|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mors! Jag börjar inse hur grymt opraktiskt (ocj oekonomiskt) det är att äga två bilar... Har nu börjat kolla runt lite på sedankarossen av 328 E46, man kan få ett fint bra utrustat ex för runt 220.000:- Någon här som äger eller har kört denna bil? Skulle man som M3 ägare bli väldigt besviken på prestandan? Tack! /Klas | |
|
Japp, Dessutom får man inget kolfiber i den heller :) |
|
|
Det fanns dessutom en -96 m3 limo individual, med sportsystem och KOLFIBER!! till salu i nacka nyligen. Har provkört denna bilen tidigare, och måste säja att den är helrätt. /Marcus |
|
|
Ja, alternativet är ju att ha en 4 dörrars M3:a...kanske inte bästa vinterbilen, men ändå! molsson...har du koll på tel nummer eller så till M3:an i Nacka? bor nämligen där själv! /Klas |
|
| Tyvärr! Bilen står numera i Småland hos mig. | |
|
mosse: Jag har en sådan du pratar om. Ett mycket fint ex. med bra utrustning och låga mil (4.400). Fick ge ca 225' SEK för den och är otroligt nöjd. Jag har sportchassi och tycker att den går grymt bra. Ligger bättre på vägen än e36 (jag har haft sådan också med sportchassi). Komforten är påtagligt bättre än i e36 och den går otroligt bra faktiskt. Köp en -99 eller nyare så får du M52-TU motorn som har 2xVANOS. Har kört en del bilar med bättre prestanda (M-roadster, 540, etc.) men är faktiskt helt nöjd med 328:an och tycker inte man vinner speciellt mycket på att köpa 330'n. Bromsarna på 330ci är så stora att du inte kan ha mindre än 17" och på vintern kör jag gärna med 16". Jag kan inte tänka mig att byta till en e36 igen. Kostar det så smakar det. Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
Mosse, Jag har haft en E46 328i (självklart med sportchassi och sportstolar) och det är en mkt bra bil. Jag sålde den till en polare och körde den för några veckor sedan, kan säga att när man är van att köra M3 och M5 så känns den grymt trött, tror iofs man vänjer sig efter några veckor och väghällningsmässigt är den mkt bra. Provkör en så får du se om du gillar den! :) |
|
|
erito: Tack för bra information & tips! :-)) Ska kika på ett gäng 328:or i helgen! /Klas |
|
|
328 E46 har dubbelvanos sen starten. |
|
| Skillnade mellan 330i och 328i är inte så stor på papper men körmässigt är 330i betydligt roligare i karaktären samt har ett trevligt morr, om det är värt prisskillnaden vet jag dock inte. | |
|
zodiaken: nej de har de inte. 100% säker på att M52-TU motorn bara sitter i de 328:or som har årsmodell -99 och framåt (tillverkning sent 1998 och framåt). De övriga har M52 motorn med 1xVANOS. Kostar det så smakar det. Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
Jag är 100% med. Har pratat med BMW Tekniska avdelning flertalet ggr samt kollat på flertalet 328-98 som har dubbelvanos. Kolla på Micke R. Han har dubbelvanos på sin 98a. Tillverkad 04-98 tor jag det var. |
|
|
zodiaken: Jag har ringt BMW igen för att vara säker. De tidigare 328 e46 har 1xVANOS. Kolla upp dethär om du inte tror mig: motorn M52 sitter i e46 1998 (1xVANOS) motorn M52-TU sitter i e46 1999 och framåt. Det är den som har dubbelvanos. Jag har bild på hur dubbelvanos ser ut på min kommande hemsida www.bmw.tech.nu. |
|
|
Erito! Ska inte ditt ordspråk vara: Smakar det så kostar det? inte kostar det så smakar det?? en tanke... ;) |
|
|
>>Erito Kul att du använder min bild på motorn:-) Sorry Zodiaken, men Bivanos kom på de 6-cylindriga motorerna först som 1999 års modell. //Marin |
|
|
Hur kommer det sig då att en 98 som är tillverkad innan årsmodells skiftet har dubbelvanos? Prov ex eller :) Detta svaret har jag fått från BMWs Tekniska kontor fler än en gång från olika tekniker: "E46 från start 9/97 med M52TU" |
|
|
>>Zodiaken Om du kollar på eritos hemsida så har han en bild på en motor med Bivanos (min förra bil hehe).Lägg märke till den delen av motorn som är närmast kylaren. Om dina polares motorer ser likadana ut så är det Bivanos, annars ennadst enkelvanos. //Marin |
|
|
jo jag vet hur en dubbelvanos ser ut. Det sitter dubbelvanos på den och den är tillverkad innan skiftet 98a. /Per |
|
|
zodiaken: Såhär är det: M52 motorn har aldrig haft 2xVANOS. M52-TU motorn har 2xVANOS Svaret från teknikerna är rätt, men be dem skriva när e46 började tillverkas med M52-TU så får du se... Marin: Fin bild är det.. ingen stämning för copyright på G hoppas jag? :-D mosse: Näe, jag tycker att ordspråket är bättre såhär eftersom man oftast får vad man betalar för :-) |
|
|
zodiaken: ja, det måste vara ett prov ex eller en eftermonterad biVanos eller någon som bytt motor i den. Kostar det så smakar det. Det är ALLTID gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito: du läste nog inte riktigt: "E46 från start 9/97 med M52TU" Alltså dem menar att E46 aldrig har tillverkats med enkelvanos. Jag tycker det är dåligt av BMW att deras tekniker inte har bättre koll. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.