AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.173

E39 -01 M-paket, Manuell, 12 000 mil - vettigt pris?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lövet. Jag har inte nämnt stenskott på backluckan, men lägger du in nått som sticker ut och luckan vilar på det och du kör några mil så har du skavt bort lacken i underkant på luckan och det rostar som på beställning.
E39 rostar helt klart även om dom bara står i garaget, och tvättas för ofta :) dvs behöver inte ens utsättas för salt.
Men rostskyddet är klart försämrat efter 1995 på de allra flesta bilar iom den vattenbaserad lacken.
Min gamla Volvo 740 -87 finns inte en synlig rostfläck på trots 27.000 mil och "vanvård" de senaste 8 åren, det är rostskydd med kvalitet enligt min mening finns inget bilmärke idag som motsvarar det mig vetligen.
Det ska ju sparas på allt även tjocklecken på lack och rostskydd.

crille-82 Kommer inte ihåg om jag tog en bild på Audin, var en 18.000 milad securitasbil som kammen skar på (1,8turbo igenkoksad så klart) och som polaren köpte och böt topp på samt fick luckan utbytt på garantin samt att hela bilen lackades om. Bilen såldes för 3 veckor sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag hjälpte en kompis polera bort lackskillnader på hans a4 årsmodell 2003 för en månad sedan. Bilden hade varit in till audi för rost i amtliga dörrar, bakskärmar samt baklucka. Bilen hade gått ca 15000mil. Detta gick på garanti. Har även sett åtskilliga både a6 och a3 med rostiga dörrar (i nederkant). Så att audi ska vara så bra i rostsynpunkt stämmer nog inte längre, även om de tidigare varit super på just den punkten. Peugeot däremot verkar stå emot rost väldigt bra.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
=))vilken otur vår käre Craile har. Han skriver i snart varje delforum och har alltid haft problem med sina bilar, ena stunden är 320 "världens bästa bil" som efter 3 månader har blivit pinsam.
Att han haft en A6 med genomrostade skärmar har jag missat.
Men han är onekligen underhållande.

Fast åter till tråden, jag har ägt 4 st e39 (3 Touring och 1 sedan) och jag har haft 100 % rost, dvs samtliga har haft rostskador och alla tre touringarna har haft rostiga bakluckor, fått bytt på två st men min senaste var över 6 år gammal vid inköpet så den bakluckan får rosta på alt att jag byter den någon gång.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag har en Audi 90 från -91 som gått i saltland sen 1992 och den är helt rostfri i karossen, välskött bil såklart men välskötta var mina 2 senaste bilar också.. En Audi A3 -99 och en 330Ci -01, båda gått i Dalarna sen nya=saltland, dessa har små bubblor i lacken på klassiska ställen...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
E39 i synnerhet efter facelift rostar bedrövligt. Vissa tidigare exemplar verkar klara sig betydligt bättre, men naturligtvis handlar det ju en del om skötsel också.
I bekantskapskretsen har funnit en 525 touring-02 som när en var 4 år fick byta motorhuv, dörrar och bagagelucka, och det var inte lite rostigt heller.. En välvårdad 523-97 känner jag också till som klarat sig helt från rost, och inte behövt några några karossdelar alls.

Att Audi fortfarande skulle ha ett utomordentligt bra rostskydd verkar vara en väl inarbetad myt, som levt kvar sen sena 80-talet och första halvan av 90-talet. Senare modeller är knappast våldsamt mycket bättre än medelbilen i detta avseende. Har man inte sett en Audi från 2000-talet med rost har man inte sett mycket

BMW CS #5139
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
I mitt fall med Audi A6:an så är det lillfingernagelstora...puh, långt ord...rostflagor. Mellan vänster bakskärmskant i en skarv.
Inget utsatt ställe precis om man tänker sig stenskott typ.
Totalt omotiverat rostangrepp enligt både mig och Audi i Malmö!!!
En 3 år gammal bil ska inte sånt här hända på säger dom...jajaja...men nu händer det ju...:*ler*
Fast dom verkar ta det på garantin trodde killen som mätte lacktjocklek mm...så vi får väl se

Frasse
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hasso: Nu vet jag inget om omnämt objekt, men med tanke på hur väktar-bilar brukar behandlas/skötas i allmänhet så kanske det inte är så konstigt att det blivit problem med den efter 7 år och 18000 mil.

J.L: Har som sagt inte sett gravrost på någon Audi av senare årsmodell. Att det finns enstaka misskötta eller felaktigt lagade objekt tvivlar jag inte på.

Här är Vi Bilägares rostskyddsregister Länk . Peugeot betyg ser inte speciellt bra ut...

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Ha-ha...en fransk bil med bra rostskydd???
Du måste skoja...det är nog lättare att sälja en dubbelsäng till påven än att hitta en rostfri fransos

Frasse
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De flesta BMW-modeller får ju genomgående bra omdömen i Vib:s rostskyddstest, men ändå så rostar E39 ändå. Tyvärr har den typen av rost som E39 drabbas av inte mkt med själva "rostskyddet" att göra utan mer om tillverkningfel eller felkonstuktion eller felaktiga komponenter. (Kittsläppsrost i plåtvikningar etc.) Ford mfl har ju precis somma problem.
Då hjälper inga rostskyddshandlingar i välden.
Sedan är det nog precis så som hasso skriver att rostbeständigheten generellt har blivit sämre på de flesta bilar från 2000-talet jämfört med tidigare, pga krav på miljövänliga lacker, kit, tätningsmaterial mm.

