AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
20.877

Är jag för dyr?

Sida 3 av 3
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Du har nog rätt Martin E... :-( Jag tror att Lövet beskrivning i den här tråden Länk stämmer rätt bra.
Vi privatpersoner överskattar säkert värdet på våra bilar, svårt att ta att man gjort en storförlust. Jag har själv varit runt hos lite bilhandlare och konstaterat det. Jag ska prova att sänka 10 kkr till så får vi se om någon vaknar, tycker fortfarande att jag ligger rätt bra till jämfört med vad många andra erbjuder....

Det finns en annan tråd där det diskuteras om sv.sålt kontra import, men frågan var ju uppe här också. Jag tycker att det är väldigt olika från bil till bil. Många sv.sålda bilar kan vara rätt nedgånga, och då tänker jag inte bara på hur de körts. Trösklarna bak kan var söndertrampade av ungar som sedan suttit och sparkat sönder ryggstöden till framstolarna. Ännu värre är det om bilarna använts som djurtransport och är fulla av hår, kvalster och dålig lukt. I mina ögon värdelösa bilar. Sen väljer det att välja rätt bland de importerade, enligt exemplen ovan finns det några handlare man kanske ska undvika....

För min egen del blir det sv.sålt nu, för första gången på länge. I måndags skrev jag på pappren för en ny flintgrå MB E280CDI Avantgarde kombi med sportpaket. Grundkraven var detta utförande samt dieselvärmare och stora navin, och då följde en hel del annat med.... Nu ska de bara komplettera med stänkskydd, vinterhjul, el-motorv. iPod-ansl. och en Mr Cap behandling med nån plastfil på fronten. Ska va klar nästa fredag. :-)
Jag har visserligen sett till att jag kan göra denna affär utan att sälja BMW:n, men om nån möter upp vid Hedin Bil i Jönköping med pengarna i näven när jag ska hämta Mercan så kan jag nog pruta några kronor till.... Annars kommer jag nog vara så snål att jag åker i BMW:n tills den blir såld, några mil till lär inte få den att sjunka mycket mer.
För den som är intresserad så har Hedin fortfarande ett antal fina bilar i lager med rejäl rabatt. Efter att förhandlat en del om tillbehören hamnade jag nästan 30 % under listpris på alltihop. Får tänka på det istället för det jag backar på BMW:n.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag köpte en BMW 530i -02 i januari 2008. Bilen var svensksåld, topasblå, 9000 mil, rostfri och normal svensksåld utrustning inklusive skinnklädsel.

Fortfarande nu, 1 år och en finanskris senare, försöker många få MER betalt än vad jag betalade på firma när jag tittar på blocket. Ibland undrar man hur folk tänker egentligen.

Kolla bara på "förr" priserna på dessa: Länk , Länk , Länk (varför har den fel ratt för övrigt?)

tattern
M5 F90 Competition -19
Nu börjar det likna nått, kommer en kille med tåg från Stockholm imorgon. Har talat om att jag inte prutar på 147k. Håller tummarna.....
Er
216
Erik N
Får väl gratulera då Mathias! Själv har jag också fått ett par samtal ikväll, det kanske hjälpte att sänka lite till.... :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Andreas,konstigt med ratten i den sista. Det är ju en 03.a,och dom ska ju ha den nya M-ratten.Det står ju att den är Sv-såld också.
Tattarn, bara att önska lycka till.
Martin E
Håller med.
Hoppas ni får era bilar sålda, tatterns bil ligger helt rätt i pris.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag reagerade direkt på bilderna du valt att ha i annonsen.
1 utan regplåt och 1 där handlaren med kumpan monterar dina tillfälliga importplåtar.
Annonsen formligen skriker nyimport. Och folk som säljer direkt efter import är bara ute efter en sak, tjäna pengar(vilket väldigt lätt görs med att skruva bilen)
Säger på inget sätt att det är så med din bil, men detta är vad din annons säger mig.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Hubbe325; Håller med dej om bilderna men hade tyvärr inga andra med vinterhjulen på.
Nu är den iaf såld "äntligen" bara att börja leta ny bil.

Måste bara berätta, hade gjort upp affären igår. Kunden hade betalat vi skakade hand. Men just när jag ska vinka av honom börjar vindrutetorkarna gå för fullt, airbag lampan lyser och farthållaren varnar..suck.. Har haft bilen i nästan ett år utan det minsta problem och nu verkade det som jordens jävla elfel. Körde bort till Autowåx (BMW i Karlstad) och dom konstaterade att batteriet var trasigt!! Ofattbart, men men köpte ett nytt så kunden blev nöjd iaf.

