|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft min E46 inne på service för byte av en tändspole. Bilen bärgades till BMW verstad för att den vägrade starta. När jag fick tillbaka bilen kände jag att bromspedalen vibrerar vid bromsning. Särskilt vid bromsning från hög fart uppkommer vibrationen. Ja, pedalen nästan skakar... Vad beror detta på? Bromsvätskan bytte jag bara för 700 mil sen. | |
| Bromsskivorna kanske är skeva.. :S men de låter ju konstigt att de vart så efter bärgningen.. | |
DMZ |
Om jag förstått saken rätt så är bilen tidigare bärgad? detta innebär då att de dragit upp bilen med kedjor på bärgarens flak. Vad som helst kan ha hänt vid detta tillfälle. Kontakta omg ditt försäkringsbolag samt lämna in bilen för skadeundersökning. Ev, reparations kostnader får bärgaren stå för. Förmodligen har han fäst kedjorna i bärarmen eller liknande. |
|
vsurapol, du är inte ute och bromsar på is och snö så att ABS'en aktiveras helt enkelt? :P |
|
|
mixim: Nej, jag var inte ute och sladdade. |
|
|
DMZ: Bärgaren använde inte kedjor, utan en speciell ställning med försänkta hål som han lyfte upp framhjulen med. |
|
|
Kanske bottnade något i framvagnen i bärgarens dolly så att bromsskivan eller något fick sig en törn. Tror inte att bärgare gör några "bond-bärgningar" med kättingar i bärarmar o.s.v. |
|
DMZ |
vsurapol: När framvagnen var upphissad så rullade väl Din bil på bakhjulen? Ligger då handbromsen i bara lite grann, så räcker detta till att få skivorna röda av hetta. Sedan är de så skeva som de någonsin kan bli. Nu påstår inte jag att så är fallet, men möjligheten finns trots allt. Anders-72: Jag såg en s.k Bondbärgning senast förra veckan;-) |
|
Det är inte möjligen så att bilen i samband med verkstadsbesöket blev stående några dagar? I så fall skulle det ju kunna vara rost på skivorna som ger vibrationerna. /Ronny |
|
|
Ja, bilen rullade på bakhjulen. Men jag kollade aldrig om handbromsen var i. Jag litade på att bärgaren var, som man säger, professionell och borde ha koll på detta. Jo, det stämmer också att bilen stod ett tag utomhus hos BMW innan den togs inomhus för kontroll och byte av tändspolen. Men om det är rost på skivorna borde ju problemet vara löst efter några hårda inbromsningar? Och det har det inte gjort. Jag får återkomma efter att ha kört några gånger till och gjort fler hårda inbromsningar. Jag tror dock inte att BMW har skapat problemet med bromsarna. |
|
|
Jag har samma problem med min. Jag har lagt märke till en sak som kunde stämma in bra på en av nedanstående. O de är att när man håller på o stannar så precis meterna innan de stannar helt så känner man i huvudet riktigt hur bilen nyper till olika hårt på skivorna pulsvis, vilket jag tycker låter som skivor eller möjligen ok...men jag tror mer på skivorna. Som jag ser de så finns de 3 möjliga alternativ. 1: Skivorna börjar bli för slitna/tunna o har slagit sig i allt snöslask. Byta skivor +belägg. 2: Ett av bromsoken som kärvar lite, smörja upp eller byta. 3: Glapp i länkarmarna kan om jag förstått det hela ge såna här problem. Byt bussning om de är eftermarknadsarmar annars får man väl byta hela armen va? |
|
|
Min bil har varit i trafik i fem år och har bara gått 6000 mil. Inga hårdkörningar och hårda bromsningar sen jag var ägare för två år sen. Kanske dags att byta skivor redan? |
|
| Men ganska osannolikt då de funkade bra innan jag lämnade in bilen för reparation... | |
DMZ |
Kolla först hur mkt handbroms du har kvar. Du kan även se på skivorna om de är blåanlöpna p.g.a tidigare ev.överhettning. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.