|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en E61 535da -05 som har gått 6600mil och på senare tid har den fått lite fnatt ibland. Ibland (oftare och oftare) har den mellan 1000 -1500 rpm börjat att gunga. Ligger jag i 80 km/h med mycket lite gaspådrag (bara så den håller farten på plan mark) så kan den börja gunga mellan 1200 - 1400 rpm.. Varvräknarn gungar upp och ner ca. 200 rpm från botten till toppen på fluxen. Omedelbart vid gaspådrag eller om man släpper gasen så slutar det. Bilen är servad 500 mil sedan! Kan det vara något filter/andning som BMW glömt att byta? Min förra bil rasade turbon vid 10000 mil pga. övertryck i vevhuset då bmw bestämt skitit i att byta vevhusventilationen vid service. Den var helt igenstockad så att övertryck hindrade oljan från turbon att gå i retur. Nu är man ganska skeptisk till BMW servicar och undrar om en sån sak kan vara på väg på denna.. Någon ide? | |
|
Har samma fenomen men bara när bilen är lite kall. Har en längre 50-sträcka vid min bostad och kör sakta med mycket litet gaspådrag, då känns detta tydligt. Känns ungefär som lådan låser växeln för sedan gå tillbaka till slirläge. När bilen är riktigt kall och lådan slirar hela tiden så hoppar den inte. Kan inte hitta detta när bilen är varm eller ens halvvarm. Som sagt så minsta lilla mer gaspådrag så låser lådan ordentligt och fjantar inte sig mer. Kan tilläggas att detta fenomen fanns på min bil när jag köpte den (2000 mil på mätaren). Hade tidigare en Ådi A6 2.7T -02 automat som betedde sig på exakt samma fel, jag undrar om det inte är samma autlåda!? När jag försökte förklara för servicekillarna kändes det som om dom tyckte jag var dum eller överkänslig, kanske har dom rätt :-) |
|
| En sak till... På Ådin så bytade jag växellådsolja eftersom jag trodde detta fenomen berodde på för lite olja (hade några små oljedroppar under bilen). Efter oljebytet så "kanske" det blev något lite bättre men inte värt mödan. | |
|
Hej, Skall jag vara ärlig så kör även jag mest kall körning/korta sträckor, men det tokiga var att jag märkte detta första gången då jag körde hem bilen från Tyskland och låg på autobahn. Köpte bilen 3 veckor sedan! Jag körde bilen 1 timme innan jag köpte den och märkte inte detta då. Då jag märkte det första gången låg jag på autobahn och hade kört i ett par timmar, så den var deffinitivt varm då. Det var på ett långsammare parti jag märkte det. Det måste vara ett ganska enkelt fel skulle jag tycka! Det är ju nya bilen!? Jag skall öppna vevhusventilationen och kika på den efter helgen. Det lär vara en akilleshel på BMW. Jag var dock noga denna gång jag köpte bil och kollade att det var ett undertryck i vevhuset när jag köpte den. P.G.A. missen med min tidigare BMW. det finns gott om sensorer i alla kanaler och stockar dessa igen så får dom hjärnsläpp har jag förstått.. Vore kul att få någon dieselmek att svara på detta.. |
|
|
Om varven ökar och minskar utan att bilen ökar och minskar i fart så är det ju troligen automatlådan, så varför börja pula med motorn? Lockupen verkar nervös. |
|
| Jag tror nog också att felet ligger i transmissionen. Kanske kan det vara fel på momentomvandlaren. | |
|
Jovisst kan det ju vara det, men jag tycker att det kännbart (och hörbart) är motorn som gungar. Att den inte ökar i fart kan ju förklaras i att gungningartna är väldigt snabba 1-1 1/2 sekund per oscillering och lika mycket upp som ner. Jag skulle uppfatta det som att den inte skulle hinna upp i hastighet innan varvet sjunker och vise versa. Det känns inte heller som om bilen skulle vara på väg att växla utan ligger på normalvarv för den hastigheten.. Men inte vet jag.. Som jag nämnde tidigare så saknas lite förtroende för den lokale BMW servicen så det kan tänkas att jag söker upp en service lite längre bort. Det är lite för mycket tjäna pengar syndrom på dessa servicar och jag har betalat mycket genom åren för info som jag redan vet.. Kan vara lite skeptisk, men det är fler med BMW i området som tycker samma så... Tänkte att detta kunnde vara ett forum där någon varit med om något liknande förut? Alla tips emottages givetvis seriöst så kom med ideer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.