|
|
|
|---|---|
|
Valet tror jag faller på SS Race slutdämper och mellandämpar med resonansdämpar. Har ochså vurderat Eisenmann Race i lengre tid. Men jag kan inte finne priser på SS Race någon stans. Noen som vet circa prisnivå på det? Sende just en mail til forza.se ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk | |
| Hos forza kostar dämparen mellan 16 - 17 000:- | |
|
Fuckme så dyrt? Vad med mellandemparen då? ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
Det är för slutdämparen art.nr 044006 :) Jag fick mitt SS race idag, köpte från Tyskland, 1225euro inkl frakt :) |
|
|
By the way, jag finns både på e46fanatics och M3forum som Philly_sweden om du sett mig. Har bilder på www.garaget.org/philly också |
|
|
Ja, så va du skrev i min tråd på e46fanatics.. Vet du vad som är i section 1? Är det catalysatorn eller är det bara en ljuddämpar? Det är visst sec 1 jag måste byta om jag vil ha bort rasp-ljudet säger dom.. - Så varför solde du AP eksosen för en SS Race? ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
AP var dovare, dånade mer. SS låter inte så mkt under 4000varv men när vu varvar ur skriker den något extremt sexigt :) sen väger SS mindre :) Måste säga att din bil är oerhört fin och ovanlig. Kosta på den ett SS system nu! |
|
|
Tack =) Jepp, jag ska ha SS Race rear muffler, och sen en pipe i section 1 eller 2 för at redusera raspljudet som jag inte gillar. Måste bara finne ut vilken del jag trenger. Får mycket bra pris på SS (20% på kursen NOK - SEK, och 35% rabatt). ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
Hade SS Race komplett från grenrör, satte dock dit kattarna igen pga av att det var tungt att lyssna på vid lång resor... Men kan rekomendera att ta bort den lilla 4 kantiga burken efter katt och ha SS Race slutdämpare NR: cod: 787513 Mellan rör, cod: 044006 slutdämpare, Länk Kommer även snart kunna länka till en liten film om det är intressant. MVH John |
|
|
sphixex: Så mellanröret (cod: 787513) går efter catalysatorn i section 1? Jag trodde det var et alternativ til mellanröret med den lille dämparen (cod: 787503) i section 2, men det stämmer kanske inte.... Jag tror oavsett mellanröret med dämparen (Cod: 787503) skulle vara bra ochså pga man för mindre rasp och "drone"/resonans vid låg fart enligt vad jag har funnet ut efter lite research. Vet inte säkert, men kanske det är en undervurderat del? Sist vil jag fråga dig hur du tror ljudet ville ha varit med race cat på din bil? Jag antar at du hadde straka rör istället för cat? Se på denna bild: Länk Hvis jag har forstått det rätt nu, så är catalysatorn för section 1 (inte på bilden) til venster på bilden? ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
Nej, även 787513 är ju til section 2.... confusing. Så section 1 måste vara catalysatorn.. aha nu forstår jag.. är den lille klumpen på det ene röret hele catalysatorn eller bara en del av den? "Because of US emissions laws, all E46 models have the catalytic converter in the exhaust manifold itself. The thick unit you see under your car (underneath the front seats) is simply a single asymmetrical resonator in the same location as Euro cars have their catalytic converters. Further downstream is a very small resonator that is not specifically tuned to any certain tone. With these differences in mind, the Euro cars make a different sound and do not suffer from the same rasp that the US cars do." ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
Så här såg mitt system ut, Länk vad menar du med section 1 o 2 rör ihop det lite..... systemet är bara av 3 delar , på det långa röret finns det visst en liten burk men vad den gör vet ej funkar ju utan.. allt som inte är raka rör är väl inte så högt värderat. hehe MVH John |
|
|
sphixex: Section 1 är efter grenrör/headers. Section 2 kommer då efter denna just för bakre ljuddämpare. Det långa röret på din bild är för section 2 medan de två korta rören erstattar catalysatorn i sec 1. Rör med dämper i sec 2 gir enligt supersprint altså mindre rasp och drone, men djupere och lite gran mera framtonad eksosljud. At den gir mindre rasp och drone ble bekreftet av en som provade både med och utan, samt en som provade orginal vs med (cod: 787503). Blablabla. Du har ingen formening om race cat då? ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
jag kan tycka att Kattar är lite bortkastade pengar, men samtidigt får man inga larm från motorstyrningen eller något krångel med besiktningen, just effektmässigt kan det inte vara så stor skillnad. Kan tänka mig att sec 1 med cat kostar nog en slant, då kan det vara skönt att spara den pengen och byta röret en gång om året eller så betalar man extra o slipper det. MVH John |
|
|
Ok. Skulle vara interessant att veta hur ljudet med race katt är, om det bråker för mycket eller inte, men jeg tror det koster ca 17.000 SEK så jag skal ha på orginal katt. Det blir 17000 SEK för bakre dämpar och 7000 SEK för x-pipe (sec 2). Satan vad dyrt, hur har folk råd til SuperSprint? Jag som alltid har trodd att SS var billigt och lite halvbra grejer.... Min bekjent/kontakt skal beställa på mandag. Joho!! Via honom blir det omkring halve priset i Norska kronor. ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
| Supersprint är bland det finaste du kan ha på M3an, slår Eisenmann och Feritta enligt mig även om det är bra grejor. | |
|
Tror nog också att det är ett av dom bättre märkena. Kostar det så smakar det... Tror du kommer bli jätte nöjd, hadde förresten på min org kattar ett tag och tycker ljudet blev väldigt bra, man slapp det raspet som finns inbyggt mer rent och härligt ljud. MVH John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.