|
|
|
|---|---|
|
Ena dottern har en gammal husbil (1974) med en nästan lika gammal Knutsson bilstereo. Nu har hon fått en ny stereo och skall montera in den. Problemet är att kabelhärvan, som sitter i ett skåp i bilen, inte är uppmärkt på något sätt. Lika illa är det med kablarna, som försvinner in i den gamla stereon. Den nya har ju ISO-koppling, så jag skall nu försöka reda ut vilken kabel, som skall vart. Jag tror att uppmätning med en multimeter kan vara till hjälp, men har egentligen ingen susning om vilka värden jag skall söka efter. 12V+ är väl inget problem, men - och högtalarna är värre. Finns det någon här, som vill förbarma sig över mig och ge några tips, antingen om hur jag skall göra, eller om vad jag skall läsa? Göran FWD - Nej tack! | |
|
Klipp härvan, 1,5 V batteri i näven, lägg en misstänkt högtalar kabel på - polen och "dutta" med den andra mot + polen så bör du hör och och is så fall vilken högtalare den drar iväg till röd,svart, gul BRUKAR vara strömförsörjning men inte att ge sig på.. Jag förutsätter att du är slug nog att montera på ISO-honor i bilen för ev. framtida byten ( finns på Biltema) Lycka till |
|
|
Tack för tipset om 1.5V batteri. Ja, det är ISO-honor, som skall dit. Har jag någon glädje av en multimeter? Annat än att köpa en pryl till? Göran FWD - Nej tack! |
|
| Enkel Multimeter har man alltid nytta av att ha... | |
|
Absolut, har du inte nytta av den denhär gången så kommer du att tacka din lyckliga stjärna att du redan skaffat den nästa gång du behöver kontrollera något. |
|
|
OK! Jag nappar. Nu har jag en enkel multimeter. Kan någon vänlig människa förklara hur jag skall hitta +/- kablarna med hjälp av multimetern? Jag menar; hur särskiljer jag + och - kablarna åt? Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Svart kabel i multimetern mot den du TROR är jord, röd multimeter kabel mot den du TROR är +, titta displayen, OM den nu visar 12V (ca) är det precis som du trodde MEN om den visar -12V (ca) är det kabeln du har den SVARTA multimeterkabeln emot som är +12V och den kabeln du har den RÖDA multimeter kabeln emot som är jord. Byt plats på testsladdarna (röd till + , svart till -) för att vara helt säker Sen för att dubbel koll: vrid multimetern till Ohm mätning ( Omega tecken) eller "pip" (vanligen en liten "Högtalarsymbol"), mät mellan minus (jord) kabeln och bilens chassi/minuspol så bör multimetern visa i stort sett 0 ohm (eller pipa) |
|
|
Lite tips från Kjelle-mannen (Kjell & Co): Länk Länk Länk Du ser användningsområdena för din nya leksak är obegränsade.... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Om det är en typ "pennmultimeter",så är själva pennan som är plus. Är det minus mot pennan,visar den ett - i display. Är det en "vanlig" digitalmultimeter,så är det röd kabel + svart kabel till mätdon. Och samma där,om det är polvänd mätning mot instrument,så visar den ett minus före siffrorna. Mvh Patrik |
|
Tack! Perfekt! Precis så'n info jag behövde. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Fixat! Tack för hjälp och info om multimeter. Den som hade dragit kablarna hade valt svart som + och en röd/vit som -. Högtalarna blev trialanderror och rätt på första försöket. Det var inte så svårt. Man hade fuskat och dragit båda bakre och båda främre i varsina 2 kablar. Det får väl åtgärdas i sommar. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Dottern skulle fixa lite med högtalarkablarna och lyckades åstakomma gnistbildning. Efter det fungerar inte bilstereon i bilen. Den funkar i en testbänk hemma (en gammal 12V trafo), men inte i bilen. Multimetern säger 13.4V, men det räcker tydligen inte. Kan jag mäta mellan + o - när stereon är kopplad och få någon nyttig info? Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Skavt av isolering så en högtalar kabel ligger mot plåt nånstans ( jord)?? Kolla med bara ISO kontakten för ström monterad om den "vaknar", kan även vara taskigt laddat batteri i bilen om den nu var uppställd över vintern |
|
|
Jag lyckades lösa det strax innan du svarade. Det var en säkring, som verkade oxiderad. Som jag skrev, mätte jag upp 13.4 - 14.1V i iso-kontakten, men inget liv i stereon. Efter byte av säkring, fungerade det. Tack för svar i a .f. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Då tar man sin numera trogna multimeter, flyttar om kablarna och vrider över till ström mätning (A) och kopplar in den i SERIE med förbrukaren och ser om det visar något när man slår igång den.. | |
|
Nu vet jag det, tack. Tycker ändå det var konstigt. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.