AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.817

Byta vattenpump på E39, några frågor om packningar m.m.

Hej!

Min pappa har en 528i E39, osäker på årsmodell. Enligt verkstan i England så har vattenpumpen gått. Han är inne på att köpa en begagnad vattenpump pga priset.

Jag avrådde han från det, men om han nu ska köpa en begagnad så måste han ju iallafall veta hur långt den gått så att den inte åker på en gång igen.....

OM han nu ska sätta dit en begagnad, finns det lösa packnings/o-rings kitt att köpa? Han ville använda de gamla men det är nog att be om följdproblem då de lär täta dåligt, spricka osv.

Så, finns det lösa packningskitt att köpa? Trolig kostnad? Är det helt bortkastat att sätta dit en gammal vattenpump?

Tack på förhand!

/Jonas
Proctologist
Vattenpump kostar väl inte mångra groggar?

Låter som dumt att chansa på en begagnad...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det är aldrig värt besväret att sätta dit en begagnad pump. Därav finns nog inte packningarna löst utan de följer med pumpen.
Kollade upp pumpen på Mekonomen och förstår absolut inte varför han jagar en begagnad som ni säger. En pump från mekonomen gick på drygt 700kr. Den ska väl även ha metallskovlar istället för plast som original, så den lär ju inte vara så dum.

Ska helt klart be han att skippa en begagnad. Det måste ju ha varit tillsammans med arbetet som det blev så dyrt. Tror han sa 4500kr allt som allt. Låter iof väldigt dyrt, är den svårbytt? Vad brukar ett byte kosta här i Sverige?

/Jonas
Nej, det är inte svårt att byta vattenpump, det som möjligen tar tid är luftningen av kylsystemet efteråt.

Jag köpte min vattenpump hos Schmiedmann nyligen, kostade 542 kr. Fungerar fortfarande prima.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.