AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.418

520i jämfört med 525i och 525d?

Halloj,

Jag funderar på att byta ut min tjänstebil (Volvo V70 2.4) mot en 520iA Touring 2009. Bavaria-modellen håller ett attraktivt pris samtidigt som förmånsvärdet är "lågt".
Tänkte bara höra vilken erfarenhet ni har av 520i samt om skillnaden är stor mot 525-modellerna och då speciellt mellan motorerna?
Själv har jag sedan 05 haft både 525 bensin och 525 diesel (trimmad), båda med automat, så jag vet hur härliga dom är.
Men nu känns det som att en lite lugnare bil passar min livsstil bättre. Jag kör mycket bilköer och är intresserad av sittkomfort och lågt buller och så vill jag slippa växla!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
En diesel med start-stop, kanske?
Garpen; vad menar du då?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fyrcylindriga motorerna har start/stopp funktion som stänger av motorn när du lägger växeln i friläge, för att sedan starta motorn då kopplingen trycks ner.

Dock gäller detta bara manuella och jag antar att du vill ha automat.

Mvh Johan
Cool funktion! ...men jag tänkte ha automat.
//D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ju mindre motor desto mer glädje av diesel...
Du får ingen bra deal på en 520dA då?

Jag har en 320dA och en 525iA idag (och har beställt en 520dA). Med dom två förstnämnda i jämförelse så är 320d:en mycket behagligare i mitt tycke. Kan tänka mig att en 520iA inte blir jättespännande men jag har inte provkört någon så jag ska inte avfärda den tills jag gjort det.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag tycker du ska försöka få eb bra deal på en 520dA om det går. Om ett företag står som köpare/leasare så har BMW business erbjudanden på 520i, 520d samt 523i. Med tanke på dagens försäljningsklimat så borde du nog kunna få motsvarande Bavaria på en 520d. Eller varför inte en 523? jag har själv en sådan och även om den inte är ngn raket (190hk) så går den fullt tillräckligt. det ÄR något speciellt med en sexa, tycker iaf jag.
Vill försöka hålla priset nere även för förmånsvärdets anledning. Det påverkas tyvärr mycket. Enligt mina beräkningar räcker det med att lägga till komfortstolar för att höja förmånsvärdet med 500 kr. Visserligen brutto men ändå.

//D
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

DarrenBezz

Jag tror du kan bli nöjd med 520i. Prestandan är det ingen fel på (rödmarketing vid 7000) Motorn är helt tyst i kupen vid stort sett alla varvtal. Har dock inte kört 520i med automat. Motorn är även riktigt snål blandad körning en bit under 0,8 är inga problem och ett lågt förmånsvärde.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Stämmer verkligen det där med att komfortstolar gör 500:-? Skatteverket har en rätt bra räknesnurra på sin webb där du kan räkna på förmånsvärdet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

500:- per år?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

520i Touring ingen extrautrustning redovisad.
Per månad 4 466 kr
Per år 53 600 kr

520i Touring extrautrustning 25.000:-
Per månad 4 925 kr
Per år 59 100 kr

520i Touring extrautrustning 50.000:-
Per månad 5 383 kr
Per år 64 600 kr
Nja, räknade lite fel kanske. ca 380 extra på förmånsvärdet blir det med komfortstolarna (ca 21.000). Å andra sidan äääälskar jag BMWs komfortstolar!

Om åkkomforten är som 525i dvs lika tyst och den övriga körupplevelsen är lik 525:an så tror jag nog att 520:n åtminstone på pappret duger för min körvardag dvs mest bilköer och mycket lite landsvägskörning.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Med automat ska du ha en bil med vridmoment så lågt som möjligt för att slippa att lådan slirar fram hela tiden och drar onödigt mycket soppa. Raka motsatsen mot 520i alltså.

Rekommenderar stenhårt 520d, vill du fortfarande ha 520i ta en manuell.

bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Nu är det inte så att denna motorn har så lite vridmoment att det finns risk att lådan slirar hela tiden. Vi pratar om en releativt nykonsturerad modern motor med 170hk. Där finns inte dessa problem.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Är benägen att hålla med om att du nog ska försöka få in en 520D på något sätt. speciellt om du ska ha automat. 5-serien är en tung bil och 2-liters fyran är visserligen en fin motor för sin storlek men har maxvridet vid högt varvtal.
Har du någon aning om hur din arbetsgivare resonerar ang. framtida värde på bilen? kanske kan vara värt att ta upp, eftersom åtminstone jag tror att en 520i som inte är jätteutrustning kan blir svårsåld/lägre andrahandsvärde än motsvarande diesel eller sexa? Ur samma aspekt rankas väl dieseln som klart miljövänligare än en bensinfyra oxå.

Inget av detta för att verka grinig eller nedlåtande ang 520i. Bara hur jag hade resonerat i samma situation.
Vi har en sk kostnadsneutral modell på företaget. Jag har bytt mitt tjänstebilsupplägg mot en löneförhöjning i utbyte mot denna modell.
Vad det betyder är att jag via bruttolöneavstående står för samtliga kostnader. Å andra sidan kan man säga att man betalar av på sin egen bil. Jag tror i alla fall att det är så det är tänkt.

Ett par frågor angående dieseln...
Kan någon beskriva om det är stor skillnad mellan 525d och 520d? Framförallt vad gäller motorgången. Jag prioriterar mjuk och tyst gång.

Kan man trimma 520d:n?

//D
Transocean
Ja lilla dieseln kan enkelt ge över 200hk med chip, motorgången, den låter diesel, dieselsexan låter bättre. Man får vad man betalar för och så har det alltid varit, jag skulle nog välja dieseln om kostnaden jämfört med 520ia inte är stor, men säkert inget fel på 520iA heller, var ju inte alltför länge sedan man åkte med Volvo 240 automat med 2 litersförgasar och 100 hästar, gick fint den också!
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Det är stor skillnad på 520d och 525d. 525 är en sexa och på 3 liter. 520d går självfallet lite hårdare och inte lika mjkt eftersom det är en fyra. Jagtycker dock den har helt ok gångkultur meed tanke på antal cylindrar och motorvolym. dock är det självklart väldigt stor prisskillnad mot 525d oxå.
En gammal kollega tog ut en 520dT -08. han trodde han skulle bli lite missnöjd och tycka den är slö. men han tycker den är kanon nu. ingen raket men mycket bra för vardagskörning. 2 liters dieseln har dessutom fått mycket fina omdömen i pressen.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Darren: Jag känner väl till ditt tjänstebilsupplägg (jobbar du på en konsultbolag kanske?) eftersom jag har möjlighet till samma upplägg själv.

Har du möjlighet att ta en begagnad bil kanske? Det ger stor effekt på bruttolöneavdraget. Förmånsvärdet är en mindre post i kalkylen så det gör inget att det räknas på nybil.

Själv får jag inte ta begagnad bil eftersom vi har operationell leasing vilket har gjort att jag har hoppat över hela erbjudandet helt. Tycker man får skojigare bil om man köper privat.

Jag skulle aldrig köpa en 520iA, den är alldeles för klen på normala varv. 520d däremot passar perfekt med automat.

Andreas: Jag får köpa begagnat bara jag kan dra av momsen. Jag har räknat på någon bil (tror det var en 525 från 08) men den skulle gå på ca 330 oprutad och förmånsvärdet skulle bli högt. Jag tyckte inte att det blev nämnvärt billigareän att köpa ny fast billigare. Kanske för att man från företagets sida vill att en beg bil skall betalas av snabbare än en ny?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.