|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
En fråga som plågat mig många nätter nu sista tiden :-) Jag förstår inte varför en diesel har så mycket mera kraft än en bensin? Om man tar en lika stor motor, säg 3 liter, så har ju alltid bensinaren mer HK men färre nm. Varför är min enkla fråga? Det är ju samma princip i bägge motorerna. Kolvar som går upp och ner, bränsle som antänds. I bensin med tändstift och i diesel självantändning skapad av trycket/värmen. Men allt annat är ju detsamma, mekaniskt i alla fall. Är det nåt magiskt med dieseln som gör att motorn blir starkare men ändå svagare (Nm kontra Hk) Nån som kan förklara... Niklas Fransosen | |
|
Vad jag fått förklarat så sprutas diesel in vid ett högre tryck i kombination med att allt bränsle måste vara närvarande innan de smäller. I en bensin motor kan bränslet fördelas under längre tid. Med andra ord finns det en begränsning i hur högt motorvarv en diesel mäktar med. Högre varv betyder kortare tid för bränslet att fördelas. Lägre motorvarv leder automatiskt till lägre effekt eftersom effekt är direkt proportionellt med varvtal * moment. Det är den bästa förklaringen som jag har fått hitills varför dieselmotorerna har lägre effekt. Men förbred dig på en hel armada av olika förklaringar. Sådana här trådar speciellt när det börjar handla om moment och effekt har en förmåga att locka fram många experter. |
|
|
Dieselmotorer klarar ofta inte av samma varvtal som en motsvarande bensinmotor och som du säkert vet är vridmoment * varvtal = effekt. Dock räknar man i SI-enheter så 200Nm * 6000rpm = 120000hk är såklart fel. Om dieselmotorn inte kan varva lika högt som en bensinmotor finns bara ett alternativ att öka effekten och det är att producera ett högre vridmoment. Mvh Johan |
|
|
Men själva anledningen att diesel inte kan varva lika högt är att förbränningen sker på ett annat sätt där. Kan nog beskrivas som att dieselluftblandningen "brinner" medan bensinluftblandningen "exploderar". Då kan man ju förstå att vid för höga varvtal så hinner inte dieselmotorn med sin förbränning och därför tvingas man hålla den i lägre varvtalsområdet. Mvh Johan |
|
|
Grelle: "Om dieselmotorn inte kan varva lika högt som en bensinmotor finns bara ett alternativ att öka effekten och det är att producera ett högre vridmoment." Är det egentligen inte tvärtom, dvs det är för att högre effekt tas ut vid ett lägre varv som gör att vridmomentet är högre. Samma formel men omskriven... vridmoment = effekt / varvtal ___ //Ulf |
|
|
4 inlägg och det är redan snurrigt :-) *Plockar fram chipspåsen och lutar mig tillbaka* |
|
|
Om man vill ha hög effekt vid lågt varvtal måste man ha högt vridmoment. Men vridmomenten kommer ju inte av effekten så jag ser inget direkt fel i varvtal * vridmoment = effekt. "dvs det är för att högre effekt tas ut vid ett lägre varv som gör att vridmomentet är högre." Effekten kommer ju av varvtal och moment, alltså tycker jag den känns konstigt att först se effekten som något som finns och att den ger momentet. Ett varvtal kan finnas för sig, likaså ett moment men effekten är ju produkten av båda dessa. Mvh Johan |
|
|
Grelle: såg att jag glömde ett frågetecken i mittenstycket...Min fråga lät kanske mer som ett påstående vilket var fel...;) Ditt resonemang i det senaste inlägget låter iof logiskt så det kanske är så. ___ //Ulf |
|
|
Grelle, det är inte så att effekten kommer av vridmomentet, utan tvärtom, vilket bland annat visas av att effekten är lika genom transmissionen (förutom friktionsförluster), men utväxlingarna i växellåda och slutväxeln ökar vridmomentet, men minskar vartalet. Men jag anser att frågeställningen är fel. Dieseln har inte mer kraft än bensinaren. Frågan kan således inte besvaras. |
