|
|
|
|---|---|
|
Har haft problem med min 540 sedan jag bytte till mig den. Saken är den att när den står på tomgång så blir den snabbt för varm och börjar koka. Dock är det inga som helst problem när man är ute och kör utan just när man står stillasående. Har även märkt att vatten-nivån sjunker väldigt snabbt. Är det topplockspackningen som har gått eller är det något annat jag bör kika innan jag ger mig in på det? Sen undrar jag även, om det nu blir byte av packning om det är något jag kan göra själv. Har mekat en del men ej bytt packning. Isåfall, vad behöver jag? Finns det någon gör-det-själv handbok att ladda ner eller köpa någonstans? Tacksam för svar. /Chrille | |
|
Kan det inte vara pumpen till kylsystemet som är trasig och läcker? utan cirkulation blir det ju varmt väldigt fort. Bara spekulationer dock... (Bytte nyligen termostaten på min 540 pga att värmen inte gick över blåa oavsett hur mycket jag körde, löste mitt problem.) |
|
|
Hur mår fläktkopplingen? Eftersom den funkar när du kör bör ditt ena problem vara att fläkten inte ger tillräcklig kyla när du står stilla. Att det går åt vatten kan beror på packningen men också hundra olika ställen där det kan läcka. Bubblar det i expansionskärlet om du startar med locket avskruvat och det luktar avgaser om bubblorna är det packningen som gått, annars är det troligen nått annat. //Magnus |
|
|
Skall kolla upp detta omedelbart, är det något annat jag borde kontrollera samtidigt? Vart är det vanligast att det börjar läcka? Tack för svaren // Christian |
|
|
Har kikat en del nu. Det blir ej några bubblor i expansionskärlet när jag startar den. Inte heller luktar det några avgaser. Har märkt att bilen håller temperaturen bra så längevatten nivån är tillräckligt, men dock sjunker den snabbt. Det syns inga yttre läckage, så jag antar att vattnet går med avgaserna ut. Kan topplockspackningen vara kass även om det ej kommer några bubblor/luktar avgaser? Eller kan det vara något annat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.