det lite om man som jag använder en riktig fjäderspännare med tallrikar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du kommer ha samma avstånd från däck till skärmkant som innan. Men visst kan en måttlig sänkning göra att det ser ännu bättre ut..
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Pust! Kollade länkarna och det är ju inte ett jobb för en småbarnsförälder med lite tid! När jag gör bytet så får det bli fjäderben och rubbet. Inte värt det för att få den lite lägre innan dämparna e slut.

/Tobbe

ps, vad tror ni då om höjden med 18" på? Kommer det se dumt ut?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror inte det kommer se dumt ut, men med 18" kommer man väl ner såpass i däckprofil att däckens stabilitet och väghållning gör att en lätt sänkning matchar både funktionellt och utseendemässigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.