AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.419

Är det larmet som ger läckström eller...?

st
76
stickans
318 Ti -96
Hej!

Har en BMW 318 med, som jag uppfattat det, extrainsatt larm av märket Laserline. Har under senaste halvåret haft problem med att larmet vill gå på av sig själv när jag lämnat bilen.

Nu har jag köpt ett nytt bilbatteri och första gången jag laddade det var det inget problem, men igår när jag skulle starta bilen så var batteriet tomt. Satt den på laddning med min nya batteriladdare som även kan användas för underhållsladdning. Ingenting hände… Försökte då ladda med min gamla batteriladdare och då laddar den – men laddningsströmmen förblev lika stor efter laddning ett helt dygn. Alltså något var fel. Tog då bort batterikabeln som går till generatorn från batteriet och med batteriet fritt från bilen kan jag nu ladda det även med min nya modernare laddare. Minns också att den röda lampan för larmet börjat blinka när jag satt batteriet på laddning – och larmet gick på en gång. Inte helt kul i ett garage, speciellt inte för en som mig som redan har tinnitus… :-(

Min fråga. Kan det vara någon dörrkontakt eller annat som har med larmet att göra som stället till det för mig? Eller har ni något annat förslag på var jag söka felet? Det verkar ju som om jag har någon form av läckström som drar ur batteriet…

MVH
/stickans
DMZ
Att larmet varnar automatiskt vid noll eller låg batterinivå är helt normalt. Förmodligen har larmet en även inbyggd batteribackup.

Vad jag tror felar på Din bil är själva startbatteriet. Byt ut startbatteriet, samt kontrollera generatorns laddningskapacitet, bör vara omkring 14,5v.

Vad är det för olika batteriladdare du använder dig utav? Ctek?
st
76
stickans
318 Ti -96
Men det ju bilbatteriet som jag bytt... Men det där med generatorns laddningskapacitet kanske är boven i dramat? Vet inte hur man kollar det, så då blir det väl till att åka till en bilelektrisk verkstad och låta dom kolla. Ja, när jag fått kräm i den såpass att motorn går att starta... :-)

Den batteriladdare som jag har är Biltemas SM 1236. 37-718 står det också på den. Köpte den för drygt ett år sedan och dan har funkat bra hela förra vintern, när jag hade den här bilen avställd.
DMZ
Det spelar tyvärr ingen roll att batteriet är helt nytt, när det laddades ur till max bottenläge, så gick förmodligen en eller flera battericeller sönder. Detta borde du själv ha märkt när batteriet ej tog åt sig laddning under ett helt dygn.

Man ska aldrig låta batteriet ladda ur sig ned till noll, sedan är det i värsta fall förstört, eller kraftigt sulfaterat, så det endast tager åt sig mindre laddning.

Försök om möjligt att få batteriet utbytt på garantin, men du bör nog ej nämna att det varit helt urladdat. (Då gäller EJ garantin.)

Biltemaladdaren SM1236 är säkert utmärkt bra.
st
76
stickans
318 Ti -96
Batteriet är ett sånt där slutet med något geléartat i, i st f vatten. Vet du om cellerna är lika känsliga i ett sånt?

Nu står i alla fall batteriet på laddning igen med underhållsladdaren. OM det nu skulle vara så att batteriet, med den laddaren, övergår till den där "underhållsfasen" - skulle det kunna tas som ett tecken på att cellerna trots allt klarat sig? Eller finns det något annat sätt att kontrollera batteriets status?

.
st
76
stickans
318 Ti -96
Glömde en sak och det finns väl inget sätt att editera här, så här kommer ett inlägg till. När batteriet inet laddade något under ett dygn, så fick jag för mig att det var underhållsladdarens fel - eller att problemet med laddning låg i att generatorkabeln var ansluten till batteriet. När jag tog bort generatorkabeln och satte dit min gamla laddare så började den ladda direkt. Sedan tog batteriet t o m laddning med hjälp av den nya underhållsladdaren. Så kanske är det inte batteriet som är felaktigt? Funderade på om det antingen var så att det bara laddade ut när generatorkabeln satt i vid laddning - alternativt att den nya underhållsladdaren inte klarade att ladda ett tomt batteri? Men som sagt, när jag tänker efter - helt urladdat måste batteriet ha varit, trots allt... :-(
DMZ
Det bästa är att mäta fram den lagrade laddkapaciteten. Mät batteriet efter avslutad laddning, låt dock batteriet först stå i (viloläge) i 1-2 timmar, innan du mäter laddningen.
Efter 1-2 timmars vilospänning, så bör laddningen vara omkring 12,74 - 13,0 volt.

Gele' batteri? är det kanske ett Optima YT du skaffat?
st
76
stickans
318 Ti -96
Tack DMZ, nu vet jag hur jag ska mäta vilospänningen också och vad den bör ligga på.

