|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Bilpriser stämmer i de allra flesta fallen. Den senaste tiden har jag av erfarenhet märkt att de tom ligger lite högt i sina värderingar. Det ska tas i beaktning att bilen som diskuteras har passerat 17k mil. Tror att bilen måste prissänkas rejält för att fånga köparnas intresse. | |
|
Om fälgarna inte ingår i priset bör du nämna det i annonsen - nu står det t.o.m sommardäckens måttuppgifter i annnonsen! Jag har faktiskt följt den här bilen en längre tid då jag är intresserad av en 530 E60 men jag har hela tiden väntat på en sänkning av det höga priset då 175 tkr ej var befogat. Det som gjort att jag är intresserad är dels färgen oh dels fälgarna varför du i varje fall bör upplysa presumtiva köpare att fälgarna ej kommer att finnas inom en snar framtid... Bilen ser verkigen jättefin ut men miltalet avskräcker mig. För 169 kan du hitta en liknande men med 7000 mil färre;Länk |
|
| Ska tilläggas att det försåldes en 530 E60 för 130 tkr i somras som hade rullat 21.000 mil. Och det var innan oron hade spridit sig... | |
| tvesolva, Fälgarna ingår givetvis i priset. Men får jag sålt dom först sjunker ju priset så mycket. | |
| Okej =) | |
| Blev nerringd på fälg annonsen och fick sålt dom utan prut. Har sänkt priset på bilen och är nu billigast på blocket men inte ens ett mejl. Suck.. | |
| Ja, nu försvann i varje fall jag som intressent... | |
|
Ja du tattern, det känns om vi Arvikabor kan ta varandra i hand här! ;-) Din bil ser jättefin ut och det verkar konstigt att ingen är intresserad. Jag har samma problem själv, ingen är intresserad av min bil heller. Den är inte billigast, men jämför man "äpplen med äpplen", d.v.s. bilar med liknande miltal, utrustning, skick och vad som är påkostat tycker jag att jag ligger rätt bra till. Hur mycket ska man sänka för att det ska vara intressant? Är det ingen som vill ha sådana här bilar längre? Jag tycker fortfarande att det är en väldigt bra bil att åka och köra, men jag har fått för mig att jag ska köpa en ny E-klass när de nu säljs på rea.... Är dock inte säker på att det är rätt så jag har inte tänkt ge bort min BMW. Länk Länk Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
Martin E |
Ja du Erik N bilar är sällan en lönande affär, företag säljer på blocket runt 100 och jag tror du får svårta att motivera 120. Länk Själv inser jag att värdet på min nya bil om 3 år är närmare 50% mot vad jag gav för den. Kanske är en tröst ? |
|
Tack för din synpunkt Martin E! Jo, det finns ju några alternativ... Tittar man på t.ex. den här Länk för 110 kkr så står det "Bilen säljes för kunds räkning... Det finns några små fel på bilen därav priset." Därför tyckte jag att min kändes "lite bättre". Av de andra var det ingen som är i M-sportutförande. Jag vet inte exakt vad det är värt, men har för mig att jag läste c:a 15 kkr nån gång; fast det kanske inte håller längre... Sen var ju flera av bilarna på firmor i Örebro.... Jag även tittat på t.ex. den här Länk som är väldigt lik min, men gått 6000 mil till. Och här Länk finns en som gått 3000 mil och kostar betydligt mer. Bägge dessa är ju kvar och också prissänkta så vi kanske är fel ut allihop? Tyckte bara att jag lagt mig skapligt till jämfört med liknande bilar. Jag får väl sänka lite till då.... Om nån vill göra en smidig affär och hämta bilen i Jönköping ska jag inte vara omöjlig. :-) Här Länk får man lite fler alternativ. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
Martin E |
Erik jag inser att jag med mina amatörmässiga kunskaper i ämnet "bilens värde" refererar till en elak marknad som du och jag är produkter av. Kanske bilpriser.se ger en vink om att XMF880 MW 530d Touring, E39 (193hk) -02 (85 mån / 18500 mil) betingar ett värde privat 83 000-91 000 kr. Av någon anledning så tror jag allt går att sälja bara du har rätt pris. Klarar ditt samvete inte det så behåll bilen något år till så kan du säkert hitta en billigare årsmodell obetydligt begagnad och göra en relativ förtjänst. |
|
De jämförelseobjekt som Martin letat fram är ju knappast de mest seriösa på marknaden. Att hitta en begagnad BMW-diesel på en mindre bilfirma i Örebro och som inte är skruvad har väl en sannolikhet på ca. 1% ;). Firman i Helsingborg är också just kända för att sälja bilar med tveksam historik. Med detta i åtanke så är 120' billigt för Eriks bil om all historik är ok på denna men tyvärr så drar ju bilarna (ärliga eller ej...) i dessa annonser ner priserna för samtliga. Tycker nog att 120' borde vara ett ok annonspris och slutpriset borde enligt min mening ligga över 100' ___ //Ulf |
