|
|
|
|---|---|
|
Tjabba tjena, jag måste skriva av mig lite. Jag är sjukt sugen på en e39a med m-paket och gärna facelift. tycker dom bilarna ser förjävla bra ut. nån som ha nån åsikt om motorval? problem, fördelar mm, en 540 skulle ju inte sitta fel, det är det jag letar efter i första han, men är öppen för allternativ dock minst m52b28. nån som kan hjälpa mig lite? mvh //stoffe | |
|
Jag röstar för en 530. Bra kompromiss mellan prestanda och kostnader. Känns som om soppan kommer att stiga rejält i pris redan i år och då vill man kanske inte sitta där med en törstig V8:a. Du har säkert redan koll, men för säkerhets skull: glöm inte att kolla efter rost i dörrar, på bakluckan och i baljan vid tanklocket. |
|
|
hej stoffe har en 530 års02 med m-utrustning håller med dom ser bra ut synd att de är så mycke fel på dom. har bytt ac kompressor huvudbromscylinder alla leder + dämpare fram skrammlar endå fel på nivåreglering i bak bytt bälg + tank fortfarande sned bytt givare för lyset . och nu har jag beställt ny vevhusventilation på bmw 4 veckors lev annars en bra bil |
|
|
Tråkigt att Bertones bil har krånglat men det som skrivs ovan behöver inte gälla för alla bilar. Jag hade en 530i -02 och på den bytte jag bromsbelägg fram - that's it. Bilen hade gått 9800 mil och jag ägde den lite drygt ett år. ______________________________ //Lövet |
|
|
Min 530iAT har jag ägt i drygt 3,5år och kört från 7100 till 12400 mil. Minimalt med problem, faktiskt den mest problemfria bil jag någonsin haft. Har bytt fläktslutsteg, ett pendelstag, en generatorrem, belägg fram samt kanske något mer som jag inte kommer på just nu. Sen tror jag merparten av de problem som inträffar på E39 är oberoende av motoralternativet. 530 är som Gmag skriver en bra kompromiss. Är man villig att lägga lite till i driftskostnader så är 540 en väldigt trevlig bil. 525 är lite för sävlig men räcker ju ändå för de flesta i vardagen... ___ //Ulf |
|
|
Jag valde 525 pga ägandekostnaderna, lite lägre förbrukning och försäkringskostnad. Med facit på hand (och efter även ha ägt en 330 cab) så skulle jag nog välja en 530 idag. Upplever 525an ok på landsväg där den känns helt ok men i stadstrafik märks det att den saknar lite bottenvrid. Förövigt är jag mkt nöjd med min E39, visst lite småfel men vilken bil har inte det? // Jim Profit |
|
|
fel uppkommer väll på alla bilar inge konstigt är ju en förbruknings vara eller har jag fel? hur är 528 respektive 523an? lite slöa eller? har en 323a nu som jag tycker är bra skjuts i. jag är bra sugen på en v8 vet inte varför. jag skulle inte ha några problem med att det är eftermonterad facelift på bilen dock vill jag att det helst ska vara nyare än 97 //stoffe |
|
| Jag var orolig att min 525iA skulle vara på gränsen till för slö efter ha legat på bilar med runt 200 hk förut. Var inne på 528iA men bestämde mig för att prova en 525iA. Jag får säga att jag är grymt nöjd och känner inte alls det det där "slöa" som Jim Profit nämner. Jag fullkomligt älskar kickdown-effekten i bilen och jag blir som barn på nytt ibland på min mil som det är till jobbet. :-) Det kanske möjligen skiljer lite i vikt på touringen jämfört med sedanen och det är där det "slöa" ligger? Med fullt m-sportpaket så ligger den som en padda på vägen och jag kan bara instämma i BMW's körglädjefilosofi! | |
|
C.Ek: allt är relativt...;) dvs hur man upplever prestandan beror på vad man är van vid. Vet några gånger jag hade mina bilar på Ditec och fick lånebil...Daewoo Matiz eller någo liknande hette dom. Två dagar med en sådan och 530'n gick som en F1:a när man hämtade ut den... Har en kompis som har en 525iAT med M-sportpaket. Den är svensksåld och förutom nämnda paket basutrustad. Min 530 med skinn, lucka, elstolar, navi samt 18" väger ju en del mer. Vi brukar ibland köra varandras bilar och skillnaden mellan bilarna är helt klart märkbar. Jag upplever att 530 är bättre både på bottenvrid och på höga varv samt att motorn har ett betydligt sexigare ljud...Som jag skrev innan så känns 525:an lite sävligare rätt igenom. ___ //Ulf |
|
|
Jag har kört min 530iM Touring från 9500 till snart 15000mil nu. Har bytt ungefär följande - en undre lankarm i fram efter glapp - huvudinstrument efter krånglande pixlar - LED baklampa Just nu har jag problem med funktionen för automatisk halvljusjustering som jag inte får bukt med. Det är nåt jag har hört att även andra haft problem med. Vidare är krånglar vissa bilar med återfjädringsfunktionen från det högra läget när man lägger ur 5an. Annars snabb och bra familjevagn. Jag tycker motor och drivlina är riktigt bra. Kanske gick gamla 28 motorn snålare (körde en 328ci förr) Den gick riktigt billigt i förhållande till prestanda. 530:n är stark och saknar egentligen bara en sjätte växel med högre utväxling. Fick den gå på lugnare varv skulle den gå billigare. |
|
|
Har haft min 530 i ett år nu snart. Kört ca 1000 mil och de har inte varit ett enda fel på bilen. Okey en cd skiva fastnade i växlaren en gång så ja fick ta isär den, men det är de enda. Hade en 528 innan och även den hyffsat problemfri. Fick byta en abs sensor och kamaxelgivare annars var de inget annat än slitagedelar som byttes. Hade den i 2 år. Enligt mig så är e39 en riktigt bra bil som inte krånglar mer än nån annan. Skulle nog inte välja mindre motor än 528, men de är min personliga åsikt. Ut å provkör olika modeller så märker du vad som passar dig. |
|
|
Är så sjukt nöjd med 530iamt från -02. Fantastisk bil med mycket utrustning, lyx i vardagen och mycket körglädje. Haft bilen i 1,5 år nu och blir fortfarande glad varje gång jag sätter mig bakom ratten. Varit sugen på att byta till en e9X, men är rädd för att jag kommer bli besviken rent kvalitetsmässigt. Nästa kärra får nog bli en e6X istället. Den enda negativa jag kan komma på med e39 är ljudet i stereon som faktiskt helt ärligt är under all kritik. Detta trots att jag har BMW största paket med 10 högtalare, subwoofer och slutsteg. Men även det går ju att lösa för en överkomlig summa Välj en SV-såld 530iamt, den får min röst alla dagar i veckan! |
|
|
Även jag har en 530 , o1 Motorn är riktigt nice, tyst o fin eller skön sång om man gasar lite, fartresurerna räcker bra till Förbrukningen ca 1.1 liter milen snitt för mig |
|
|
det värkar som att det får bli en 530 man ska leta efter då. är det nått i utrustningsväg man "måste" eller bör ha? mvh //stoffe |
|
| Hur står sig 530 med skatt och försäkring mot en tex 525? Borde vara lite dyrare? | |
|
Skatten är C02 baserad och eftersom bränsleförbrukningen inte skiljer nämnvärt så är den i stort sett identisk. Försäkring är billigare, för mig ungefär 1500kr per år billigare för 525. ______________________________ //Lövet |
|
|
CO2-baserad på en E39? Min baseras på vikt i alla fall...Lär inte skilja några stora pengar mellan 525 och 530. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.