AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.358

Glasluckan på bakluckan öppnas själv (e46 touring)

Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Hoppades att nån skulle kunna hjälpa mig med ett irriterande fel. Glasluckan som sitter på bagageluckan har alltid gått att öppna på den lilla knappen som sitter på bakrutetorkaren ända tills för 3 dagar sen. Jag skulle öppna luckan men inget hände. När jag trycker på knappen som sitter på nyckeln funkar det. Det jobbiga nu är att när jag åker så öppnar sig luckan av sig själv hela tiden. Har sökt men inte hittat nån info så jag är tacksam för alla svar
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Det är knappen som är trasig. Tror inte att det är så farligt dyrt att byta den.

Problemet finns beskrivet i flertalet trådar, så prova lite andra sökbegrepp så kanske du träffar rätt :)

Mvh/ Niclas
Da
168
Davido
Tack för svaret. Har en fundering bara. Om knappen är sönder hur kommer det sig då att fönstret öppnas av sig själv ibland? Jag har sökt och hittat lite info nu men alla verkar ha lite olika fel.
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Jag hade samma problem på min när jag köpte den och den avhjälptes med en antifukt spray, fuktutdrivande ( vet inte exakt vad den hette ) . efter dett fungerade den perfekt och gör fortfarande efter 4 år. tror det var fukt i mekanissmen som gjorde så att det blev kortis och luckan öppnade sig.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag hade liknande symptom för ett tag sedan. I mitt fall var det inte knappen utan övergången mellan flatkablen som löper på glasrutan (från knappen) och kablaget. Övergången är kapslad i ett "gummiblock", kanske 10x10x3 mm eller liknande. Jag upptäckte att det var den genom att trycka på den, då hörde jag att låset gick upp.

Jag skar upp den och upptäckte att den var helt fuktig inuti och full med ärg, jag gjorde rent och förseglade med silikongummi. Det fungerar bra hittills.
Da
168
Davido
Tack grabbar för svar. Ska försöka felsöka i helgen. Jobbigt att alla har olika fel med samma symptom...
Jag hade samma problem på min 330 för flera år sedan. Och om det var hela glasrutan eller bara knappen som byttes kom jag inte ihåg men den blev bra sedan i alla fall. Sjukt irriterande var det när den öppnade sig i tid och otid minns jag.
Da
168
Davido
Nu har jag nog hittat felet. Det verkar som om det är knappen. Jag plockade bort hela torkaren, knappen till luckan mm. letade efter fukt, fel i kablar osv. Allt såg bra ut. Ja rengjorde allt och satte tillbaka grejerna. Nu öppnas inte luckan av sig själv. Det går att öppna med knappen på nyckeln. Knappen på luckan känns trög så ja ska beställa en ny och prova.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.