|
Martin E |
Programmer Hur vet du vad som är seriöst och skruvade resp icke skruvade mätare ? Om 120`är billigt för Eriks bil vaför är den inte redan såld ? Kan Eriks bil vara skruvad ? Vem kan man lita på ? Lever Elvis och Jesus ? Marknaden är grymt rättvis och i mina ögon är Tatterns bil klart mer prisvärd. För mig känns den "gamla" 5 serien gammal och förbrukad ut. Tyvärr är det väl så att man gett mycket mer för den och kanske har svårt att acceptera det kraftiga värderaset. |
|
Martin: Det finns firmor som är väl kända för att fuska med mätaren. Dessa lär man sig känna igen efter ett tag. En bil som är importerad för eget bruk är en helt annan fråga och risken där är extremt mycket mindre. ______________________________ //Lövet |
|
|
Många av de länkade bilarna saknar M-paket och ett sådant verkar fortfarande betinga ett värde på runt 10-15´på en gammal E39:a. 5-serien har alltid haft en brant värdeminskningskurva jämfört med 3-serien. Och 7-serien är väl ändå värre. |
|
fredde 7 |
Vet inte hur mycket billigare/dyrare en diesel är mot 530 bensinare. Men för 120000kr hade jag nog velat ha en svensksåld med garanterade lägre mil samt mer utrustning. Miltalet tycker jag låter oroväckande lite. De flesta med som ska sälja sina e39:or eller e46:or av lite nyare snitt(2000---) har drömpriser på sina bilar. Förmodligen har de hittat ngt nyare som sjunkit kraftigt i pris och tror att deras egen bil har stått still i värde. mer än 85ktkr för denna bil tror jag är orealistiskt privat. |
|
Johan Lundqvist fick alldeles nyss 119' för sin svensksålda 530i Touring -02. Runt 100-110' låter inte orimligt för Eriks diesel. Om historiken att han importerat den själv finns inte enligt mig någon anledning till att den skulle vara så värst mycket billigare än en svensksåld. Är det Örebro Nettobilar, Intersprint, Råå Bilcenter eller något liknande första ägare då är det nog närmare 85', inte annars. ______________________________ //Lövet |
|
|
Martin: Det är ju klart att jag inte kan veta detta med säkerhet men... * Nyimporterade dieselbilar med ett miltal något under vad som är normalt. * Importerade av handlare för att säljas med vinst vilket är svårt att göra på ärliga dieselbilar då dom generellt är dyrare i både DE och IT och det var så även innan när Euron låg på 9,30. Knappast bättre idag.. * Säljes av småhandlare i Örebro och just småhandlare i denna stad är kända för sin förkärlek att importera och skruva BMW-dieslar. * Bilderna i annonserna motsäger definitivt inte mina misstankar När det gäller bilen som säljs av Beppes...så såg jag nu att det var en sedan. För övrigt har även denna firma förekommit i antal ärende med mätarskruvade bilar. När det gäller Eriks bil så anser jag att han bör kunna få över 100' för den men jag skrev också "om all historik är OK" eftersom jag inte vet mer om denna än det som annonsen visar. Jag vet inte hur längre han har annonserat bilen men de aktuella annonserna på Blocket och PowerBörsen är ju mindre än en vecka gamla. ___ //Ulf |
|
|
Tack så mycket för alla synpunkter! Angående min bils mätarställning och historia kan jag självfallet inte veta helt säkert. Den dokumentation jag fick räckte dock för att övertyga mig. Med servicebok och kvitton på service som "håller ihop" när det gäller både miltal orter och datum samt ett fahrzeugbrief som visar på en ägare, samma person som står på bilens beställning och alla kvitton. Jag köpte inte en privatimporterad bil för att komma undan billigt utan för att få rätt färg, skick och utrustning. Annonsen på Blocket har jag gjort om en gång, jag satte först ut den på 135 kkr, eftersom det fanns en motsvarande till det priset. Den låg ute mindre än en vecka innan jag insåg att det var för högt och ändrade till 120 kkr. Jag tror att jag avvaktar lite på det annonspriset nu. Jag tror att den som köper min bil gör en rätt bra affär. Jag hade inte planerat att byta och har kostat på rätt bra med grejer, eftersom jag hatar grejer som krånglar. Hade jag fixat till för att sälja hade jag knappast satt på Michelin-däck i fjol och satt i en ny dieselvärmare före jul. Tack igen för alla svar! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
Martin E |
Jag tror mer på bilpriser.se och att marknaden inte direkt suktar efter en 530 diesel från 2002 för 120K. Den nya generationenn 5 serie ligger för nära i pris för att jag skulle tycka den är ett alternativ. Självklart önskar jag att jag har fel för Eriks skull. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.