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen mer än jag som noterade grodorna i ViB begagnattest av E39? Man får läsa godbitar som att "xenonljusbyte kostar 5000kr styck" samt att "den exakta mätarställningen kan läsas ut av BMW för 500kr"

Sist jag kollade kostade en xenonlampa runt 1000kr st på BMW (billigare på nätet) och en DIS avläsning för att kolla mätarställning är lika värdefull som använt dasspapper.

Anders-72
525i Touring -01
Vi bilägare gav Mercedes W210 en fyra i betyg från början. Sedan är betyget sänkt i omgångar till dagens 1:a.
J.L har nog helt rätt vad gäller tillverkningsfel.
Av den där filmen om E46-produktionslinjen att döma, ser det ut som att kittningen av kaross och dörrar är gjord innan betning och galvning/ED-lack.
D.v.s. under kittet är det nog ogalvat.
Frassemannen: Renault Laguna av näst senaste modellen ska ha riktigt bra rostskydd, liksom motsvarande modell av Megane. Har även för mig att Citroen C5 har helt ok skydd.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som Gmag nämner så gjorde fransoserna en riktig uppsträckning med rostskydd för några år sedan. De gjorde en del studiebesök i Norden från Renault.
Vet inte om det håller i sig lika bra idag, men inte ser man så många rostiga franska bilar från detta årtionde.
Men de har kämpat ur underläge och det brukar ge resultat. För BMW, Audi; Mercedes känns det som de slappnat av och levt på historiska meriter..
Att kvalitetskänslan på inredningen i nämnda bilar är åt DAF-hållet är en helt annan historia...

Seså, flytta dig
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Crille: Oavsett brukare så ska det inte se ut så här och även runt bakfönstret var det rejält med rost. Inte på en tysk sk .kvalitetsvagn som tidigare var världsledande i rostskydd, förutom delorean då möjligen.
Länk
Länk

Grannens Peggautte 406 är en 2001 och den ser helt rostfri ut trots att rådjuren brukar slicka salt på den :) Jag är förvånad faktiskt, de rostade ju som Oplar tidigare.
Kommer ihåg bakrutestreamen Se nya Opel Corsa NU, tänkte bästa att titta imorrn är du bortrostad.

Länk
Om vi bortser från rosten så är jag rätt förvånad över att folk våndas över några tusenlappar vid inköp av en E39. Den ska vara så billig som möjligt och ha så mycket utrustning som möjligt. Jag tycker att det är bättre att lägga ett antal tusenlappar extra och få en bil som fungerar och inte behöver uppsöka en verkstad direkt.

Jag har ägt min E39 i ganska exakt 8 månader nu och med facit i hand så kan jag säga att den har varit dyrast efter inköp. Ändå har jag köpt ett väldigt fint exemplar skonat från rost och ytterst välskött. Grovt räknat har jag nog lagt 12-13000 på olika delar. Utan kontakter som kunde fixa vissa delar billigare och även vänner som mekat ihop bilen åt mig hade jag lätt hamnat på 30000:-.

Jag tror att trådstartaren gör rätt i att köpa en annan bil om han vill ha någon som helst ekonomi i sitt bilägande. Gamla E39:or kostar mycket pengar att hålla i toppskick. Det är tyvärr även därför vi ser så många lik på blocket och på vägarna.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hasso: Bilen på bilden har "R" som första bokstav ser det ut som. I så fall är bilen väsentligt äldre än -02, snarare -00 och äldre.

crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hasso: Det ser ut som bakluckan på en A4 Avant B5 (dvs. 96-01), har en själv. Om det nu är en 99-00, som det verkar, som förmodligen är misskött och kanske även krocklagad så är det knappast anmärkningsvärt. Men visst, det ser inte roligt ut...
På min egen A4 Avant -99B så börjar det faktiskt komma ett par små små bubblor under listen på ena bakdörren. Bilen har rullat 25000 mil under 10 år i saltslask på västkusten.

Jag får känslan av att många "inbitna" BMW-ägare på detta forum gör allt för att hävda att Audi under senare år haft lika dålig rostbeständighet som BMW. Undantagsfall och måndagsex. naturligtvis finns alltid.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt ägaren så var det en 2002a nu vet inte jag hur lång rostkyddsgaranti Audi har men det kanske ni experter vet :) Den blev i allfall lagad på garantin med ny baklucka och vem skulle krocklaga en sådan tex de byts.
Lövet: Det finns undantag som bekräftar regeln när det gäller regbokstaverandet men normalt är det -00 som du säger.
Jag vill bara påvisa att även Audis rostskydd inte är var det varit , en 6-7 år gammal -90 talare var aldrig rostig om den inte varit krockat möjlig.
I vissa fall var det bättre förr. E34 är ju bättre än E39 även E38an.
E39 är både felkonstruerad och alldeles för rostbenägen helt klart, speciellt som det är en dyr bil i jämnförelse. Och det spelar ingen roll om du pedantsköter den den rostar iallafall.
Överlag så har de flesta bilar ett sämre rostskydd efter -95 än innan. Men Audi borde vara bättre än BMW med det referenser som de haft tidiagre.

Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Audi har 12 års garanti.

En bakucka byts inte om den fått en lätt smäll eller en repa.

Med tanke på hur bakluckan ser ut så borde det vart rost på fler ställen på bilen, var det? Eftersom hela bilen behövdes lackas om så var den uppenbarligen katastrofalt misskött, det har naturligtvis betydelse.

Att rostskyddet generellt blivit sämre på vissa punkter under senare år kan jag hålla med om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.