AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
958

Kopplingspedalen snart borta?

Fler och fler tillverkare lanserar växellådor med automatisk koppling. I motorpressen så öses det enbart lovord över dessa. Man kan ofta läsa uttalande n av typ "komforten hos en automat med förbrukningen hos en manuell". Läste också ett test av Porsche 911 PDK i Automobil där man verkade vara av åsikten att de som vill ha en kopplingspedal och gillar att växla i H-mönster hänger inte med utvecklingen. Detta eftersom Porsches PDK-låda växlar snabbare än någon människa skulle kunna göra. Vad tror ni, är traditionella manuella lådor snart borta? Nästan alla supersportbilar (utom Aston Martin) verkar ju ha gått över till automatiserad koppling och växling med paddlar på ratten. Hur är det att köra i manuellt läge med automatisk koppling är det samma körglädje som med traditionell manuell låda? Kommer vi om några år skratta åt tiden då vi satt och trampade på en pedal varje gång vi skulle växla?
kilroy
I takt med att automatlådorna blir bättre och bättre är det nog sannolikt att traditionella manuella lådor försvinner.

Personligen gillar jag manuellt växlade lådor även om automat är väldigt behändigt i stadstrafik.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Görs det manuella lådor med spak ännu...) Skämt åsido, redan innan dubbelkopplingarna fanns a-lådor som knappast höjde förbrukningen eller sänkte prestanda nåt nämnvärt, vilket jag kan intyga. Nån modell (av BMW) anger tom bättre siffror 0-100 för a-låda vill jag minnas.
Som redan nämnts, med dubbelkoppling finns det egentligen inga argument kvar för att röra runt bland kugghjulen med spak, möjligen med knappar eller paddlar, fast varför egentligen?
Tyvärr kräver ju förbränningsmotorernas relativt smala momentkurva att man varierar utväxlingen men snart är problemet ett minne blott med en elmotorer som har max moment redan från stillastående och upp till t.ex 10K rpm eller mera. Enda skälet till att möjligen ha max två steg är kanske att slippa höra vinandet från motorn...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.