|
|
|
|---|---|
Gunget |
Jag har läst en hel del på detta forum om E90/325 som knackar på tomgång (bl.a. hade väl Elaka Katten en hel del huvudbry med detta?). Men vad blev egentligen slutsatsen? Normalt eller inte? Jag upplever då och då att min 325 -06 knackar på tomgång. BMW hävdar att detta är normalt och inte skadligt. En BMW mek snackade om att oljan (speciellt vid kallstart) inte hunnit upp till ventillyftarna, därav knacket. Jag upplever dock att min kan knacka även då den är rejält varmkörd. Om bilen går bra, bör man vara orolig? |
|
Så länge den inte knackar väldigt hårt så behöver du inte oroa dig. |
|
|
Jag har haft knackande ljud på min 330i och det beror tydligen på många korta körsträckor, vilket orsakar luft i ventilmekanismen. Det åtgärdas på verksatden genom att helt enkelt köra bilen över 3000 rpm tills ljudet försvinner. Annars kan du själv köra bilen varm och därfter använda någorlunda höga varv. Jag hörde det knackande ljudet idag, men på fredag blir det en del motorvägskörning, så då lär ljudet försvinna. |
|
Gunget |
Nockenwelle - din förklaring låter vettig. Vi kör mkt kortkörning och jag upplever att fenomenet kan inträffa om man precis har startat eller kört typ en kilometer eller så. Låter dock inte så vackert! :-) |
| Jag skall försöka komma ihåg att rapportera hur min motor låter på fredag, när jag återkommer efter motorvägskörningen :-) | |
| Nu är jag tillbaka efter Uppsala – Stockholm tur och retur. Mycket riktigt hade det knackande ljudet försvunnit fullständigt när jag kom hem. | |
Gunget |
Låter bra! Har själv inte haft "det knackande ljudet" på länge nu, trots mycket korta turer! |
| Har aldrig hört min knacka oavsett körning. | |
Gunget |
Grodan - Det kanske är nåt fel på din 325a? Dom ska ju knacka! :-D |
| Jag kanske borde bojkotta stereon och istället tömma bilen på olja och njuta av knackande motor á la jungelmusik, Tik,tik,tik,tik,knack,knack,knack,tik,tik,tik,tik,knack,knack,knack...:) | |
|
Grodan, det hörs inte innifrån bilen, men om man står utanför, beredvid motorhuven, hörs det. |
|
| Vet att det har tagigits en sån rep på goodwill av BMW (A:40-50000:-) nyligen på en bil som gått bara 2-3000 mil-Vet dock inte om det är vanligt | |
| Det kan ju tänkas att det finns mer än ett fel som ger upphov till ett knackande ljud. Något annat fel än det jag har beskrivit kanske motiverar goodwillreparation. | |
| Vet tyvärr inte exakt vad som var fel, men den slammrade i lyftarna vid kallstart. | |
|
Nockenwelle// Det vet jag väl. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.