AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.550

Hur lufta koppling 320/325 e30

Hejsan någon som skulle kunna ge mig en liten beskrivning på hur man går till väga och vilka verktyg och nycklar som behövs när man ska lufta kopplingen på en E30?

Tacksam för instruktioner :)
DMZ

Länk
Den länken gav inte riktigt det jag efterfrågade i tråden. Någon som har svaren jag söker?
DMZ
Låt mig först få ställa frågan: Av vilken anledning behöver du lufta kopplingshydraliken?

Har du nyligen bytt någon kopplingsdel? renoverat, bytt vxl-låda eller annat?

Om det bara helt plötsligt kommit in luft i systemet, så räcker det nog ej med att bara lufta detsamma. Luftläckorna beror oftast på spruckna uttorkade gummipackningar i slavcylinder eller huvudkopplingscylinder.
kopplingspedalen är helt slapp o jätte lite motstånd i den.. ibland fastnar pedalen i botten eller i mitten så man få lyfta upp den med tån.
DMZ
Precis som jag misstänkte, då rekommenderar jag Dig att först byta ut de två trasiga gummipackningarna i huvudkopplingscylindern. Tycker även att du bör byta hela slavcylinder den kostar ändå så lite. Delarna finns att köpa bl,a hos MotorNord.

Det är ganska så "slabbigt" att byta dessa delar, dessutom kräver det att man är noggrann, samt kanske har lite tidigare erfarenhet. Många gånger kan det nog vara bättre att lämna bort jobbet.
DMZ
Tillägg: Kolla först att oljenivån i bromsoljebehållaren ej sjunkit under MIN ?
DMZ

OverBoosted: Oftast när kopplingspedalen svampar till sig p.g.a luftläckor, så brukar det efter ett tag ramla ut en halvstor FJÄDER vid pedalerna, den fjädern hör till kopplingspedalen. När den ramlat ut, så betyder det att den även har gått av i sitt fäste. Då bör du köpa en ny komplett fjäder, det tog mig tre veckor att justera in rätt slaglängd på fjädertrycket. Ett rent helsicke;-)
Luftade kopplingen för ett par timmar sedan.. funkar utmärkt nu,..
DMZ
Det var bra gjort..hur exakt gick du tillväga vid själva luftningen?
Upptäckte du likaså varför kopplingen helt plötsligt behövde luftas.
det blev ett 2mannar jobb old fashion way.. fyllde upp bromsvätske behållare o polaren fick sitta i bilen o pumpa upp tryck i pedalen o sen hålla lite tryck så öppna jag lufta nippeln på slavcylinderna så fick han trycka ner pedalen så det kom ut luft/olja o ja sen stänga nippeln o lufta upp pedalen och bygga upp tryck igen så upprepades den procedurern tills kopplingen kändes som en koppling igen. :)
DMZ
Bra jobbat, det brukar annars vara "klippt omöjligt" att lufta kopplingen
via pedalen.

Likaså tyder ju behovet av luftning på att någonting läcker i hydralsystemet.
Kolla efter oljeläckage på garagegolvet, samt ovanför kopplingspedalen om det fuktar på vid golvmattan.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Varför skulle det vara klippt omöjligt? Jag gör exakt som OverBoosted varje gång jag byter bromsolja i min E30 (dvs vartannat år). Börjar med höger bak därefter vb, hf, vf och slutligen koplingscylinder. Har fungerat de 12 år som jag ägt bilen. Fungerade även när jag bytte både huvudcylinder och slavcylinder. Bytte dock inga oringar etc utan köpt nya delar. Onödigt dyrt, men men...

E
DMZ
E: Naturligtvis, så är det betydligt lättare att bara byta bromsolja, pumpa på tills ny olja kommer fram. Men om du istället har stora luftfickor i kopplingssystemet, så kan det uppstå som vakuum, som är nästintill omöjligt att pumpa bort via pedalen. Då får man istället trycka upp oljan bakvägen. (Samma metod som BMW själva tillämpar)
be
40
bearrr
Bmw e30 326 -86
När man trycker upp olja bakvägen dvs. via nippeln på slavcylindern måste man väll använda en pump för att få tryck i systemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.