|
|
|
|---|---|
| Har någon spacers från biltema på sin bil och isåfall är dom ok? | |
| De har väl bara universala och ej sådana med styrning? | |
| har själv köpt såna.. får se hur bra dom är när det är dags att ställa på bilen.. | |
|
Jag köpte universala och dom funkade utmärkt! Och billigt va det med...;) Mvh. Richard |
|
| Se bara till att centrera fälgarna noga d ni använder universala spacers. Upplever ni inga vibrationer så torde det nog vara lugnt - personligen vågar jag dock inte chansa... =) | |
|
Spacers????? åter en modesak som kan få allvarliga konsekvenser på bakvagnen och med lagerskdor som följd eller något mer? är bilen förberedd för den här belastningen på fel ställe? har följt bmw:s trådar här under de år jag haft min Z3 och om jag inte minns fel så har både skador uppstått och förtvivlade ägare som undrat vad som blivit tokigt, och naturligtvis när man breddar spårvidden men sedan då? någonstans tar det väl stryk och det blir väl på lagren i första hand, ett tips som jag skulle följa upp är läs igenoma alla trådar om just breddning med spacers och dra slutsatsen av den läsningen INNAN det monteras, så skulle jag göra om jag ville använda spacers, men nej, jag är för rädd om bilen mvh Uffe/bildock |
|
|
Bildock, spacers används säkerligen då och då på det sätt du beskriver. Men jag tror de flesta använder plattorna för att återskapa rätt ET och spårvidd då man har fälgar med fel mått. Breddning med spacers ger naturligtvis ökad lagerbelastning och breddar man fram får man en knepig styrgeometri dessutom. |
|
|
Bildock, Precis som Anders säger, finns det, som så mycket annat, felaktiga tillvägagångssätt vid användande av spacers men personligen använder jag spacers pga. att jag vill uppnå korrekt ET. Så länge hjulen centrerar och navet är fritt, är det inga problem. En rolig iakttagelse är att min kompis Porsche har originalmonterade spacers... |
|
|
Anders 72 och Tvesovla Med all respekt för vad ni säger, så har jag fått en helt annan uppfattning om ET, jag kan ha fel men ska göra en så enkel förklaring som möjligt. Benämningen ET bestämmer fälgbanans läge i förhållande till hjultalltiken den som man bultar fast mot bilen, Säg att vi har för resonemanget skull en ekerfälg och som sitter fast på bilen så genomskär vi fälgen uppifrån och ner då kan "ekrarna" sitta långt ut på fälgbanan nästan i jämnhöjd med däcket alltså litet ET men om vi gör samma exempel igen men har en bred synlig fälgbana då får vi ett högre ET, att lägga spacers mellan förändrar inte något ET man bara breddar spårvidden, men jag förstår vad ni menar, men att förändra fälgens ET nej För den som har en fälg med lågt ET och har plats i hjulhuset förstår jag vill utnyttja utrymmet där för att få ut fälgen men har inget med ET att göra du flyttar befintlig fälg med spacers och får ut fälgen och då ändras bilens spårvidd, det är där som jag vill göra varningen och många trådar tidigare handlat om, och det kan vara lika skadligt att ha nya fälgar med fel och ett för högt ET så fälgbanan kommer ut, belastningen kan bli helt förödande. Hjulbultarna får ju också en betydligt högre belastning ju tjockare spacers man använder, det blir ju en längre sträcka från fälg tills gängan tar. Intressant att höra om jag har helt fel mvh Uffe/bildock |
|
|
bildock: Om du tar en fälg och svarvar av anliggningsytan 10mm, har du ändrat fälgens ET då? Om du säger ja nu så vad är skillnaden mot att lägga en spacer på 10mm innanför fälgen? Förutom då att fälgen flyttas åt olika håll. Ekrarna har inget med ET att göra. Det är anliggningsytan som är förskjuten åt det ena eller andra hållet från fälgens centrum som är ET. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Helt fel eller ej, men dessa saker bedömer jag som "fel": 1. ET beskriver precic som du säger förhållandet mellan fälgbanans/däckets mitt och anliggningsytan vid hjulnavet: Länk Ekrarnas placering i djupled eller bred eller smal fälgkant är helt oväsentligt i frågan. 