Mvh Mathias
Er
216
Erik N
Tänkte jag skulle göra en liten uppföljning här. Som jag nämnde ovan fick jag två samtal en kväll....

Den förste var från Finland och ringde för en kompis räkning, eftersom kompisen inte var så bra på svenska. Han var mycket intresserad och efter lite diskussioner bytte bilen ägare för 105 kkr, då hämtade de på bilfirman i Jönköping där jag hämtade min nya bil. Nästan lika enkelt som att byta in bilen, men 30 kkr bättre för mig; fast då hade det nog inte blivit något byte....
Fick ta ett tillfälligt lån för mellanskillnaden då, men kostnaderna för det täcktes väl av de 901 kr jag fick tillbaka på skatten; som jag inte skulle fått om jag sålt bilen i Sverige.

Den andre som ringde var en fåntratt av den sort man brukar slippa om man skriver en lång och utförlig annons där det även framgår att man inte är intresserad av byten.
Han började med att tala om att bilen var alldeles för dyr, men att han var mycket intresserad. Sedan frågade han om det var drag på den, för han "orkade inte läsa hela annonsen".....
Sen tyckte han att jag borde ha LB.reggat den, men jag påpekade att jag använde den som personbil. Då fick jag reda på att det kunde man göra iaf för det var bara 800 kr i böter och ombes....
Han ville även att jag skulle ta en 320 i byte, fast jag inte ville ha byten. Vid flera tillfällen påpekade han att bilen var för dyr och att han var intresserad...
Till sist tyckte han att jag skulle skriva upp hans nummer, och så skulle han ringa igen efter ett par veckor; "när jag hade mjuknat lite".....

Jaja, behövde bara prata med en papphatt iaf.... Hellre få samtal från de som inte bara är ute efter den billigaste bilen än att prata med en massa idioter!

Innan handpengen hunnit hit från Finland fick jag ett SMS från en som var intresserad, jag hade inte tagit bort annonsen än då.

Totalt tre spekulanter, men det var den förste som ringde som köpte den! :-)

När jag sålde en MB för 3 år sen var det två som ringde, den andre köpte för begärt pris. Den var dock lite billigare och det var nog bättre tider att sälja bilar då. Jag skriver rätt långa annonser, denna gång utgick jag från mallen här på Autopower. Tycker det är bra när de som ringer verkligen är intresserade, ingen idé att sitta och svar på massa frågor i telefon.

Exporten gjorde jag på enklaste sätt, han körde hem på mina skyltar. Han fick skrapa skattemärket och skicka koden på SMS när han kom hem, jag ställde av på nätet. Han hade nyligen hämtat en bil och sa att han kunde lämna skyltarna till finska myndigheter som sedan ordnade med avregistrering i Sverige, får hoppas att det funkar....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Gratulerar, kul att du fick den såld och extra kul att få läsa din "historia"!

Vad är det för mall du pratar om? Du nämner en "säljmall" här på AP..? Vidare, vet du vad skatten ligger på i finland, den skatt köparen måste betala för köp av en importbil - sade han ngt om det?

-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Erik, japp det funkade för mig när jag sålde en bil till en finländare förra året, hur smidigt som helst. När man läser om export på vägverket ser det ju nästan lite krångligt ut. :P
Er
216
Erik N
Mall kanske inte var rätt uttryckt, men under PowerBörsen till vänster finns det en flik som heter Annonsguiden Länk där finns exempel på en utförlig annons.

Vet inget om vilka skatter han får betala.

Jo, läser man på hos Transportstyrelsen ;-), så verkar det lite knepigt. Nu hade han som sagt nyligen importerat en bil och kunde rutiner så då gjorde vi på enklaste sätt, man får väl lita på folk...! :-) Finns mer om detta här: Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Gratulerar Erik, den som väntar på något gott...

Mvh Mathias
ed
776
edge
520dT M -15
Sålde också min 530 förra veckan. Bara lite sol å värme kom fram så började telefonen ringa. Hade också flera finländare som var intresserade, samma sak när ja sålde 528an. Verkar som de gillar e39or.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Finländarna lockas nog av den starka Euron. Grattis till Erik,hoppas du blir nöjd med Mercan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.