AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.828

1% skillnad i rullomkrets, problem på xi?

ij
16
ijahman
325Xi Touring -03
Jo det är så att snart är det dags att slänga på sommarsulorna och jag noterade att förra ägaren klämt på 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på min 325xi. Gjorde en koll och kom fram till att det skiljer 1% i rullomkrets fram och bak.

Är detta ett problem? Har åkt Audi Q innan och vet att det var väldigt noga med däcken på dom, men å andra sidan driver ju e Audi 50/50 fram och bak medan BMW har 60/40 drivning. Teoretiskt borde ju bilen i sig slita mer däck bak på BMWn, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag körde några veckor i höstas på sommardäcken och jag märkte inget problem med stabilitetssystemet på bilen eller liknande.
na
630
navi
BMW325xi -06
Om du läser på dekalen vid dörröppningen så står de godkända dimensionerna för din bil där.
De dimensioner du beskriver är ju standard på 330xi med M-paketet så det borde ju var OK för din bil också.

Gunget
1% skillnad borde väl kunna uppkomma av ojämt slitage fram/bak. Tvivlar att en sån liten differens skulle kunna göra någon skada....
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Jag har inte koll på bmws 4x4drift, men på volvos är det väldigt viktigt, annars kan viskokopplingen gå (om nu BMW kör med sådan skit).

Sedan kan stor skillnad på hjulomkrets leda till att antispinnlampan börjar blinka då den reagerar på att något/några hjul snurrar snabbare än andra. Men det skall naturligtvis finnas ett spann för däckslitage osv. DVS. att inte köra med stora skillnader på slitage på resp däck om du nu kör med rekommendationen som navi nämnde.

Skulle du köra på andra dimensioner än rekommenderat är det nog bra att kolla upp så den funkar den med.

//Hema
ij
16
ijahman
325Xi Touring -03
Okej, det låter ju bra. Är det standard på 330xi så borde det vara lugnt.
Sitter ju kanonfina Contisport på så hade vart tråkigt å byta ut dom.

Tackar så mycket för snabba svar!
na
630
navi
BMW325xi -06
Standard på 330xi med M-paket, men läs för säkerhets skull på din dekal så vet du.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
det får ju inte vara MER skillnad än 5% iaf är vad jag hört ? kanske är ute o seglar ...
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ijahman//

Inga problem. Själv har jag på mina tidigare BMW haft 225 fram 255/265 bak utan några problem. Hade även 225 fram 255 bak på två olika Mercedes SLK utan några problem som helst. Vänligen blanda inte in Audi i detta. :)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nu har väl sällan MB SLK fyrhjulsdrift? ;)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jaha, såg inte att det var 4x4. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.