2. Ett LÅGT ET på en fälg flyttar ut denna i hjulhuset och ökar fälgbredden. Ett högt ET minskar spårvidden. D.v.s. En 3 serie-fälg med t.ex. ET42 går utmärkt att montera på en 5-serie om man använder sig av en spacer på 20mm. Då får fälgen ET22 (orginal ET20 på 5-serie) Angående hjulbultarna: Vid användande av tjocka spacers används ibland dubbla uppsättningar bultar, en uppsättning håller spacern i navmedbringaren och den andra uppsättningen håller fälgen mot spacern. Bultlängden är då densamma eller kortare än orginal. Om man använder sig av spacers med EN uppsättning genomgående längre bultar så belastas dessa på precis samma sätt som orginalbultarna. Spänningarna i bultarna jobbar parallellt med dess centrumlinje och det spelar alltså ingen roll om bulten är 40mm eller 70mm lång. Det är tvärsninttsarean som är av betydelse (M12x1.5 i båda fall). Bultarna tar alltså inte böjpåkänningar. Tvärkrafterna tas huvudsakligen upp av friktionen mellan fälg och bromsskiva och mellan bromsskiva och nav. Därför behövs centreringen i navet endast vid montering, sedan verkar friktionen. Med långa bultar är det helt omöjligt (nästan med korta med) att få bultarnas konor att centrera in fälgen vid montering även om dess lägen ligger inom några hundradels mm. Innan fälgen når bromsskivan hänger fälgen ner lite p.g.a gängglapp samt en liten böjning av bultarna. Då fälg och skiva möts byggs snabbt en friktionskraft upp som vida överskrider den sidoriktade kraftkomposant som försöker rikta in fälgen efter bultkonorna. därför förblir fälgen ur läge utan navcentrering. Ju längre bult desto sämre centrering OM man inte har navcentrering. Längre bultar kan t.o.m. ge en längre klämlängd d.v.s. den jobbar längre vid pålagd kraft. Ibland eftersträvar man längre inbyggnadslängd för att tillåta att bultarna jobber dynamiskt t.sex med rörhylsor på pinnbultarna till ett grenrör där materialet växer och krymper. Så, nog om bultförband idag :) |
|
|
Oj, vad fel jag skrev. Rättelse av punkt 2 i mitt inlägg: 2. Ett LÅGT ET på en fälg flyttar ut denna i hjulhuset och ökar spårvidden. Ett högt ET minskar spårvidden. |
|
|
Anders72 Hejsan så gediget svar kan bara ett proffs ge, oj så fel jag hade, länken sade ju egentligen allt, men om vi börjar om, finns det då inga som helst risker med spacers? under förutsättning att man inte bygger utanför skärmkanten? mvh Uffe/bildock |
|
|
Ja, den där skissen jag länkade till beskriver ganska bra måtten för inbyggnad som man behöver. Förutsatt att spacern används enbart för att återskapa en orginalfälgs ungefärliga ET och att den är noggrannt tillverkad med bra centrumstyrningar på både nav- och fälgsida och parallella sidor så finns inte några risker tycker jag. Riskerna kommer väl med alltför stor spårviddsändring, men högre lagerlaster o.s.v. som du var inne på tidigare. Styrgeometrin påverkas också då vridpunkten ej hamnar i fälgbanans centrum. Det kan göra bilen spårig och orolig särskilt vid bromsning. Även orginal varierar ET en del på vissa modeller, särskilt bak för att ge frigång vid bredare dimensioner. Här finns tabeller med de flesta orginalfälgar, med fälgmått, däckdim. och ET angivet:Länk Använder man spacers får man också vara noga med att hjulbultarnas längd måste stämma. Bak kan lite för långa bultar ställa till det inne i parkeringsbromstrumman t.ex. och för korta bultar som ej når genom navmedbringaren är ju heller inte bra för hållfastheten förstås. Tack för att du läste, trots längden på inlägget samt diverse snubbel på tangentbordet. Att lyssna är en av människans bästa egenskaper och de som inte lyssnar har oftast inget att lära mig heller just p.g.a detta ;) Trevlig Helg! |
|
|
Anders 72 jag är skyldig ett stort tack, jag både bugar o tackar, de svar du givit har båda varit väldigt lärorikt, det här kallar jag inlägg med hög klass, nu har ju inte alla den här gedigna kunskapen som t.ex. utlägget med bultarna helt imponerande, att det blir lite längd på inlägget är ju bara intressant, sticker man ut hakan som jag gjorde och har förmånen att få svar med så mycket substans, då kan man läsa många gånger, du är en tillgång för forumet så länge du orkar och ta dig tid att redogöra i skrift detsamma Trevlig Helg/Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.