AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
956

Brummande Business CD - e46

Si
2
Silverspoone
320i Limousine -04
Har haft min Bmw 320i -04 i över ett år nu och är mycket nöjd med bilen men sedan några månader har cd spelaren krånglat till och från.
Det är en Business CD original stereo.
Det börjar oftast när man låser upp bilen och stereon "får ström". Då börjar stereoenheten "brumma", ett rasslande elektroniskt ljud som låter 5 sekunder, tyst i 1 sec för att börja om igen. Detta kan hålla på i uppåt en halvtimme och är oerhört irriterande.
Ibland så blir den tyst om man sätter in en cd men detta funkar inte alltid då den kan behålla skivan ibland och fortsätta brumma. Försöker man då trycka ut skivan står det "No disc" på displayen. Efter en stund kan den skicka ut skivan och bli tyst.
Har pratat med två Bmw verkstäder och eftersom de inte utför komponentreperationer så vill de byta ut hela enheten och det går på nära 6000 kr.
Men eftersom detta bara händer ibland så undrar jag om någon annan har haft samma problem och det går att åtgärda utan att byta hela cd spelaren.
Har haft spelaren ute och funderar på om de är de små metallpinnarna som ska röra på sig när man matar ut skivan som hänger sig. Har även provat att rengöra lasern med en rengörningsskiva utan resultat.
Tacksam för hjälp...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det låter som att det är ngt fel som gör att mekanismen som matar in/ut skivan är trasig och inte fungerar som den skall , det kan nog vara flera olika anledningar till att den beter sig som den gör men jag misstänker att ngn av micro switcharna felar och ger signal om att starta in/ut matning av skiva även fast ingen skiva finns närvarande , försök kolla funktionen på dessa , ett alternativ är ju annars att köpa en begagnad på skroten(ca1500:-) eller på ebay.
Si
2
Silverspoone
320i Limousine -04
Jo det låter rimligt. Men jag tycker att det är konstigt att den låter som den gör.
När den funkar riktigt så kommer det inga missljud ifrån enheten och skivläsningen fungerar som den ska. Jag har fått för mig att den stular oftare när det är kallt och fuktigt för att sedan när man kört en bit och bilen blivit varm, börja fungera igen.
Var sitter dessa micro switchar och hur se de ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.