AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

525i E34 M50-B25 - Pendlande motorgång samt delvis ryckig motorgång

ch
2
chilax
BMW 525i -92
Har en 525a av 92-års modell som i det stora hela är väldigt välskött och fin.

När den inte är varm och startas brukar motorgången pendla rejält och dör om jag inte vilar foten lite lätt på gaspedalen. Så fort bilen blivit varm så blir den stabilare, men inte helt.

Idag t.ex. när bilen körts en stund och jag växlade ner till tvåan så blev bilen väldigt ryckig och dog till sist mitt på vägen. Bilen kom igång efter ett par startförsök (tomgången blev oerhört pendlande).

Likadant lite senare på ett accelationsfält, när trean åkte in med efterföljande gaspådrag slutade bilen att svara och började rycka (bilen orkade inte komma upp över 50km/h)... Som tur var fanns kom en avfart innan motorvägen vilken jag åkte in. Bilen vaknade till liv utan att dö och fixade sen motorvägen :)

Men nu till min fråga, vad kan det här bero på?

Varit inne på skitigt insprut etc och körde i en STP Complete System Clean med 60l soppa, men har inte märkt någon väsentlig förbättring (har en 10-15 liter kvar av blandningen i tanken).

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
kan det vara tjuvluft, att någon slang har en spricka?
Testa med startgas runt slangar så märker du om motorn "rusar" då har du hittat läckan...

eller luftmassemätaren som e paj eller smutsig kanske?

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
hade nämligen liknande problem med min 320 och motorn dog ibland helt plötsligt...(tänkte på mitt förra inlägg) då var det spricka i en slang.

Beemoholist javisst!
ch
2
chilax
BMW 525i -92
Ska ge det ett försök. Funderar annars på att lämna in bilen för felsökning. Känns som att bilen drar rätt mycket soppa, tycker också att röken tidvis är vitare och fylligare än den borde.

Vad rekommenderas, felsöka på BMW Stockholm eller andra förslag i norrort (stockholmsområdet)?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tyvärr inga tips på bra verkstad.

Har du kollat om oljan är gråaktig daskig liksom, då kanske topplocket har gått.
Du får nog lämna in för en felsökning...

lycka till !

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.