|
|
|
|---|---|
|
Hej igen Har en fråga om denna givare. Vart jag än söker på ex Mekonomen eller liknande så hittar jag ingen info alls om att den ska finnas. Men om man läser runt på nätet så brukar det stå att pendlande tomgång/ bilen lägger av när man växlar med Automaten är ett tecken på att Vevaxelgivaren är trasig. Vad kostar den att byta om den finns? Bilen är en BMW 535Ia 91:a med ACS om det spelar någon roll. //Tack för hjälpen | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det pulsgeneratorn du tänker på - dvs #1 i nedanstånde diagram? Länk RealOEM ger bara en fingervisning om priset men räkna med ca 800-1000 SEK för givaren och gissar att det är satt till typ 15 minuter eller liknande att byta den. Säkrast är att höra med BMW så kan du få pris på både givaren samt arbetskostnaden. |
Verkar inte vara vanlig precis som du säger. Men AutoExperten har den i sin katalog och kostar 980 SEK. Länk Men det verkar vara beställningsvara. Pulsgeneratorn delas bara mellan 535i modellen och 530i M30 modellen. |
|
Tja Precis den jag menar. Tackar så mycket för hjälpen. Då ska jag leta rätt på en multimeter och Ohm mäta den som sitter nu. Och diffar den mer än 10% på 540 Ohm så lär det vara den som spökar. MVH// |
|
|
Nu har jag vart och mätt upp den på bilen, och enligt autoexperten så ska den ju vara på 540 ohm. Men nu när jag mätte så visar mätaren på 858 ohm, alltså så måste det ju vara den som felar? Men var ju dyr överallt, går på 950kr hos BMW också, så får bli till att betälla en därifrån. |
|
Bentley säger också 540 +- 10%. Mätte du över rätt pinnar? Ska prova och mäta min också för skojs skull. |
|
Jo, det gick bara att få resultat på mätningen på ett sätt. Testa att mät på ditt och se vad du får för svar. Såg att det var el-tejpat på sladden en sväng, så den har nog blivit lite skadad förr i tiden. |
|
Fint. Blir en mätning imorrn (har multimetern i garaget lite längre bort där jag har bilen). Återkommer med info. |
Nu har man varit och mekat i garaget och passade då på att mäta upp pulsgeneratorn på min 535i -89 och det blev 530 ohm vilket är väl inom toleranserna. Tycker 858 ohm inte låter helt friskt. Kanske läge att byta. Men jag funderar på om motorn ens startar om den inte får någon signal från pulsgeneratorn? Jag trodde det var en vital signal för motorstyrningen. Är väl i och för sig lätt att testa - bara att koppla bort den och se vad som händer. Tror jag ska prova det också. |
|
Kanon, tackar så mycket. Jo, jag kopplade bort den helt och då startade inte motorn. Så det blir till att köpa en ny imorrn och byta för att se om det blir någon skillnad. |
|
|
Sådär, då har man gjort en tabbe. Lyckades ju mäta upp den gamla helt fel. Så när jag mätte på den nya innan montering så fick jag fram rätt värde på den. Mätte sedan på den som sitter på bilen och det var exakt samma värde. Så den är tillbaka skickad till Bmw och felsökningen fortsätter :) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Du har helt rätt bmw-slangen! Utan puls från vevaxelgivare så startar inte bilen alls,då gnista till stiften uteblir. Mvh Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.