AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
771

Vilken slutväxel har jag i min 540i - 93?

Ky
6
Kyo
540iA -93
Har ett problem med min 540ia -93 som börjar kännas aningen svårlöst.

Bakväxeln(klumpen) gick åt skogen och beställde således en ny begagnad från en demonteringsverkstad. Fick den levererad och fick bogserat bilen till en verkstad.

Dagen efter ringer verkstaden och meddelar mig att dom inte kan utföra bytet då den nya klumpen är alltför stor (2cm) så den passar inte med den mellanaxel även i helt bakåtpressat läge. Bultcirkeln diffar också med 5mm.

Nu är det så att min bmw är enligt registreringspappren en automat, men det är manuell låda i. Misstänker att tidigare ägare någonstans bak i ledet kan ha bytt växellåda från någon annan bmw modell och i så fall även bytt resten bakåt.
Efter flertalet samtal med bmw så får jag tyvärr avslag att dom inte har en aning om från vilken den defekta bakväxeln kommer ifrån och det går inte att ta reda på säger dom.

Har försökt lista ut vilken bakväxel det kan vara så jag kan få min bil reparerad, men i nuläget verkar det hopplöst.

Tänkte lägga upp en post här som sista grej och hoppas på att någon kanske vet hur man kan lista ut vilken modell den defekta klumpen kommer ifrån, för det är tydligen inte 540 E34 -93 i alla fall.

Mvh
Jimmy
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag kan iaf tipsa om Pure-pf.com.

Ta reda på vad lådan heter och vad den trasiga klumpen heter och lägg in en fråga där. Dom borde kunna det här.

Borde finnas skylt på både lådan och klumpen du kan läsa av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.