AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
892

Aerodynamik M5 E34

d5
3
d5mikabe
M5 E34 1990
Hej, söker information om e34:ans aerodynamik t.ex vindtunneltester m.m.
Har kollat mycket på nätet men ej hittat vad jag söker, så jag tänkte att kanske någon här sitter på någon info? Ska bygga luftintag på bagageluckan
till ett intercoolersystem, utsläppet tänkte jag ha i stötfångaren i höjd med avgasrören. Skulle dock vilja veta hur luften rör sig runt bilen så att man verkligen får ett bra flöde genom systemet. Vet att man inte ska såga i en sån här bil, men nu är den redan påbörjad så det är lika bra att fortsätta :)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det är väl inte mycke som skiljer mot en vanlig 535a tex. visst lite lägre, en minimal förändrad front. vet inte om m techik vingen hade någon annan tanke än piffa till baken lite. men några flygplan är det ju absolut inte!

så du kan väl söka runt på e34a i allmänhet då kanske de kommer mer grejor!
d5
3
d5mikabe
M5 E34 1990
Tror att du missförstod mig lite, är inte intresserad av hur bra den är eller skillnaden mot vanliga e34. Har sökt på e34 i allmänhet ochså men ej hittat något där heller. Behöver ta reda på hur luften rör sig runt bilen så jag kan sätta luftintagen & utsläppen på rätt ställen så luften verkligen tar den vägen.
Vet att man kan tejpa fast bitar av tråd eller garn på karossen & sedan observera om dem ligger ner (luftström) eller står & fladdrar (turbulens).
Men en vindtunnelfilm vore grymt intressant!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Rent generellt är det väldigt lågt lufttryck på bakrutan och bakluckan så dom ställena brukar användas för att suga ur varmluft om man har kylaren bak.

Det brukar vara bättre att göra luftintag med naca scoop framför bakdäcket på bilens sida och släppa ut luften bak.

__
//Niklas
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det är tur att de är nån som vågar bygga turbo på en m5a idag..utan att de ska tro att de förlorar flera 100 000 i framtiden.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag menar, de finns ju ingen mer värdefull o dyrbar bil i bmws modellprogram som absolut inte får modifieras.
Gemini__
"jag menar, de finns ju ingen mer värdefull o dyrbar bil i bmws modellprogram som absolut inte får modifieras."

Härligt, äntligen någon som fattat poängen. ;-)
d5
3
d5mikabe
M5 E34 1990
Min va endå en mångmilare från DE, inget samlarvärde :) Har monterat skruvkompressor & har vattenkylt insug med vattentank i bagagerummet, så jag tänkte utnyttja utrymmet där bak till mera kylning. KONI, tänkte öppna upp ett intag i bagageluckan precis där bakrutan möter luckan men luften kanske inte skär ner där? Är det bra sug runt hela bakpartiet i allmänhet, eller är det bättre nertill eller upptill att ha utsläppet? Har en tråd om bilen:

Länk
Gemini__
Ser fin ut. Verkar vara ett seriöst bygge, kul att du kör med kompressor. Lär ju röra på sig vad det lider. =)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det går åt på m5orna för att hänga av min gamla 2.7 från hartge :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.