|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med min 540ia -98. Den käkar bak axel diffar, har nu gjort av med 2 diffar på 3000mil. Och inte med överdrivet hård körning, visst står man på lite ibland och så vidare men det måste dom väl ändå hålla för? Har någon mer haft liknande problem? Och kan något annat fel påverka detta? tacksam för svar! /Marwin | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det tillhör ovanligheterna inte ens med 400+hkr så ger dom upp. Så det måste vara nått annat som strular till det. Men vad? rätt olja? och mängd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
mycket underligt, jo man kan ha två typer av olja, jag har provat båda och olika fabrikat. sist nu körde jag med en castrol olja som kostade 715:- för 1liter. Då verkade den hålla något längre men inte anmärkningsvärt. Problemet med börjar med att dom börjar glappa,(känns när man gasar och släpper av). Dom funkar utan problem tills man några gånger råkar spinna med ett av hjulen vilket är ganska lätt hänt nu på vintern när det ligger is på delar av vägen. då börjar den lukta bränd olja och krångla rejält och släpper inte diffen när man svänger skarp o.s.v. Men detta släpper efter några mil på torr asfalt. Jag kanske bara har haft otur och fått tag på dåliga eller slitna diffar? |
|
|
Hmm, råkar spinna lite med ett hjul. För mig låter det som att det slirar till lite grand och man släpper på gasen alternativt att DSC eller ASC+T klipper. Kan det verkligen resultera i bränd olja eller handlar det om en tyngre gasfot än det låter? ;) |
|
|
haha, nja men just nu har jag inga vidare vinter däck, och har kört fast i snön ett par gånger, och då efter några sekunders spinnande på ett hjul luktar oljan bränt i bak axel, och den låter väldigt underligt, för att sedan inte släppa "diffen" på några mil. |
|
|
Så diffen låser sig alltså. Det är väl ingen diffbroms på 540:n vad jag vet utan låser den borde det ju vara tvillinghjulen som nyper eller något. Som Hasso säger måste det vara ovanligt, för jag har inte sett något liknande på forumet. En väldans otur kanske.. |
|
|
Både ja och nej, det är en typ av lamell diff. Där av den brända olje lukten när lamell diffen spänns uppåt 20km/h för att driva på båda hjulen. |
|
|
Ok, då kan jag förstå värmeutvecklingen och får väl avfärda dig som extremt gasglad då kanske :) Dessvärre har jag inget bra svar varför de inte pallar. |
|
|
haha kan nog ligga delvis sanning i gasglad.(vad ska jag annars ha en 540 till?) Men jag kan inte se något annat problem som kan orsaka detta heller, funderade på Hardy skivor och stöd lager ett tag men inget fel på dom. Bak axeln som satt på när jag köpte bilen gick sönder, och jag har i och för sig bara bytt en gång så jag kan mycke väl haft otur och kommit över en dålig sådan. Nu funderar jag på en m5 diff, är det någon som vet ifall den passar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.