Det är ett vanligt slutet batteri jag köpt. Hade för mig att alla dessa var fyllda med gelé i st för destillerat vatten...
DMZ
Tänkte på en sak ang din laddare med underhållsladdning. Den är väl konstruerad så att den övergår till s.k underhållsladdning efter avslutad djupladdning osv?

Vet ej om du har valbara manuella inställningar? väljer du då t,ex underhållsladdning när batteriet är är urladdat, då blir det aldrig helt uppladdat via underhållsläget

Sedan det du nämner ang att batteriladdaren endast fungerar när generatorns kabel är demonterad? detta låter illavarslande. Kan du möjligen ha pågående kortslutning någonstans i bilens el-kablage? Prova med att t,ex dra ur säkringen till billarmet som tjuter lite då & då.
st
76
stickans
318 Ti -96
Laddaren övergår automatiskt till underhållsladdning efter djupladdning. Det finns ingenting att ställa in manuellt.

Även jag själv funderade på om det är kortslutning någonstans, i och med att laddaren fungerade när jag tog bort generatorkabeln.

Bra att du nämnde detta med att kolla säkringarna och att dra ur säkringen till billarmet. Det får bli morgondagens första uppgift...

MS
4
MStark
335 i coupe -07
Det kan vara spärrdioderna i generatorn som är slut. Det borde förklara varför det går att ladda när generatorn är bortkopplad.
Generatorn ska ju bara ge ström och inte ta någon, därav dioderna som hindrar strömen från att "rinna" tillbaka till generatorn.

Enkelt test är att ansluta batteriet och låta bilen stå någon halvtimme eller så. Sedan kan man känna med handen på generatorn om den är varm/ljummen. Om den är det så beror det på backström till generatorn.

Hoppas det löser sig

Michael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Instämmer med Mstark ovan här var min första tanke.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
DMZ
Om diodbryggan i generatorn är felaktig på ett eller annat sätt, så bör väl laddlampan indikera fel? Likaså fallerar väl även laddningen.
st
76
stickans
318 Ti -96
Satte i går på den nya laddaren, den som även går över i underhållsladding när batteriet är fullt. För några timmar sedan fick jag se att den övergått i läge underhållsladdning. Skulle nyss mäta spänningen, men då visade det sig att min multimeter bara hade batterispänningsmätning för 1,5V och 9V. Mätte då Volt DC i stället och den mätningen visade 16,0 V.

Anslöt generatorkabeln för att se om spänningen därmed skulle falla, på förslag från DMZ – och efter ca 30–60 sekunder gick larmet på. När sedan larmet slagit ifrån gick det bara någon eller några minuter, innan det gick på igen. Så där höll det på, med larm till och ifrån, tills jag lossade på generatorkabeln.

Håller nu på att kolla i instruktionsboken för att försöka få reda på vilken säkring som LaserLine larmet går på. Larm blir Lärm på tyska, men hittar inte Lärm - varken där eller under locket till säkringsdosan, så sannolikt är larmet monterat efteråt. Jag är sällan i behov av larmet, så om det är larmet som är boven i dramat, så skulle jag gärna koppla bort det, åtminstone tillfälligt.
DMZ
Jag förmodar att du mätt batteriet (16,0v) direkt efter laddning? Tycker ändå att mätvärdet är oroande högt. Mer normalt hade varit 14-14,5v vilket sedan snabbt sjunker ned till ca 13,0v.

Vad det sedan gäller ditt larm Laserline, så är ej detta ett originallarm. Var inne lite snabbt på nätet & läste om Laserline & det visade sig att många har div, irriterande fel med detta larm. Kanske bättre att koppla ur det för gott. Du borde hitta larmenheten gömd någonstans under rattens panel. När du väl hittat larmenheten, så drar du ur antingen säkringen eller huvudkontakten.
DMZ
Länk
DMZ
Här har vi nog lösningen, står följande i bruxen: OBS! Vid laddning av bilens batteri vid en ev, urladdning måste larmets säkring
Tas ur under tiden.
st
76
stickans
318 Ti -96
Bra, tack! Måste ställa upp för min sambo i em, men sedan ska jag försöka leta reda på säkringen och koppla bort den eller ta ur säkringen...
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
angående de här smarta laddarna så är dom inte så smarta skulle jag vilja påstå, är batteriet tomt så laddar inte den smarta laddaren för den behöver ström för att ladda å de tycker inte jag e speciellt smart, jag har oxå råkat ut för det fenomenet att min nya laddare inte kunde ladda ett nytt batteri som blivit tömt men efter ett tips satte jag på den gamla osmarta laddaren o den laddade batteriet hur som helst o när man fått i lite ström i batt så kan man använda den smarta.. de tycker inte jag e smart iaf

just my 2 cents

hej o hå
bengan
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
jag råkade ut för samma sak misstänkte batteriet bytte efter ett dygn samma sak igen till slut visade det sig att det var fläktmåstdåndet som var trasig den tjuvade ström hela tiden kolla noga så att det inte tjuvar,,nyligen instalerat sterio,slutsteg,?Funkar AC som den ska? jag gissar nu bara
lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.