|
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderat på en sak rätt länge nu, gäller hur stor nytta man egentligen har av en vinge på bakluckan? Tänker på det nu då det är snöigt och sånt, jag har en lätt bakvagn på en av mina bilar och tänkte hur pass "hjälpt" man skulle bli av en vinge? T.e.x. om jag kör i 90-110 på motorväg så borde ju vingen hjälpa till så att blien ej får sladd i bakvagnen, frågan är hur mycket vingen hjälper.. Vore skoj att få reda på lite fakta om någon vet. mvh Beemoholist javisst! | |
|
Några exakta siffror kan jag inte ge men generellt kan man säga att i lagliga hastigheter är inverkan av vingen försumbar vad gäller downforce. Då gör en eller två sandsäckar i skuffen garanterat bättre nytta, fast de förhöjer ju inte utseendet på bilen precis.. Om det är snöigt och halt så är ganska säkert en hastighet en bit under 90-110 lämplig och då blir alternativet med lite extra vikt i bakvagnen än mera verksam. FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vid 100-110 i vinterväglag,är det nog mer intressant med en jämn downforce på hela bilen istället för bara bak. Möjligen en sänkning av bilen skulle vara mer hjälpsam då bilen suger sig ned mot marken i högre fart. Men med tanke på snö....så är det nog ingen vidare bra ide. =) Mvh Patrik |
|
Det tål att tänkas på, har lite sand i bak i två små säckar..problemet blir ju lite att om man sänker bilen så blir det en snöplog:) Vore skoj att veta exakt hur mycket en liten vinge skulle ge i t.e.x. 90-110 (motorväg med ok vägunderlag) Rätt skoj att sladda på småvägarna också iofs men...inte när man ska köra om en långtradare på e4an, hua.... Beemoholist javisst! |
|
| Det går säkert att få god aerosynamisk downforce i motorvägsfart, men då är det inte frågan om någon liten diskret vinge som bilprovningen gillar. | |
| På en vanlig personbil i lagliga farter så är den största vinsten med en vinge den ökade kursstabiliteten som luftmotståndet där bak ger. Blir lite badmintonbolleffekt av det hela. Givetvis beror det på bilens övriga form också. | |
|
Tack för råd, så det blir kanske lite stabilare om man har en liten vinge... Beemoholist javisst! |
|
|
Av eget erfarenhet så märkte jag liten skillnad på en viss kurvig sträcka i viss hastighet (130) med o utan vinge på en E34 sedan. Det var ingen BMW orginal vinge med det kändes som den hade "rätta vinklar". Utan hördes däcken lite då o då men med vingen var det tyst! Så det hjälper med hur ska man kunna ta fram siffror på det? Läste nåt en gång i tiden att dom flesta "spoilers and wings" gör ingen nytta forran över 60mph (105-110kmh?) o dom flesta biltillverkarens standard vingar är mer design i än nytta. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Audi TT's vinge skall ju göra nytta då de tom eftermonterades, iofs gällde det höga hastigheter i deras fall. Har man en M-läpp så påverkas kanske i sin grad smutsen på bakluckan? | |
|
heltsonika// På TT fick de inte bara vinge, utan även 200 kilo extra för att bilen skulle hålla sig kvar på marken. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Grabber: det där lät intressant:) Jag har en vinge på bakluckan (finns på bilden på min sida) Borde göra att downforce ökar... Beemoholist javisst! |
|
|
Grodan: Visst är det så men jag tvivlar på att de satte dit den för syns skull. Det visar bara att 200kg mer i bakvagnen inte hjälpte för att hålla en Audi på vägen i högre farter ;) Koenigsegg är ett annat exempel där en vinge eftermonterats. Men det är samma där dvs att det är i höga farter som den gör nytta. |
|
|
Kan vi vara alldeles överens om att i normala lagliga farter (i SE) så gör vingen inge nytta alls, mer än för ögat/utseendet...) FP |
|
|
Som jag förstår det finns det tre typer av vingar/spoilers. 1. En som funkar så ett den verkligen trycker ned bilen bak och jag gissar att de är av modellen större som bilprovningen ej gillar, som Nockenwelle beskrev det så bra. 2. En som förstör (eng. spoil, därav namnet spoiler) turbulensen eller vad det är som skapar lyftkrafter då luften lämnar bakändan på kärran. Trycker ej ned men minskar lyftkrafterna. Behöver ej vara stora men till bilmodellen korrekt utformade. 3. Inget av ovanstående utan bara för syns skull! Alltså en ej till bilmodellen utprovad modell. Utan djupare kunskaper inom aerodynamik så gissar jag att nummer ett kräver högre hastigheter för att uppfylla sin funktion än nummer två och att nummer två kan vara verksam även i normala lagliga farter!? Nummer tre är fyller ju sin funktion i alla farter däremot:-) / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Det borde väl vara bra att ha en vinge, alltså det kan väl ej bli sämre marktryck bak (bättre kursstabilitet) egentligen? Sen om man tycker det är snyggt eller inte är ju olika. Aerodynamiken borde väl pressa ner bakändan lite redan vid 70-90 km/h? (om vingen är så utformad såklart) När "poppar" dom automatiska vingarna upp på t.e.x. porsche mfl? (jo,jag vet att de vingarna är exakt anpassade,men ändå) Med risk för att jag kanske repeterar mig D.S. Beemoholist javisst! |
|
|
Det är ju så som mixmaster_atv skriver: 1 En modell som uppfyller sin funktion 2 En modell som är dekoration 3 En modell som är inget av ovan nämnd Det finns bilar som Porsche osv som har vingar modell 1 & 2 o sedan finns det wannabes med osthyvlar av nr 3 som är nu t.o.m. förbjudna på anmäl väg! Tommyv6: min vinge var Citroen XM vinge Länk men jag fick mer lutning på BMWn eftersom Citroen har lite lutning ner/bakåt på luckan o sidorna på vingen är som ett V dvs smalare bak. Den du har verkar vara mer design än funktion eftersom det finns inget stöd i mitten så den kan tryckas ned med viss kraft/hastighet. Men jag kan ha fel... Är du efter ("down force")väghållning som bör du börja med hjul o upphängning/fjädring. Jag hade upphängning från en krockad M5 a´la "gokart fjädring" på min så den var som klistrad på vägen så vingen gjorde ingen jätte nytta o man kör inte 130 jämt.... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Grabber: ok, tack för vettigt svar. Jag har sänkt bilen och har sportstötdämpare/fjädring och även fjäderbensstag. Vingen på bilden är ej vinklad horisontellt, så då kanske den inte ger någon downforce, sitter fäst på bakluckan i ytterkanterna så att säga. p.s. kör du inte 130 jämt? hehe Beemoholist javisst! |
|
|
Jag vet inte om jag kör 130.... Jag blundar när pilen passerar 100! ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.