AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.545

SMG som laddar oftare än vanligt?

Hejsan allesamman :D

nu verkar det som om smg-problemen har kommit till mig med:S
började med att jag byte olja i hydralen, och efter oljebytet så verkar den ladda oftare, och med tiden blir det oftare och oftare. igår gick den nästan helatiden. Och relät tror jag inte det är nåt fel på föratt det byte jag i samband med oljebytet.

nån som har varit med om det tidigare

(o.o)
\-/
Luft i systemet kanske?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Japp vanligt fel att smg pumpen tappar tryck.

Bara att renovera pumpen vilket jag kommer göra nu i vår.

Gör du det inte så finns det stor risk att du blir stående en dag.

Finns en firma i tyskland som fixar renovering för 1100 euro.

Jasså :S tror du? men konstigt att den inte har gjort så innan oljebytet..

Vad heter den firman ? och nån som har skickat iväg sina smg-hydraler innan till dem?

(o.o)
\-/
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Hittade detta på e46fanatics.com:

"I did have to replace the SMG relay. You know it is going bad when the pump fires intermittently. It is about a $12 part from the dealer and easy to change. The new one is pretty noisy so I'm thinking this one might not last long either."

Vet inte om detta endast gäller SMG 2:an men det låter som ditt "problem".

// Stefan
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Alltså jag är ju absolut ingen expert. Det kan ju vara som ni säger att du har fått luft i systemet. Åk till bmw och låt dem nolla hydralpumpen och sen lära in sig växellägena igen. ( Är ett program den går igenom för att lära sig hur den ska växla efter att den har tappat bort sig av någon anledning)

Men i mitt fal så är jag helt övertygad om att pumpen måste renoveras efter att ha pratat med Markus Börger på Länk

Ska som sagt renovera min pump nu här bara det blir lite varmt och torrt ute. Får vi hoppas att resultatet blir bra. Lycka till själv.

Min har laddat ofta två ggr och det är vid påställning av bilen 2år irad. På nått sätt så har ca 2-4 dl bara försvunnit ur systemet. Men det har bara varit att fylla på med hydralolja så slutar pumpen ladda konstant i mitt fall iaf. Hittar dock ingen olja under bilen. Men besiktningsmannen sa till mig att jag hadde en massa olja som kom innanför hasplåtarna. Har inte tagit bort dem än. Vart tror ni hydraloljan försvinner? Det syns inget i motorrummet alls, kan det vara så att renoveringen av min slavcylinder inte blev riktigt bra? Går hydraloljan dit förresten? Tacksam för svar
//Tommy
sjobusen:
Får nog lämna in den på felsökning :S
Är det den firman som renoverar SMG:na somn du länkade där?

gibbRRR:
Har den läckt innan du renoverade slavcylindern?
Aoc> Jag vet faktiskt inte för jag köpte den och böt koppling och då såg de på bilfirman att den var tvungen att bytas, men de hade ingen inne just den dagen så de försökte att renovera slavcylinderna. Men att det kanske inte blev riktigt bra. Är det dit hydraloljan "går" ?

Så att det kan läcka just där eller?

Har ju inte kolla bakom hasplåtarna, där kanske man kan se direkt om det läcker därifrån ?
Är otroligt okunnig på allt med bilar så jag måste lämna iväg den om nått skall bytas, därför frågar jag dig dessa saker.
gibbRRR: Hej igen!

nja föresten, i slavcylindern går det väl vanlig bromsvätska, den är väl inte samman kopplad med hydralen, så jag tror din läcka är nån annan stans

mvh
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Japp det är den firman. Sidan är lite svårnavigerad. Men här är mailadressen till Markus Börger: m.boerger@bh-motorsport.de

Han kan engelska och verkar mycket kunnig inom smg området. Tar oftast nån dag eller 2 innan han svarar på mail.

Lycka till

sjöbusen: Har du lämnat in din smg enhet? Och om så är fallet, hur gick det?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Japp,

Han skickade upp en nyrenoverad pump till mig, sen gjordes bytet på verkstad och sen skickade jag ner min trasiga pump. Allt gick smidigt, och bilen går som en dröm nu.
Betalade lite deposition som jag fick tillbaka sen när han hade fått tillbaka pumpen.
Han kan vara lite svår att att få tag i vissa dagar, men bara att prova igen.

Min BMW mek tyckte pumpen såg minst lika fin ut som en ny han hade satt dit på en annan smg bil :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.