|
|
Nockenwelle, jag antar att du menar att vridmomentet kommer av effekten som förbränningen ger? Mvh Johan |
|
|
Ja, det stämmer. Vad jag gissar att trådskaparen syftar på, är att dieseln ger mer kraft i kontaktytan mellan drivhjul och vägbana utan att utnyttja höga varvtal. Det har en ganska enkel förklaring. I huvudsak kan man säga att det som sätter gränsen för hur stor dragkraft som kan utvecklas i denna kontaktyta (förutsatt att fästet inte är ett problem) är mängden luft motorn andas in per tidsenhet. Det bestäms i första hand av tre saker: salgvolym, varvtal och eventuellt laddtryck från turbo eler kompressor. Eftersom dieseln inte kan varva lika mycket som bensinmotorn måste den (vid samma slagvolym) i stället ha mer laddtryck och det är just detta som är svaret. Rejält laddtryck ger mycket effekt redan på låga varvtal. |
|
|
Givet samma laddtryck, ger då en diesel eller bensinare mest vridmoment? ______________________________ //Lövet |
|
|
Har båda motorerna turbo? Svårt att hitta turbofria dieselmotorer nuförtiden. När det gäller den gamla hederliga vridmoment kontra effekt diskussionen så säger jag: Vridmoment är ett mått på hur mycket bränsle/luft du får in i motorn och hur effektivt du förvandlar detta till rotation. Varvtal är ett mått på hur ofta du gör det. Tillsammans blir det effekt. |
|
| Dieselmotorer har ju lite bättre effektivitet så dom borde samma mängd bränsleblandning ge ett aningen högre vridmoment, eller? | |
|
Nobby, nja vridmoment korrelerar till hur mycket bränsle/luft du får in per motorvarv (vilket inte är särskilt relevant för vad som händer vid drivhjulen) medan effekt korrelerar till hur mycket bränsle/luft du får in per sekiund (vilket är mycket relevant för vad som händer vid drivhjulen). Om bägge motorerna har samma laddtryck ger bensinaren högre effekt, vilket leder till att den ger mer kraft på drivhjulen. |
|
|
Nockenwelle, Det var där jag gjort ett litet hopp direkt till vridmomentet på vevaxeln eftersom trådskaparen funderade över "hk och Nm" och jag ville då bara påpeka att dieseln är begränsad av dess lägre varvtal och att de då måste ha ett högre vridmoment på vevaxlen för att kunna producera liknande effekt som en bensinmotor kan klara av med lägre vridmoment då de kan arbeta vid högre varvtal. Sen att skapa detta vridmoment handlar ju som ovan nämnts att lyckas få ett stort luftflöde och matcha det med lagom mängd bränsle. Mvh Johan |
|
| Jo, jag menade per motorvarv, missade visst att skriva det.. | |
| Då är vi nog helt eniga. | |
|
Detta finns avhandlat i en av de bisarra trådarna på Autopower där sanningen avslöjas redan i första inlägget av civ ing "Bjoerck". Nästan 1200inlägg senare finns det fortfarande de som inte tror att det är effekten som är avgörande för prestanda och att vridmoment endast är den ena komponenten. Länken då...ja den finns här:Länk |
|
| Då blir det ju inte mycket till diskussion... ja ja... :D | |
|
Det skall tilläggas att lika laddtryck inte är någon själklar utgångspunkt (vilket jag inte tror att Lövet syftade på heller). I praktiken kan man ofta använda högre laddtryck på en diesel än på en bensinare. Men huvudorsaken till att moderna dieslar har mer effekt i registret 1500 - 4000 rpm är just att dieslar (möjligen med något obskyrt undantag) är turboladdade, vilket bensinare inte är i samma omfattning. En sugmotordiesel är hopplöst slö. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.