AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.429

Gul vätska på oljelocket vad är felet ?

Ja
118
Jasko
530i -06
Hej har kollat oljelocket och märkte att det är gul vätska på det men det e inte vit någonstans har torkat av det o sen kollat efter några dagar igen o då är det gul vätska igen vad e felet ? även motorn låter lite som en spinnande katt nu men det kan kanske vara för att min generator är dålig eller så så det kommer därifrån e inte helt säker vart ljudet kommer ifrån ? uppskattar all hjälp o tips jag kan få.

MVH JASKO

jz
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det gula kladdet är kondensvatten blandat med lite olja.
Det uppstår ofta vid kortare körning och kan ibland ställa till förfrysning i vevhusventilationen.
Ljudet kan vara spännrulle till aggregatremmen, viskokoppling till fläkten, generator, magnetkoppling till ev. AC-kompressor. Ja, det är mycket som snurrar.
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej andreas så det är inge fara med själv motorn då för jag bytar alltid olja o sånt i tid :P ja jag kör mycket korta sträckor fram o tillbaka :P Kan detta vara farligt då om det blir förfrysningar o finns det något man kan göra ? tack så mycket för hjälpen hitills :P

jz
Tjenare Jasko! Jag som trodde att jag hade valt ett unikt nick och allt!

Vorsprung durch freude am fahren
Ja
118
Jasko
530i -06
Nej det är du inte ensam om men namnet är ganska så unikt mitt smeknamn faktiskt :P

jz
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
M52-motorn är inte lika utsatt för frysning som den senare M54. Vid frysning kan det om man har otur leda till motorskador om olja trycks in i cylindrarna via insuget t.ex.Till M54 finns ett kit med isolerad ventil och slangar till ventilationen. Kanske finns till M52 också. Brukar uppstå problem med långa kalla perioder då mer kondens skapas än vad som hinner ventileras ut.
Det kan vara bra att byta olja på hösten innan kylan kommer.
Ja
118
Jasko
530i -06
Okej jag bytte olja för kanske 1 och en halv månad sen så jag märkte lite då att det va lite gult kollade med lite folk och dem säger exakt som du säger att det e kondensen. Men jag borde isf märka av det om någon cylinder börjar gå trögt och det har jag inte gjort ännu så tur har jag väll för tilfället :P angående det med andra problemet tror jag det e generatorn eller något som är kass på bilen. för min kontrolllampa inne i bilen för batteriet lyser men med ett jätte litet sken inne i bilen ser inte det på dagen utan mer när det blir kväll som man ser att det lyser generatorn eller ? stiften kanske slut ? aning ?

jz
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan nog vara generator-kolen som börjar ta slut.
Byt dom så slipper du kanske bli stående strömlös någonstans.
Ja
118
Jasko
530i -06
okej var hittar jag dem bästa kolen då ? och till ett bra pris har du någon länk mvh jasmin

jz
DMZ
Smidigast är att byta ut hela laddregulatorn, då ingår det nya kol. Finns nya hos Biltema för ca 100:-
Ja
118
Jasko
530i -06
okej Finns ju inte Laddningsregulator för min modell på biltema kollade det finns inte för bmw 328 coupe 96 ? eller hittar du kanske
???

jz
Det enklaste är att kolla org.artikelnr på regulatorn. Säkert Bosch eller liknande. Sen är det bara att googla.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan sitta Bosch eller Valeo.Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Slitna kol ger ingen laddningslampa när det slutar ladda, däremot diod eller regulatorfel alternativ överledning från gavlarna till mittsektionen pga smuts o fukt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför ger inte utslitna kol lysande laddningslampa?
Så har det gjort på mina gamla (äldre) bilar.
Ja
118
Jasko
530i -06
Va inne med bilen på verkstad idag o han som kollade på den sa att det var laddregulatorn med att han inte trodde att man bara kunde byta själva den utan får byta hela generatorn ? då undrar jag om det går eller inte ? han trodde att det var dit löddat eller vad han så men jag har själv sett att man kan köpa regulatorn på mekonomen för en 500 kr ? visst en begagnad generator kostar väll också så mycket men vad är det bästa att göra ? mvh jasmin

jz
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
byt regulatorn. nr 2 länkarna.
Bosch generator: Länk
Valeo generator: Länk
Ja
118
Jasko
530i -06
vilken av länkarna silver för det verkar ju vara två olika ? eller det beror på vilken som sitter på min ? det går alltså att byta utan problem ? så man kan byta bara själva regulatorn ?

jz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.